Renault Scenic: start soms niet, daarna code P0335 (krukaspositie sensor)

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: k4m, Motorinhoud (cc): 1600

Beste mensen, de volgende uitdagig doet zig voor:

auto start soms niet, slaat dan niet aan.
Als ik dan even wacht met opnieuw starten, slaat ie (meestal, ik probeer een tendens te ontdekken) wel aan.
Het gebeurt niet altijd, soms gaat het een week gewoon goed.

Als ik echt een paar problemathische starts heb gehad, staat er een storingscode P0335 in de auto (uit te lezen met OBDII stekker).

Beetje onderzoek op internet brengt me naar de krukaspositiesensor.

nu de vraag: hoe kan ik er bij komen? als het goed is zit deze sensor rechts onder (als je voor de motorkap staat) op het blok (ik weet al hoe de sensor er uit ziet).
Ik wil eerst kijken of de verbinding/bekabeling nog wel in orde is, hoewel ik tijdens het rijden geen uitval heb lijkt het me stug dat daar iets fout mee is.

Kan er nog een andere oorzaak zijn bij deze code?

Croxman

Geplaatst door Croxman (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Deze sensor wordt altijd vermeld omdat de motor niet draait !!

Uitlezen moet eigenlijk met draaiende motor gebeuren . !>? Vreemd natuurlijk maar dat spoeltje geeft alleen een signaal bij draaiende motor .

Bij een ,motor die op gas draait kunnen er div . zaken spelen , zoals een lekkende verdamper of lekkende injectoren of als deze aanwezig is een lekkende benzinedruk regelaar.

Zoek de fout . B.D.P. sensoren vallen meestal uit bij warme motor . Weerstand is rond de 200 ohm. . Gemonteerd op de versnellingsbak en een tandkrans op het vliegwiel loopt er langs .

Zit gemonteerd op een stalen gebogen stripje met gaatjes , bedrading zwart blauw .

Succes.

Croxman (0), 5 jaar geleden

ik zoek het probleem niet in de gasinstallatie, hij start immers altijd op benzine.

Het vliegwiel draait m.i. tijdens het starten op de startmotor tijden de startcyclus.
Stel dat er tijdens de startcyclus dan geen signaal gemeten wordt van de krukassensor, zal de ECU denken dat er iets mis is?!

Als de auto eenmaal gelopen heeft, heb ik de rest van de dag geen startproblemen.

Als de motor niet aanslaat (bijna altijd 's morgens eerste start) en ik wacht 1 minuut met opnieuw starten, slaat ie bijna altijd wel aan.
Het valt me op dat er een behoorlijke benzine lucht hangt na het starten. Kan het mengsel te rijk zijn tijdens de start?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Gezien het bouwjaar komt deze foutmelding niet meer als de motor alleen maar simpel niet draait.
Dat is iets uit een grijs verleden toen er wettelijk nog niets geregeld was.
Dus als de foutmelding komt, dan is er ook iets aan de hand met de sensor of de bedrading of stekker.

Zou een mooie boel worden als de melding altijd kwam bij een 2006 model (slechts 1 jaar jonger) met waarschijnlijk exact dezelfde motor computer. Dan hadden in de afgelopen jaren alle Renaults afgekeurd moeten worden bij de APK.

Croxman (0), 5 jaar geleden

[quote=oldford]Gezien het bouwjaar komt deze foutmelding niet meer als de motor alleen maar simpel niet draait.
Dat is iets uit een grijs verleden toen er wettelijk nog niets geregeld was.
Dus als de foutmelding komt, dan is er ook iets aan de hand met de sensor of de bedrading of stekker.

Zou een mooie boel worden als de melding altijd kwam bij een 2006 model (slechts 1 jaar jonger) met waarschijnlijk exact dezelfde motor computer. Dan hadden in de afgelopen jaren alle Renaults afgekeurd moeten worden bij de APK.[/quote]

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je hiermee wilt zeggen.
Wat ik wel begrijp is dat een mogelijke code van welke sensor dan ook een aantal zaken kan betekeken:

wel/geen/foutieve meting,
sensor defect,
kabelbreuk/slecht contact,
of geen spanning waardoor geen meting.

Toch lees ik hier op het forum regelmatig oplossingen die uiteindelijk niets met de sensor zelf te maken heeft.

Concreet ga ik het volgende testen:

- Hoe knippert de led van startonderbreking als motor niet aanslaat
- startspanning/spanningsval. (hoeveel minimum spanning tijdens starten?)
- Injectoren tikken bij niet aanslaan wel of niet? (hoe kan ik dat horen als de startmotor draait?)
- brandstofpomp(-relais) ? (moet ik nog opzoeken)
- krukassensor meten (spanning +signaal) . (nog uitzoeken hoe ik erbij kan komen)
- nokkenas sensor meten (spanning + signaal) (nog uitzoeken hoe ik erbij kan komen)
- Controle op zekering/relaiskast bij de accu.
- Is er spanning aanwezig op penbonines bij niet aanslaan.
- Is er spanning op de injectoren aanwezig bij niet aanslaan.
- koelvloeistoftemp koud uitlezen. Komt wel eens voor dat deze koud al +- 50 graden aangeeft en dan gaat
je warmdraaigedeelte niet in werking (niet helemaal duidelijk of dit relevant is)

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Punt vermelde het volgende: Deze sensor wordt altijd vermeld omdat de motor niet draait !!
Of te wel, als de motor niet loopt tijdens het uitlezen kun je de melding negeren.
Ik heb een andere mening. Dat was vroeger (20 jaar geleden) misschien nog wel eens het geval, maar nu niet meer.
ALS het wel zo zou zijn dan zouden er massa;s auto;s de afgelopen jaren afgekeurd moeten zijn bij de APK omdat er een foutcode aanwezig was. En met massa;s bedoel ik het complete Nederlandse wagenpark met een bouwjaar 2006 of jonger.
Dat is uiteraard niet gebeurd, dus dat bewijst dat de melding niet altijd komt bij stilstaande motor en dus wel relevant is.

Zo duidelijker?

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Mooie foto is het . Als het zoveel strijd geeft vervang je de sensor toch . Ik moet zeggen dat ik er al een tijdje uit ben .

Zo recent is de auto ook niet.

Vr. Groet.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Sensor vervangen inclusief stekker. Deze geven gewoon heel veel problemen.

Croxman (0), 5 jaar geleden

[quote=Citrogek]Sensor vervangen inclusief stekker. Deze geven gewoon heel veel problemen.[/quote]

Ik ben nog niet overtuigd dat het aan de sensor zelf ligt.
Als deze soms niet werkt, moeten er tijdens het rijden toch ook problemen optreden?!

Het probleem is gewoon dat de motor niet altijd aanslaat, stop ik dan met starten en probeer ik het 30 sec. later weer, start ie wel gewoon.

net nog het volgende geconstateerd:

als ik het contact aan zet en nog niet start, hoor ik als ik in de auto zit een gesuis, vermoedelijk van de brandstofcirculatie. Als ik dan onder de motorkap kijk, hoor ik een soort gefluit, is dat normaal?

zie https://drive.google.com/open?id=1Oe8BfS...

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Geluid is normaal. Foutcode hoort er niet in te staan. Daarom eerst sensor vervangen. Deze is cruciaal voor het aanslaan.

Croxman (0), 5 jaar geleden

[quote=Citrogek]Geluid is normaal. Foutcode hoort er niet in te staan. Daarom eerst sensor vervangen. Deze is cruciaal voor het aanslaan.[/quote]

ok, hoewl ik nog niet overtuigd ben met een goede onderbouwing, zal ik deze sensor vervangen incl. connector, kan ik deze bij een koude motor er gewoon uit halen zonder dat olie o.i.d. uit komt?

Hoe kom ik er bij: wiel aan bestuurderskant er af, kappen in wielkuip demonteren?

kaleido 1 (1805) PRO, 5 jaar geleden

De motorkap open , dan kijk je rechts langs de motor , accu kant , naar beneden en kun je hem niet zien waarschijnlijk hij zit behoorlijk verstopt .
Hij zit op het motorblok waar de bovenkant van de versnellingsbak aansluit op de motor , Je zult iets ruimte moeten maken om er goed bij te kunnen , de stekker zit aan de achterkant , de sensor zelf zit met 2 m6 boutjes tegen het motorblok gemonteerd , beugeltje heeft de vorm van een halve maan met in het midden de sensor die naar beneden wijst via het gat in het versnellingsbakhuis.
De stekker mee vervangen en goed kijken dat je de draden op de juiste wijze , solderen , aan elkaar zet , verwissel je de draden loopt de motor zondermeer niet.
Zou voor een originele sensor met stekker gaan , succes.

Croxman (0), 5 jaar geleden

[quote=oldford]Punt vermelde het volgende: Deze sensor wordt altijd vermeld omdat de motor niet draait !!
Of te wel, als de motor niet loopt tijdens het uitlezen kun je de melding negeren.
Ik heb een andere mening. Dat was vroeger (20 jaar geleden) misschien nog wel eens het geval, maar nu niet meer.
ALS het wel zo zou zijn dan zouden er massa;s auto;s de afgelopen jaren afgekeurd moeten zijn bij de APK omdat er een foutcode aanwezig was. En met massa;s bedoel ik het complete Nederlandse wagenpark met een bouwjaar 2006 of jonger.
Dat is uiteraard niet gebeurd, dus dat bewijst dat de melding niet altijd komt bij stilstaande motor en dus wel relevant is.

Zo duidelijker?[/quote]

ok, iets duidelijker.. eigenlijk zeg je: de ecu heeft niet gezien (binnen een bepaalde tijd) dat de motor draait (motor is nog niet aangeslagen, maar het vliegwiel draait natuurlijk wel door de startmotor) waardoor deze code kan optreden? werkelijk oorzaak kan vanalles zijn? b.v. ook een te arm mengsel?

kaleido 1 (1805) PRO, 5 jaar geleden

Of de bdp sensor geeft geen of goed signaal.
Je geeft eerder aan dat je aan een te rijk mengsel denkt , benzinelucht als hij wel aanslaat na eerst niet aan te slaan.
Geen vonk , wel inspuiting geeft hetzelfde effect.
Laat je sensoren eens uit lezen anders.
Bdp sensor komt vaak voor bij deze motoren.

Croxman (0), 5 jaar geleden

Probleem is opgelost, maar niet door het vervangen van de bdp sensor!

ik had een sensor besteld, wilde hem vervangen, bleek de connector niet te passen.
Nieuwe was blauw, oude zwart, er is ooit een revisie op geweest.
Toen maar als alternatief de sensor schoongemaakt, contactspray in de connector én sensor, even laten drogen en teruggemonteerd.
ECU connectoren ook gereinigd met contactspray.

daarna was het direct starten en lopen, bedankt allemaal voor het advies en meedenken..

zie foto's en video:
https://drive.google.com/drive/folders/1...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.