Aangezien de APK aanstaande is en de uitlaat een raar bijgeluid maakt vandaag maar eens even onder de auto gekeken (geen brug).
Het lek in de uitlaat zit in de aansluiting op de kat en de tussendemper (klem lekt of doorgeroest).
Nu zag ik nog iets anders.
Ter hoogte van de achterwielen loopt een vierkante metalen stang van links naar rechts die alleen maar vast lijkt te zitten met 2 bouten. Deze is in de lengte helemaal gescheurd en doorgeroest ????
Is dit een torsiestang of stabilisatorstang ?
Is dit een (af)keuringspunt ?
Stel, ik heb een brug, is dit zelf te vervangen ? Zag er simpel uit namelijk
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoals je het omschrijft lijkt het op de stabilisatorstang en volgens mij is dit inderdaad een apk afkeur maar pin me er niet op vast, ben geen keurmeester helaas. Meestal zijn die redelijk eenvoudig te vervangen inderdaad. En anders maak er even een foto van dan weten we het zeker.
Lijkt erg veel hier op:
Zo te zien zit het alleen maar met 2 bouten vast en verder niets. Of zie ik iets over het hoofd ?
Iemand dit wel eens vervangen ? Het lijkt me een kwestie van 2 bouten los en 2 vast. Is het echt zo simpel of zie ik iets over het hoofd ?
John
10 jaar
Hmm dit is volgens mij geen stabilisatorstang maar het lijkt inderdaad met 2 bouten vast te zitten. Zo als op je foto te zien is het zeker niet verkeerd om deze te vervangen aangezien hij aardig verroest is.
Dat is een dwarsbalk om (denk ik) de carrosserie te verstevigen en het is geen APK-afkeur. Ik heb op een megane met zo'n zelfde opengescheurde, doorgeroeste balk een steekproef gehad en de controleur vond het ook geen probleem. Zonder deze balk kan er niet veel verkeerd gaan in mijn ogen.
Dit is een zogenaamde reactiestang. Zou de stijfheid van de carosserie iets verhogen. Persoonlijk merk ik geen verschil als stang is verwijderd.
Doorgeroeste stang = afkeur
Verwijderde stang = in orde !
Je kunt stang verwijderen door de twee moeren los te draaien. Gebruik hiervoor eventueel je wielmoersleutel.
Kosten nieuwe stang circa 25 euro.
Succes,
Willem
10 jaar
Een reactiestang zit bevestigd tussen as en carrosserie, dit een verstevigingsbalk. En over de APK, zie mijn eerste bericht.
Willen 12077 heeft gelijk. Deze "stang" wordt als hulpdwarsbalk beschouwd bij de apk en indien doorgeroest, is dit een afkeur. Zal de eerste niet zijn die hierop nat gaat.
Als je de stang verwijderd, is het voor de apk oké. Nieuw kosten ze echter zeer weinig en kun je er geen trammelant om hebben.
Is bij de dealer op voorraad , komt vaak voor , en kost een paar tientjes , bij montage even er op letten hoe hij moet zitten , heeft een schuine kant.
Dit is wel degelijk afkeur, weg laten mag ook niet. Is voor de apk zelfde als verroest.
10 jaar
Niet mee eens niet aanwezig is geen afkeur
Klopt Jan.
Één van de meest strenge steekproefcontroleurs die ik heb meegemaakt keurde hem toch écht goed, net als ik zelf al had gedaan, maar als je de stang vernieuwd weet je zeker dat je goed zit, dus voor de ts is het beter om het onderdeel te vernieuwen.
Verder wordt een dergelijke discussie op een forum vaak welles / nietes. Ik denk dat de ts zijn informatie al heeft;-)
Klopt, het is een hulp dwarsbalk 4e. Zie autoadviezen.nl En ben er mee eens dat het eigenlijk niet echt een functie heeft. De een vindt het goed en de ander niet. Hij kan er op afgekeurd worden.
10 jaar
Dat klopt van geen meter het is GOED of NIET GOED, maar nogmaals verwijder hem en je bent overal vanaf
zullen we het hier bij laten ?
Is prima. Jij hebt gelijk
10 jaar
Case closed.
Ter info,
Afgelopen week de stang bij de Renault dealer gehaald. Was ongeveer 23 euro en stelt niet zo gek veel voor. Weglaten had ook gekund als ik jullie mag geloven, maar hij zal toch wel enige functie hebben.
Komend weekend er maar eens onder zetten.
Meteen even de wielen en remmen controleren.
John
10 jaar
De enige juiste actie m.i. voor dat geld....
10 jaar
Hallo allemaal,
Afgelopen zaterdag bezig geweest om de oude balk los te halen.
Helaas is me dit NIET gelukt. De 2 bouten zitten zo ontzettend vast dat ik ze niet los krijg. Ik heb geklopt met een rubberen hamer op de sleutel maar geen beweging in te krijgen.
Ik had ze een 2 dagen van tevoren al in de kruipolie gezet, maar helaas.
Ik heb geen compressor of slagsleutelgereedschap, dus ik ben uitgesleuteld vrees ik.
Woensdag gaat de auto op de brug bij de uitlaatboer. Daar maar eens even vragen of ze de bouten los kunnen krijgen.
John
10 jaar
[quote=Noppesnada]Ik heb geklopt met een rubberen hamer op de sleutel maar geen beweging in te krijgen.[/quote]
Ook wel logisch een rubberen hamer heeft op dit gebied geen impact.
De bouten heel kort verhitten = los
Gr. paul
Deze stang zit echt TEGEN de benzinetank aan.
Dat durf ik niet aan. Ik weet dat dit vaak helpt.
Ach, wellicht is het deze week zo gepiept !
John
10 jaar
Met een krachtijzer , lange versie , moet hij toch wel los te krijgen zijn , heb er al diverse vervangen.
Of een beetje spek bij de boerenkool , ha ha.
Meer pap eten...
jij bent de baas, niet een ouwe bout.
Paar keer met een zware hamer tegen de kop van de bout peren helpt soms ook, effe los schrikken.
En inderdaad.... beetje danoontje powerrrr erin!
Een hamer heft pas betekenis als ie minimal een kilo weegt en in handen is van een kwaaie monteur.
Zojuist bij de garage geweest.
Meteen even een afspraak voor de APK gemaakt. Bovendien moet de middendemper, achterschokbrekers (lekken) en minimaal 2 banden vervangen worden.
Meteen maar afgesproken om hen ook even de stang te laten vervangen.
Tsja, als ie dan toch op een brug staat .......
Pap en spinazie is niet mijn favoriete eten.
Bedankt voor alle bijdrages en het meedenken.
John
10 jaar
En? is alles nu in orde?
Mvg, Robert
10 jaar
Hallo Robert,
De afspraak voor APK en diverse reparaties staat voor 22 april aanstaande. Hij moet uiterlijk 4 mei gekeurd zijn.
Ik kan er dus nog weinig over zeggen. Ik heb wel even de wielen los gehad en mijn blokken en schijven voor en achter lopen ook op het einde. Bovendien is hij wel weer toe aan een grote beurt, dus het wordt een duur grapje.
Er wordt op dit moment aan vervanging van de complete auto gedacht (samen met Mevrouw Noppesnada) en dan uiteraard geen reparaties meer.
John
10 jaar
Hallo allemaal,
Deze week besloten afscheid te nemen van de Scenic. De vooruitzichten op hoge kosten (nieuwe schijven en blokken en een grote beurt, afgezien van de uitlaat en schokbrekers) waren de doorslag.
De vervanger is een nieuwe Suzuki Alto geworden. Aangezien we tot 2 jaar geleden een Daewoo Matiz als 2e auto hadden zijn we wel zo een auto gewend. De ruimte hebben we niet echt meer nodig (muv vakanties) en ik verwacht een gunstiger brandstofverbruik.
Groeten
10 jaar
Beter zo!
Afgezien dat die nieuwe alto's afkomstig zijn van Maruti India zijn het zeer zeker goeie auto's.
Vroeger was dat anders.....
[quote=Profundo Autoservice]nieuwe alto's afkomstig zijn van Maruti India zijn het zeer zeker goeie auto's.[/quote]
Dit is niet helemaal waar, de Suzuki Maruti India zijn van een mindere kwaliteit en kennen ook terugroepacties.
Bij Suzuki is de herkomst van het land afhangkelijk van de uitvoering die men kiest. Voor o.a de Alto is er helaas geen keus.
De versie Suzuki met de eerste letters in het cassisnummer JSA komt uit Japan.
Daarvan is de kwaliteit en afwerking beduidend veel beter.
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar