Ik heb sinds enige maanden startproblemen met mijn auto.
Als de auto koud is en ik start lijkt het wel of hij even na moet denken voordat de startmotor rond gaat (1 seconde of zo). Hij begint dan stotterend (ik heb er geen beter woord voor) te starten en ik moet echt een paar seconden de contactsleutel omhouden om hem aan de gang te krijgen.
De laatste tijd doet hij dit ook als hij warm is (gisteren nog na de snelweg). Ik had de motor afgezet en toe ik deze weer wilde starten ging de startmotor 2x rond en dat was het. Na 4x proberen ging de startmotor verder en sloeg de auto aan.
Aangezien de auto 204.000 km gereden heeft en hij toe is aan een grote beurt incl remmen en banden wil ik weten of het nog wel de moeite waard is. Overigens heb ik er bijna 9 jaar probleemloos mee gereden zonder grote kosten.
Moet ik denken aan:
-startmotor defect ? (eerste gedachte omdat hij zowel warm als koud niet goed start)
-BDP sensor defect ?
-Accu zwak (lijkt me niet waarschijnlijk)
-Anders ?
Iemand een suggestie ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1999 is een overgangsjaar , heb je de accu onder de stoel of onder de motorkap zitten ?
Meestal is het verschijnsel te wijten aan vervuiling van de startmotor.
Bij de accu onder de stoel , zou ik de aansluitingen van de diverse kabels plus en min zeker goed controleren.
Meten wat je klemspanning op de accu doet als je start.
Het is het nieuwe model met grote koplampen en een K4M motorblok. De accu zit onder de motorkap.
Ik heb laatst de spanning gemeten met een multimeter bij een lopende auto. Ik geloof dat die toen 12 of 14 volt aan gaf. Meten bij starten heb ik nog niet geprobeerd.
Een startmotor vervangen gaat me niet lukken, die zit veel te diep onderin en ik heb geen brug.
Overigens loopt de motor als een zonnetje als deze eenmaal gestart is. Het is puur het starten wat een probleem oplevert.
Alle suggesties zijn welkom
10 jaar
Bij lopende motor moet deze minimaal 14.2 v zijn.
Startmotor is inderdaad lastig bij te komen , zit verstopt onder het spruitstuk aan de achterkant.
Klemspanning meten op de accu en op de plus van de startmotor , kun je zien of er veel verlies op de aansluitingen zit.
Je hebt in ieder geval korte kabels , vergeleken met het oude model.
Waarschijnlijk heb je een sluiting (of onderbreking, maar dan zou hij soms niet moeten starten) in het anker van de startmotor. Dat past ook bij het kilometrage van je auto. Vervangen door een gereviseerde startmotor is dan de oplossing.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, alleen het eruit/erin sleutelen is lastig.
10 jaar
Iemand ervaring met het demonteren/monteren van de startmotor van bovenaf bij deze auto ?
John
10 jaar
Van bovenaf is het eigenlijk niet te doen , ik had het geluk dat mijn uitlaatspruitstuk defect was , en deze er af moest , zodoende kon ik goed bij de startmotor , deze toen gelijk vervangen , bendix problemen , dus is van onderaf eigenlijk de enige weg , als je voorgaande niet wilt demonteren.
opgelost
10 jaar
Zojuist bij de garage geweest voor de uitlaat en een afspraak voor een APK.
Meteen even de accu en dynamo door laten meten.
De accu was op en is vervangen.
Hij start weer als vanouds !
Topic kan dicht
John
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar