Renault Clio: start niet meer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 14.00 8v

deze clio starte niet meer,na wat meten bleek dat de relais van de boubine/benzinepomp en de injector voeding niet geschakeld werden [massa geschakeld].
bij verder meten heb ik gevonden,dat er een constante voeding aan de ecu weg was.ik heb deze hersteld, en nu loopt de clio weer maar slaat slecht aan [moet een beetje gas geven] en loopt zacht stationair.
en bij het contact aan zetten brandt het motor managment lampje niet [lampje is niet kapot]
kan het de ecu zijn

putje

Geplaatst door putje (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Siem Bijman (160) PRO, 17 jaar geleden

Kijk eens bij de relaiss onder de motorkap links. Laatst zo'n auto bij ons binnen gehad en daar zat een hoop corrosie op een van de stekkeraansluitingen. Deze hersteld en de auto liep weer en ook goed. Misschien bij jou hetzelfde , maar door de nieuwe voeding op de ecu nu bij jou wel starten , maar slecht lopen door dat het relais niet goed meedoet?

putje (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb de relais links,onder de zwartekap gecontroleerd.
zijn goed en schakelen nu wel in na dat ik die voeding gereparreerd heb.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Belangrijk is om na te gaan of de volle 12V wel op de ecu staan en daarmee een slechte massaverbinding uit te sluiten Tevens hetzelfde voor de 2 relais (hoofdrelais en brandstofpomp/inspuitventiel relais) en daarbij zowel de spoel als het maakcontact te controleren. Een open contact geeft 12V, een gesloten contact 0V.
Mogelijk is je hoofdrelais slecht/defect (vanwege ontbreken 12V) of slechte verbinding omdat het lampje zwak brand duid dit op nog ergens iets niet lekker.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

dennis, ik heb het schema nog eens nagekeken. Dat is van een 1996 type maar het idee zal wel een heel eind heen hetzelfde zijn. De ECU hoort op pen 4 altijd een plus te hebben (Accu via zekering 10A).
Bij contact aan wordt via het systeemrelais 12Volt op pen 19 van de ECU aangeboden. Ik denk dat dit de hoofdvoeding is. Als in dit relais een overgangscontact zit en op pen 19 daardoor minder dan 12V komt, heeft de hele ECU een te lage spanning en zal niet optimaal werken waardoor mogelijk pen 13 niet goed wordt aangestuurd. Ook wordt dan de stationair regeling hierdoor waarschijnlijk beinvloed.
Pen 13 stuurt het lampje motormanagement aan. Contact AAN: 0-1V, Contact UIT 12V.

Check verder de massaverbindingen (pen 1 en 2 nul volt) want die veroorzaken als ze slecht zijn natuurlijk ook trammelant.
Overigens wordt het relais van de brandstofpomp vanuit de ecu naar 0Volt geschakeld. Let op, bij Contact AAN wordt pen 6 maar even naar 0V geschakeld (relais brandstof komt even IN) maar wordt daarna 12V waardoor relais weer UITschakelt omdat er niet gestart wordt!. Je meet dus maar even een geschakelde massa!!!!

Met al die storingen die je hebt vermoed ik slechte min of te lage geschakelde plus op ECU vanwege slecht systeemrelais.
Wat was trouwens de oorzaak dat je geen constante plus op de ECU meette? En heb je deze storing hersteld of een andere voeding aangelegd?

NOTE: ik heb het schema van Autodata maar er blijken meerdere types 1400CC motoren te zijn en de aansluitpennen verschillen soms. Ik vermoed echter dat dit schema goed is omdat het overeen komt met het schema in de Vraagbaak. Maar als je bij een Renaultdealer werkt kun je dit natuurlijk wel nagaan. Anders wel meten maar voorzichtig met conlusies. Je mag me ook het schema mailen. Kan ik vandaar uit redeneren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.