Renault Scenic: stationair toerental en hoog verbruik

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: K7M

Al een ruime tijd heb ik problemen met stationair toerental. Eerst te hoog en toen een vacuümlekkage gevonden en dat hielp wel maar daarna blijft het maar sukkelen.... de motor vaak langzaam van +/- 1000 naar stationair toerental 600 toeren dat was niet echt een probleem meer tot een paar weken geleden het verbruik van 10,5 naar 7 km/liter zakte. En het schommelen ook weer heftiger werd. Soms weer te laag en daardoor ook soms stil vallen. Andere momenten loopt de motor weer goed. Uitlezen bij de dealer leverde weer geen afwijkingen of fouten op. Maar blijkbaar kan je bij dit type ook niet echt veel lezen.

Al verschillende keren de gaskleppenstelsel goed schoongemaakt, kleppen gesteld, contacten schoongemaakt, vacuümslangen nagelopen op lekkage. En afgelopen jaar onderdelen vervangen:
De stappenmotor, de 0-as sensor, lambdasonde, MAP sensor, Koelmiddeltemperatuursensor, LPG verdamper.

Als ik zelf meet (meters van een "hobbyset")
Als ik de vacuümmeter aansluit dan trekt deze naar +/- -65 kPa , gaat het toerental schommelen dan zit dat tussen de - 50 en - 65 kPa. Dan lijkt het me dat de stappenmotor druk bezig is de zaak te regelen?
Ik blijf het idee hebben dat er een sensor niet goed werkt. welke is me niet duidelijk..... (verkeerd signaal naar de ECU)

Wat kan ik nog meer uitproberen want het blijft een zoekplaatje zoals de dealer het al noemde?

Ook heb ik een compressiemeting gedaan en dan meet ik
cilinder 1: 1100 kPa
cilinder 2: 1000 kPa
cilinder 3: 950 kPa
cilinder 4: 1100 kPa

Sindala

Geplaatst door Sindala (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

fitz (0), 14 jaar geleden

Dat een onderdeel vervangen is door een nieuw onderdeel, wil niet zeggen dat het nieuwe onderdeel goed is. Ik heb dat gehad met een mapsensor die nieuw uit de doos gemonteerd na drie weken weer kapot was. (daarna een oude van de sloop gemonteerd en nooit weer een probleem gehad).
Je zou ook nog kunnen kijken naar de inlaatlucht temperatuursensor misschien.... deze zit tussen het luchtfilter en het gasklephuis. Of misschien de gaskleppositiemeter (deze zit op de gasklep).
Kan even niks anders bedenken, aangezien je veel uitgesloten hebt. En ik ga ervan uit dat je metingen en waarnemingen correct zijn.
Nog een vraagje: heb je dit zowel bij benzine als bij lpg?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e deel tot aan de katalysator.
Slangetje naar de mapsensor heel en niet verstopt?

Sindala (0), 14 jaar geleden

Het is zowel bij LPG en Benzine, en ook de slang van de mapsensor is vervangen en nog steeds open... de uitlaat is nagekeken en niks gevonden.
De wielen (banden) lopen ook allemaal vrij, heel licht schuurgeluid van de remblokken en remt goed en laat ook weer los.

Met 0-as sensor bedoel ik ook de gaskleppositiemeter, die heb ik ook vervangen.
(ik had een compleet nieuw gaskleppenstelsel maar de Eurogas LPG ring paste er niet op dus toen alleen de sensors overgezet en de rest weer kunnen verkopen)

De inlaatlucht temperatuursensor was de volgende op mijn lijst :) maar misschien dat ik nog iets anders over het hoofd zou zien voordat ik die ga bestellen.

Zou makkelijk zijn als er een overzicht is welke waarden de sensor zouden moeten aangeven en hoe je dat kan controleren zonder ingewikkelde apparatuur. Dan kan ik ook zien of bijvoorbeeld de mapsensor defect is.

fitz (0), 14 jaar geleden

Misschien heb je hier iets aan: http://en.calameo.com/read/00002232085db... pagina 130
Je probleem kan ook in de bedrading zitten trouwens.
Ik neem aan dat je geen brandend storingslampje hebt.
Ik neem aan dat je geen vermogensverlies oid constateert.
Zijn de stekker van de computer en de pinnen van de computer goed schoon? (geen corrosie)

Sindala (0), 14 jaar geleden

Hi fitz, bedankt voor het meedenken, het klopt ik heb geen storingslampje of inhouden, het nooit een snelle auto geweest maar dat lijkt me normaal gewicht/motorvermogen.
De stekkers van zowel de LPG als de Benzine ECU ook al vaker goed schoongemaakt met elektrocleaner en droog geblazen... en de LPG opnieuw inlaten leren enz. Ga eens kijken of ik met de technische gegevens iets kan vinden. (Maar eerst weer een gewone werkweek doorrijden)
Ik hoop niet dat het in de bedrading zit... want dat lijkt me een klus van een paar dagen :(

fitz (0), 14 jaar geleden

Ik kan even niks meer bedenken op dit moment.
Mooi dat je al zoveel hebt gedaan en zelf hebt nagedacht, dat zie ik hier ook wel eens anders.
Ik rijd zelf met dezelfde motor op benzine ongeveer 1:14.
Wat ik mij wel afvraag is wat er gebeurt met al die extra brandstof die je verstookt... zou toch moeten resulteren in een onvolledige verbranding en dat zou de lambda sonde moeten registreren. Op lpg niet, denk ik, volgens mij gebruikt de lpg computer de waardes van de lambda sonde niet.
Als er onvolledige verbranding is, is dit ook slecht voor de katalysator. De garage kan dit meten aan het uitlaatgas. Lambda sonde kan je zelf wel meten.
succes iig!

Sindala (0), 14 jaar geleden

De inlaatlucht temperatuursensor heb ik vervangen en geen resultaat.. Nu vraag ik me af of het de iets met de bougies kan zijn? die zitten er al een tijdje in, maar als ze niet goed meer zijn dan merk je dat toch met starten e.d.? (Het zijn Bosch FR78)
Ga uitzoeken of ik de lambda sonde met een multimeter kan uitlezen... want ik ben toch bang dat een nieuwe sensor toch ook stuk is gegaan :(

Sindala (0), 14 jaar geleden

Vandaag waren de toeren weer te hoog, zakt langzaam tot 1100 en dan soms door naar 800 als je lang genoeg stil staat..
Ik weet niet of het wat te betekenen heeft maar als ik op de snelweg rij en dan de koppeling intrap en het gaspedaal los, in zijn vrij zeg maar dan zakt het tot 2000 toeren en niet verder. Zover ik het uit kon testen op benzine en LPG.

fitz (0), 14 jaar geleden

Heb je toen je de stappenmotor verving het gasklephuis en met name het deel waar het conische puntje van de stappenmotor invalt wel goed schoongemaakt?Ik heb mn stappenmotor een paar maanden geleden vervangen en toen was het nog niet goed, de boel toch maar weer uit elkaar gesloopt en echt grondig met carburateurreiniger schoongemaakt tot het glom. Sindsdien heb ik weer een prachtig stationair lopende auto.

Sindala (0), 14 jaar geleden

Nog maar een keer de complete gasklephuis eraf gehaald en de oude 0 stand gasklepsensor teruggezet. Alles schoongemaakt tot het glom ;) en een nieuwe pakking ertussen. De LPG ECU (Eurogas) ingeleerd volgens de methode hier vaker omschreven.
Met remmenreiniger nog gecontroleerd op lekkage maar niks kunnen vinden.

De stappenmotorpunt gaf wel weer wat zwart af maar leek schoon. Alleen controleren of dat deze goed afsluit lijkt me moeilijk omdat de stappenmotor niet op sluiten staat standaard? ik had de oude stappenmotor uit elkaar gehaald (en de foto's op mijn website staan) en de onderdelen nog. De losse as met de punt erin en als ik dan blaas komt er geen lucht langs. Zou dus goed moeten zijn.

Ook gekeken of ik de lambdasensor kan uitlezen maar dat lukte niet. Het is een 3 aderige en wat ik als beschrijving op internet vond is dat je de zwarte (de andere zijn wit) moet aansluiten op de plus van multimeter en de ander kant op de massa. Maar ik zag geen reactie, niet te lang geprobeerd want of de sonde is stuk of ik heb de verkeerde beschrijving...
En het maakt (op LPG) niet uit of de stekker van de lambda los is of vast, of gebruikt LPG ECU de lamdasonde niet? heb ik ook weer ergens gelezen.

Nu eerst maar weer een paar honderd km rijden of er iets veranderd is maar ik begin er toch wat triest van te worden....
(Zou mooi/handig zijn als er donorauto was met een Renault K7M 02 motor)

fitz (0), 14 jaar geleden

Als dit of iets anders niet helpt, kun je je vraag misschien stellen op het meganeclub forum.... Daar zitten veel mensen met veel verstand van megane's. www.meganeclub.nl
Succes iig!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.