Renault Clio: Starten met gas bijgeven

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

Hallo,

Net een probleem opgelost doet zich het volgende al weer voor.
Bij mijn clio Rs fase1 uit 2000 heb ik regelmatig dat ik gas moet bijgeven als ik 'm start. Hij slaat wel meteen aan dan. Als ik wil starten zonder gas bij te geven gaat het vaak moeilijk. Ik heb het idee dat hij het 't ergst doet als de motor half warm is.
Daarnaast loopt hij ook stationair wat onregelmatig, wat in de auto is te voelen. Dat doet hij zowel koud als warm.
Alvast bedankt voor de reactie's.

Jos

josdm

Geplaatst door josdm (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zou een defecte of vervuilde stationair regelaar kunnen zijn.

Loopt de motor na de koude start wel met verhoogd toerental?

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

jos,brand/knippert het motormanagement controlelampje ook? heb je de auto al uit laten lezen?mochten er foutcodes zijn,plaats ze dan hier even.en wat was het vorige probleem als ik vragen mag...

josdm (0), 14 jaar geleden

[quote=maarten4874]jos,brand/knippert het motormanagement controlelampje ook? heb je de auto al uit laten lezen?mochten er foutcodes zijn,plaats ze dan hier even.en wat was het vorige probleem als ik vragen mag...[/quote]
Vorige probleem was een gierend geluid wat het vermoeden was van de aircopomp, maar bleek een meelooprol van de multiriem te zijn.

Een vervuilde of defecte stationair regelaar komt dat bij het uitlezen naar boven? Koud loopt de motor wel met een wat verhoogd toerental, dacht ik.
Het motormanagement controlelampje brand/knippert niet.

josdm (0), 14 jaar geleden

Niemand verder?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Kennelijk niet.

Cliodennis (0), 14 jaar geleden

Gasklep al schoon gemaakt?
Starten kan de bdp sensor zijn.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk ook de bdp sensor. Laat ook de stekker aan de kabel mee vervangen anders is je probleem al snel weer terug.

josdm (0), 14 jaar geleden

Er is een hoop vervangen aan de auto.

Lambdasonde.
Bougies.
Gasklephuis schoongemaakt.
Stappenmotor schoongemaakt.
Compressie is goed.
Brandstofsysteem reiniger toegevoegd.
Verder geen elektronische storingen.

Nu is het volgende nog aan de hand. Als de motor koud is start de auto goed zonder gas bij geven.
Na een tijdje gereden te hebben en de auto staat daarna een tijdje uit, dan moet je iets gas bij geven, maar hij slaat dan wel meteen aan.
Als je daarna meteen de auto uitgaat, ruikt het naar een behoorlijk rijk mengsel. Het lijkt net of hij even wat extra brandstof moet verwerken.
Zonder gas bijgeven slaat hij moeilijk aan en komt pruttelend op gang.
Al rijdend is er niets te merken. Stop je dan even om te ruiken, ruik je geen rijk mengsel.

Iemand nog een idee?

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja hierboven hebben we al met twee man aangegeven om de BDP sensor te vervangen.

Met alleen uitlezen zie je dit niet !

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Sensoren al eens uitgelezen en gecontroleerd?

josdm (0), 14 jaar geleden

Ik dacht dat als de BDP- sensor kapot was dat hij dan helemaal niet start.
Als hij moeilijk start en geef wat gas bij slaat hij namelijk wel aan.
Ik heb al eens een kapotte BDP gehad bij een RS, maar die startte toen helemaal niet. Startmotor draaide wel rond.
Lijkt me nu toch iets anders te zijn.

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Lees het storingsgeheugen nogmaals eens goed uit, en kijk eens goed naar de parameters zowel met koude als warme motor. Het kan hier duide op een kvs sensor die de boel voor de gek houdt. En nog een ding als je het gasklephuis gereinigd hebt, moet je de standaard waardes initialiseren anders heeft dit totaal geen nut!

josdm (0), 14 jaar geleden

Wat is een kvs sensor?
Nog even een aanvulling. Als de motor koud is en ik start 'm, dan is het sleutel omdraaien en hij loopt. Bij een eerdere RS die ik had was het altijd zo dat wanneer ik de sleutel omdraaide eerst de startmotor enkele malen draaide en dan sloeg hij aan. Maar nu is het sleutel draaien en lopen, bij koude motor dus. Warm of halfwarm is een ander verhaal, want dan moet ik gas bijgeven.

cotech68 (0) PRO, 14 jaar geleden

kvs sensor is een KoelVloeiStof sensor, deze meet de temp van je koelvloeistof. Met dit gegeven past hij het in te spuiten hoeveelheid branstof aan. Als deze defect is neemt deze vaak een waarde aan van -40C er wordt dan veel brandstof ingespoten, koud kan de motor dit wel aan maar warm zou je dan gas bij moeten geven. suc6

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=josdm]Ik dacht dat als de BDP- sensor kapot was dat hij dan helemaal niet start.
Als hij moeilijk start en geef wat gas bij slaat hij namelijk wel aan.
Ik heb al eens een kapotte BDP gehad bij een RS, maar die startte toen helemaal niet. Startmotor draaide wel rond.
Lijkt me nu toch iets anders te zijn.[/quote]
Kan zijn dat die inderdaad niet start maar heeft ook vaak slecht starten als gevolg.

josdm (0), 14 jaar geleden

BDP-sensor en kvs-sensor zijn vandaag vervangen. Probleem is nog steeds niet opgelost. Ook vandaag is de auto wederom uitgelezen. ook geen storingen.
Wat mij wel opvalt is nu het een paar dagen wat warmer is, ik ook gas moet bij geven wanneer ik hem koud start. Toen het kouder was startte hij zonder gas bij geven bij koude motor. ook stationairloop is nog niet mooi.

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Start en loopt hij stationeer zowel koud als warm rot, of maakt dit niets uit? Als er geen storingen aanwezig zijn wordt het natuurlijk moeilijk zoeken. Goed naar de parameters kijken, of je er ergens uitschieters tussen ziet zitten. Compressie meten is misschien nog een optie. Hang hem gelijk eens aan een Co apparaat en plaats de waardes eens hier.

josdm (0), 14 jaar geleden

Aan de toerenteller zie je gek genoeg niet zoveel. Alleen in de auto voel je dat hij niet mooi rond loopt. Maakt niet uit koud of warm. Compressie is goed. Hij heeft ook al aan een CO apparaat gehangen. Daar wel wat mee aan de hand. De ene keer goed de andere keer te hoog. Waardes heb ik niet bij de hand. Is door de garage gedaan.
Volgende week wordt er een identieke auto naast gezet en wat dingen uitgewisseld. Misschien levert dat wat op.

josdm (0), 14 jaar geleden

Probleem is opgelost. Na vervanging van de verstuivers en brandstofdrukregelaar is het probleem voorbij.
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.