Renault Megane: Scheur in spruitstuk

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: K7M

Er is een scheur in het spruitstuk gevonden (4de poot is compleet doorgescheurt), de motor loopt goed, maar hierdoor is het uitlaatsysteem vanaf de motor ondicht (bij spruitstuk). Waar moet men op letten bij demontage en montage van het spruitstuk? Nieuwe paspennen en extra dicht materiaal tussen flens KAT en Spruitstuk? Labda sonde zelf zit niet vast aan spruit stuk maar aan KAT. Verder zijn de toeren tallen en reactie van de motor op gas geven in orde.

Megane_1996

Geplaatst door Megane_1996 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Regelmatig wordt er op de site een vraag gesteld met betrekking tot prijsindicaties voor reparaties en/of vervangingen aan auto's.
Aangezien deze site is opgezet om TECHNISCHE (!) vragen te stellen en zo mogelijk ook op te lossen en niet als een begrotingssite, kunnen die topics worden gesloten en/of verwijderd.
Er zijn voldoende andere mogelijkheden waar geïnformeerd kan worden wat bepaalde werkzaamheden en/of onderdelen kosten.

Megane_1996 (0), 14 jaar geleden

Okey, stuk text is aangepast. M.v.g. Megane_1996.

Er is een scheur in het spruitstuk gevonden (4de poot is compleet doorgescheurt), de motor loopt goed, maar hierdoor is het uitlaatsysteem vanaf de motor ondicht (bij spruitstuk). Waar moet men op letten bij demontage en montage van het spruitstuk? Nieuwe paspennen en extra dicht materiaal tussen flens KAT en Spruitstuk? Labda sonde zit niet vast aan spruit stuk maar aan KAT? Verder zijn de toeren tallen en reactie van de motor op gas geven in orde.


*****************************************************************************************
[quote=moderator]Regelmatig wordt er op de site een vraag gesteld met betrekking tot prijsindicaties voor reparaties en/of vervangingen aan auto's.
Aangezien deze site is opgezet om TECHNISCHE (!) vragen te stellen en zo mogelijk ook op te lossen en niet als een begrotingssite, kunnen die topics worden gesloten en/of verwijderd.
Er zijn voldoende andere mogelijkheden waar geïnformeerd kan worden wat bepaalde werkzaamheden en/of onderdelen kosten.[/quote]

Megane_1996 (0), 14 jaar geleden

iemand die een tip kan geven?

harnak (0), 14 jaar geleden

wat voor tip wil je? gewoon vernieuwen met nieuwe pakking.

Megane_1996 (0), 14 jaar geleden

Spruitstuk is vervangen incl. nieuwe pakking. Nu is de aansluiting tussen Spruitstuk en uitlaat (Kat) niet 100% gas dicht te krijgen. Het spruitstuk-eind valt samen in de het uitlaatstuk en wordt door 2 bouten aangedraait en klemt de 2 onderdelen opelkaar. Tussen de verbinding heb ik gun-gum uitlaat pasta (van Holst) aangebracht, en goed laten drogen voor het rijden. Het ontwerp van de aansluiting is al niet optimaal en moet dus met uitlaat pasta gas dicht gemaakt worden. Bestaat er een O-ring (of een hitte bestendige gasket) die de boel wel 100% dicht kan houden en natuurlijk tegen de hoge temperaturen kan (700 C)? Kan het spruitstuk-eind door het met gas-tape te omwikkelen een oplossing zijn om de verbinding 100% gas dicht te krijgen?

kaleido 1 (1445) PRO, 14 jaar geleden

kijk of de pasvlakken van de twee delen die tegenelkaar komen goed vlak zijn, schoon niet vervormd zijn, dan een klein beetje pasta er tussen met de juiste klem monteren [ beide delen ondersteunen zodat ze recht tegen elkaar blijven zitten] dan moet het dicht zijn

Megane_1996 (0), 14 jaar geleden

Uiteindelijk bleek dat de Renault moeren op de paspennen niet zelfborgend zijn en na verloop van tijd iets losser gaan zitten. Waardoor het spruitstuk minder goed aansluit op het aansluitstuk van de KAT en er dan iets van valse lucht in het systeem komt. Heb een Suzuki gasket tussen beide delen gezet waardoor beide delen beter aansluiten (Renault kent zulke gaskets niet) en 2 nieuwe zelfborgende moeren op de paspennen gezet waardoor het geheel niet iets losser gaat zitten na 100 km rijden. Intussen heb ik 3000 km gereden met deze oplossing en het brommende geluid niet meer gehoord.

Hieronder nog 2 foto's van de scheur (rondom) in het spruitstuk (na 208000 km) op de 4de spruitstuk pijp.


[url=http://img194.imageshack.us/i/spruitstuk...][img]http://img194.imageshack.us/img194/7711/...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/img194/spruitstuk...][img]http://img194.imageshack.us/img194/sprui...[/img][/url]

[url=http://img194.imageshack.us/i/spruitstuk...][img]http://img194.imageshack.us/img194/1796/...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/img194/spruitstuk...][img]http://img194.imageshack.us/img194/sprui...[/img][/url]

Ebber (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit is eigelijk alleen op te lossen door het spruitstuk incl pakking te vernieuwen. Je kunt het lassen, gebeurt vaker maar dat is alleen maar uitstel. Let wel op er kunnen wat tapeindjes meekomen met het losmaken. Maak deze goed schoon voor je ze terug plaatst en doe er zeker loctite aan aangezien er koelvoeistof achter kan zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.