Renault Megane: Startprobleem Megane G3

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Sinds enige weken ondervindt ik het probleem dat mijn megane slecht start. Pas na enkele seconden slaat de motor aan. De startmotor draait verder prima.

Garage constateerde in eerste instantie een probleem met de benzinedruk. Advies om een claener in de benzine toe te voegen. Echter na twee volle tanks nog geen verbetering. Vandaar bezoek andere garage.

Men heeft het gasklephuis gereinigd, de BDP sensor vervangen en nieuwe software geinstallerd bij de renault dealer. Ook zou de benzinedruk nu goed zijn. Resultaat ( verbetering) valt nog steedstegen. Motor blijft pas na enkele seconden aanslaan.

Men denkt nu dat de nokkenasversteller niet goed functioneert, waardoor bij het starten de ontsteking "iets" verkeerd staat.

Nadat auto van contact is gezewt, en dan binnen enkele seconden weer wordt gestart, slaat de motor wel direkt aan. Probleem doet zich voor nadat auto enige tijd heeft stilgstaan. Vandaar mijn twijfels over diagnose inzake nokkenasversteller.

Km stand 120.000 . Distributieriem is bij 115000 km vervangen.

Advies/ideeen zijn welkom....

LAMSchreuders

Geplaatst door LAMSchreuders (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Deed hij dit ook al voor de distributie wissel ?

Gr Stefan

LAMSchreuders (0), 14 jaar geleden

Onbekend. Ik heb hem enige maanden geleden gekocht. Riem was toen net vervangen. De afgelopen 10.000 km heeft hij vlekkeloos gelopen/ geen startprobleem.
Valt mij tevens op dat het starten moeilijker gaat nadat de auto enige uren heeft stilgestaan.

Na het starten - uitzetten- weer direkt starten valt het mee. Welliswaar niet 100%, maar dslaat wel sneller aan dan na enige uren stilstaan.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Probeer eens het volgende: bij koud starten eerst kontakt aanzetten (niet meteen starten) en dan 2 seconden wachten. Dan pas starten.
Gaat het dan beter dan is er een probleem met de benzinedruk, deze loopt te ver terug tijdens stilstand.

LAMSchreuders (0), 14 jaar geleden

Helas werkt deze megane met een kaart ipv een sleutel. Dus het is niet mogelijk om hem eerst op contact te zetten. Ik heb wel de auto gestart, ditrekt weer van contact en dan direct weer starten. Hij start dan stukken beter.

Ik heb net een behoorlijk stukje gereden en even vergeleken hoe hij op gas rijd in verhouding tot benzine. Ik merk nu ook dat bij het rijden op benzine de auto soms ( bij lagere toeren) inhoudt en dan weer vermogen heeft. Geeft mij het gevoel dat er toch iets mis is met de benzindruk.
Op LPG heb ik geen probleem.
Vandaar ook mijn twijfel mbt nokkenasversteller. Dan zou ik toch zowel op LPG als benzine dit probleem moeten hebben. Dus zoek ik het meer in de benzinetoevoer/druk.
Dit vooral bevestigd doordat het probleem toeneemt naarmate de auto stilstaat. (dus in ochtenduren start hij veel slechter).

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Uit je beschrijving maak ik op dat de benzinedruk terug loopt tijdens stil staan en dat dat het probleem bij het starten veroorzaakt.
Eenvoudig te meten door de garage met een benzinedrukmeter.

LAMSchreuders (0), 14 jaar geleden

Bij mijn eerste bezoek aan de garage, liet men mij indedaad weten dat de bemnzindruk niet goedwas. Echter bij het volgende bezoek, dus na cleaner sensor vervangen en software zou deze nu wel goed zijn. Ik ga er van uit dat men deze waarschijnlijk te vroeg heeft gemeten. Ik zal maandag wederom een bezoek afleggen bij de garage.

P.s. Indien de benzinedruk niet goed is, zou dan het probleem in de pomp lkunnen liggen, of moet ik eerder richting injectoren zoeken...
Gasklephuis is al gereinigd. Dit was vervuild.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst meten of je over langere tijd druk verliest.
Injector(s) zou theoretisch kunnen, maar dan zou je meer problemen hebben ook tijdens het rijden op gas.
Ik verwacht dat er een of andere terugslagklep niet meer (goed) werkt en die zou best in de brandstofpomp kunnen zitten.

LAMSchreuders (0), 14 jaar geleden

Ok, Tot zover bedankt voor het "meedenken"
Ik zal maandag mijn garagehouder in de richting van de benzinedruk "loodsen".
En hoop dat het probleem snel wordt opgelost.
Vrijdag aanstaande voor 3 weken naar Italie met de caravan...
Dan wil ik wel met een goed gevoel rijden...

Nogmaals bedankt tot zover.

LAMSchreuders (0), 14 jaar geleden

Probleem is verholpen. De benzinepomp ( ingebouwd in de tank) was defect. Er zat een klein scheurtje in waardoor de druk langzzaam terugviel.
Kosten reperatie bij dealer: 495 euro.
Maar wel opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.