beste allen,
ik heb recent een Renault Megane Scenic gekocht uit november 1999. Het nieuwe model. De auto rijdt prima en loopt goed. echter bij stationair lopen schommeld de motor en het toerental geeft 500 aan wat ik wat aan de lage kant vind maar bij 1000 toeren schokt en schommeld de motor nog steeds. In eerdere onderwerpen ben ik tegen gekomen dat dit eventueel te maken kan hebben met het op tijd staan van de motor. nu ben ik gewend om bij de oldtimer dit te controleren met een strobo en het verdraaien van de ontsteking. Dit werkt jammergenoeg niet bij de nieuwere auto's :-). heeft er iemand een idee waar ik zou moeten beginnen met controleren waarom de motor schokt en schommeld en kan iemand vertellen hoe de timing te checken is?
groet Ad
Geplaatst door rangerave (0) , lid sinds 16 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
6 Reacties
ronny530 (0), 10 jaar geleden
De ontsteking is niet af te stellen omdat de ontsteking elektronisch geregeld wordt. Deze motor is mogelijk al voorzien van penbobines, die willen nog wel eens problemen geven. Wat betreft het stationair toerental die ligt om en nabij de 500 toeren bij warme motor.
kaleido 1 (1715) PRO, 10 jaar geleden
Zou eens beginnen met controleren van valse lucht bij het gasklephuis , de o ringen die daar zitten worden hard en dichten niet goed meer af.
Spuit eens met remmenreiniger op de aansluiting.
rangerave (0), 10 jaar geleden
er zit een lucht slang van de luchtfilter naar voren boven de radiator. de slang heeft zijn beste tijd gehad en is met verschillend tape dicht gemaakt...... ik zal als eerste maar deze vervangen wellicht dat de valse lucht daar vandaan komt. in een vorig type scenic heb ik ook de ringen van het gasklephuis vervangen....niet veel werk dus dat wordt optie 2. tnx voor de reacties tot dus ver.
richard9712 (0), 10 jaar geleden
Die luchtslang heeft geen invloed op het stationair toerental.
Het stationair toerental hoort 750 te zijn.
Controleer ook de pakkingen van het inlaatspruitstuk.
rangerave (0), 10 jaar geleden
inmiddels is er het een en ander losgelaten waardoor er een rammel in de motor zit. zie nieuw topic. het schommelen is dusdanig wel afgenomen met meer rijden. het reinigen van het gasklephuis was in dit geval voldoende. nu hopen dat het mee gaat vallen met de rammel. ben bang dat het vliegwiel het begeven heeft......wordt een dure zaak....
rangerave (0), 10 jaar geleden
de oplossing lag m in het schoonmaken van het gasklephuis.......