auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: startproblemen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo, wij hebben dus sinds een maandje een renault scenic in het begin hadden we nergens last van en reed de auto perfect.
maar sinds dat het zo gevroren heeft en er sneeuw heeft gelegen heeft de auto problemen met starten.

we hebben vorige week een nieuwe bdp sensor erin gezet en even leek het probleem verholpen te zijn, maar helaas na een paar dagen weer dezelfde problemen.
als we de auto willen starten wil de startmotor niet aanslaan, duw je hem aan of trek je hem aan is die na 1 ruk aan.
rij je even dan start die soms zo weer zonder problemen, maar soms doet die ook helemaal niks.
vreemde is dat die soms ook zo na een paar keer proberen ineens start (koude motor).

we hebben geprobeert om hem uit te laten lezen, maar 2 apparaten pakte hem niet dus kon niet uitgelezen worden.

heeft iemand enig idee wat het kan zijn, wij zijn ondertussen radeloos.


mvg Miranda

Geplaatst door

siframi (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi,
zoals ik het lees begrijp ik dat de startmotor niet ronddraait , dan zou het dus ook daar aan kunnen liggen of een slechte massa aan de startmoter even checken en schoonmaken [roest] of aan de bendix deze zit op de startmotor .
ik mag aannemen dat de accu wel nog in een erg goede staat is , vooral bij deze temperatuur.
deze 2 dingen zou ik eerst even checken....

mvg frans

Art-52 0

14 jaar

Hoi dank je wel voor je antwoord, zodra het contact aangaat en ik wil gaan starten hoor ik me benzinepomp en daarna niks, dus ook geen klik van me startmotor, het zou dus idd die massa kunnen zijn het lijkt wel of die geen stroom krijgt. we gaan iig even de startmotor nakijken en schoonmaken en kijken of dat helpt. de accu is verder wel goed

siframi 0

14 jaar

miranda,

soms [maar zeer zeker niet altijd ] kun je op de startmotor een klap geven liefst een stuk hout pakken en dat op de startmotor plaatsen en een klap erop met de hamer,dat wil wel eens helpen ,maar is uiteraard geen definitieve oplossing.

succes

frans

Art-52 0

14 jaar

Beter is het om gewoon even met een Voltmeter te meten of de startmotor / startrelais spanning krijgen via het kleine stekkertje op het startrelais.

(Ik neem aan dat de startbeveiliging (het rode knipperlampje op het dashboard) altijd hetzelfde doet, of de motor nou wel start of niet. Zoniet: de startbeveiliging is niet in orde, zoek het daarin.)

=> doe alle proeven steeds met de versnellingsbak in vrij of Neutraal !!

Uitleg: Het startrelais is "het tonnetje" op de startmotor. Op het startrelais zit een schuifstekkertje. Als je de beweging maakt met de contactsleutel "dat de startmotor moet gaan draaien", MOET daardoor op dat stekkertje 12 Volt staan. Zoniet, dan is de bekabeling tussen het contactslot en het stekkertje defect, of het contactslot zelf (= het schakeldeel achterop het contactslot).

Alternatief zonder Voltmeter, maar met een gewoon stuk geisoleerd draad:

Als de motor niet wil starten (= de startmotor gaat niet draaien), kan je de auto in zijn vrij zetten en zelf (m.b.v. een stuk draad dat je op de pluspool van de accu houdt) handmatig 12 Volt op het stekkertje op het startrelais zetten. (De startmotor moet daardoor altijd gaan draaien, onafhankelijk van de stand van het contactslot.) Als hierdoor de startmotor gaat draaien is die met startrelais en al in orde.
Dit kan je allemaal zelf uitvoeren/controleren, mits je dat voorzichtig doet en met de draad met 12 Volt erop geen massa raakt.

Succes!

Heino4267 725

14 jaar

Nou hier even een update...

We hebben dus inmiddels een zwaardere accu erin gezet, we hadden een kleine 44 ampere en het bleek dat er minimaal een 60/70 in moest en we hebben er nu een 70 ingezet.
Stroom is er bij de startmotor, alle zekeringen zijn nagekeken en vernieuwd.
Maar nu hebben we bij het stuur de kappen eraf gehaald en heeft mijn vriend wat zitten rommelen en toen deed die het ineens weer, maar na een paar uur doet die het weer niet.
We vermoeden dat het de ring bij het stuur is maar weten dat niet zeker, is er een mogenlijkheid om dit zelf na te kijken of moet je dit echt laten nakijken?
We hebben nog niet naar het schuifstekkertje gekeken omdat we er niet bij kunnen zonder brug.

Groetjes Miranda

siframi 0

14 jaar

De ring bij het stuur maakt onderdeel uit van de startblokkering.
Die doet het of die doet het niet.
En dat kan je direct zien aan de knippersnelheid van het rode lampje van de startblokkering in je klokkenwinkel.
Snel knipperen = niet vrijgegeven.
Dus:
- als de auto niet start is dan de startblokkering wel vrijgegeven?
- als de auto niet start, hoor je dan de startmotor wel draaien of niet draaien?
- als de auto niet start, wordt dan de motor wel rondgedraaid door de startmotor, maar slaat de motor niet aan, of wordt de motor helemaal niet rondgedraaid?

Als je bovenstaande vragen allemaal voorziet van een antwoord, wordt het meedenken en achterhalen van de oorzaak gemakkelijker.

Heino4267 725

14 jaar

- als de auto niet start is dan de startblokkering wel vrijgegeven?
- als de auto niet start, hoor je dan de startmotor wel draaien of niet draaien?
- als de auto niet start, wordt dan de motor wel rondgedraaid door de startmotor, maar slaat de motor niet aan, of wordt de motor helemaal niet rondgedraaid?

vraag 1- hij knippert niet maar blijft branden
vraag 2- we horen de startmotor niet draaien, die doet dus niks.
vraag 3- we horen alleen de benzinepomp en verder niks.

hoop dat je iets aan deze info hebt, alvast bedankt iig.

siframi 0

14 jaar

Volgens mij wordt je startblokkering wél vrijgegeven (dat scheelt al een hoop zoekwerk), maar wordt je startmotor niet aangestuurd of die is defect.
Ga verder bij post #5....., bij "het tonnetje".....

Heino4267 725

14 jaar

Bedankt voor de uitleg en hulp,ik heb het gevonden de startmotor kreeg stroom.
Dus ik heb ff de massa los gehad en schoon gemaakt.
Nu heb ik tot nu toe geen probleem gehad hij start weer als in het begin,zelfs met mijn oude lichte accu.
maar zal ff kijken of er toch nog een uitlees comp is want heb nog een probleem met mijn inspuiting,als ze hem kunnen uitlezen vertel ik het wel weer.
groeten franklin

siframi 0

14 jaar

Dan zal je startprobleem nu wel definitief zijn verholpen.
Succes met oplossing van het resterende euvel.

Heino4267 725

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.