Renault 0: Stationair Trillen Renault Megane Grand Tour 1.6 16V

Mijn renault megane grand tour 1.6 16V LPG G3 trilt stationair.
Ik ben er al meerdere keren voor naar de dealer geweest ze hebben het ook al geprobeert te verhelpen,
Maar het probleem blijft.
ik heb een tijdje terug een defecte sensor laten vervangen van de airco.
Maar naar mijn idee is daarna het trillen begonnen. zou dit een verband kunnen zijn?
Kan iemand mij misschien vertellen waar het stationair tril probleem kan liggen?
en hoe het eventueel verholpen kan worden?
M'n renault rijd op LPG G3 Ik heb al een langere periode Op benzine gereden op aanraden van de dealer maar dat heeft het trillen niets vermindert.

Groet,
Lennard

lennard1985

Geplaatst door lennard1985 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan ook aan je motorsteun liggen rv maar dat zou de dealer toch moeten weten.

lennard1985 (0), 16 jaar geleden

de motor steun was in orde. er is ook iets schoon gemaakt. kleppenhuis ofzo.. ik weet het niet precies meer..
maar ik las in een ander forum iets over het 1 en ander te laten resetten..? weet iemand of dit helpt?

groet,
Lennard

Ful (0), 16 jaar geleden

Van de Renault 1.6 16V is bekend dat het een perfecte LPG-motor is.
Maar wel bij voorkeur op Viallle LPI; beter is er domweg niet .
3 ton is geen probleem, hoeveel heeft de jouwe gelopen ?
Echter ook is bekend dat als je langdurig boven de 4000 tpm rijdt de kleppen van elke LPG-motor kapot gaan.

Het smoorklephuis moet om de 40 a 60.000 km even schoongemaakt worden (1,5 uur of zo).
Dat merk je door te langzaam/slecht stationair lopen ( en dat is jouw probleem ?) en ook wel slecht aanslaan als de auto ongeveer een uur heeft stilgesaan.

Twijffelachtig aanslaan kan ook komen door een slechte BDP-sensor.
De nieuwste moeten nu beter zijn.

En natuurlijk de rottige penbobines.
Het schijnt zo te zijn dat Renault ook wel penbobines kan leveren van het merk Nippon Denso en die gaan nooit kapot.
Of dat waar is weet ik niet.

Verder is deze motor zonder meer 1 van de prettigeste en beste in zn klasse.
Olieverbruik bijvoorbeeld slechts 1/2 liter op 20.000 km.
Althans als hij ingelopen is, dat duurt 60.000 km.

De standaard bougies zijn ook voor LPG prima.
Maar als je het heel mooi wil doen monteer je de nieuwe speciale LPG-bougies van NGK
Type nummer BKR6EIX-LPG, gaan 90.000 km mee maar kosten een sappige 27,50 ex BTW per stuk.
Ze zitten in mijn auto en voor mijn gevoel loopt de motor nu nog mooier.

lennard1985 (0), 16 jaar geleden

Fantastische wat een tips zeg!

Ik ga hier mee naar de dealer en leg ze het voor.
Nu zal het vast en zekker goed komen :)
Harstikke bedankt!

Oja mijn renault heeft 200.000 op de teller staan, Het is een ex lease auto verder altijd wel goed onderhouden te zien aan het
controlle boekje met alle aanwezige stempels!
maar alleen het stationair trillen is irriterend,
Maar ik ga uw tips uitproberen en daarvan zal vast iets het probleem verhelpen neem ik aan ;)

Groeten,

Lennard

Ful (0), 16 jaar geleden

Laat svp tzt horen hoe het verlopen is want ik wil altijd alles weten van de Renaults 16 V's op LPG .
Alvast bedankt
Groeten

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dat trillen neemt dat toe als je grootverbruikers inschakelt?.
Daar bedoel ik mee, de airco, achterruitverwarming, verlichting.
Als het gasklephuis vuil is dan gaat tie onregelmatig lopen, hetzelfde effekt met een kapotte bobine.
Als tie stationnair gelijkmatig loopt, ondanks trilling, dan is het niet het gasklephuis.
Je rijd nog met de originele kop?.
Nog geen kop revisie gehad?.
Bij 200.000km ben je wel een keer aan de beurt.

lennard1985 (0), 16 jaar geleden

Ik merk inderdaad als ik de lichten inschakel of dergelijke andere electrische apparaten (grootverbruikers ) dat het trillen heviger wordt.
hij loopt ook stationair gelijkmatig maar met trilling. het gaskleppenhuis is recent schoongemaakt door de dealer,
maar ik begrijp dat dit niet nodig is geweest want hij heeft altijd stationair gelijkmatig gelopen..
ik neem aan dat ik nog de orginele kop heb maar ik zal de dealer ook een eventuele "kop revisie" voorleggen.


Ik zal zo spoedig mogelijk laten weten hoe het is verlopen
eerst even sparen want zo te horen gaat het me wel flink wat geld kosten.

groet,
lennard

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Niet een eventuele koprevisie voorleggen, zulke zaken zijn gewoon te meten.
Hij loopt gelijmatig dus is het geen lekkende klep of een verbrande, ook geen bobine.
Als je de koppeling intrapt bij stationnair zonder een versnelling in te schakelen, is het trillen dan anders?.
Als je de koppeling los hebt in de vrij, is het trillen dan ook anders?.
Zoniet, dan is een motorsteun toch het meest voor de hand liggend.
Of hij staat wat te laag stationnair afgesteld, maar daar is niet veel aan te doen.
Hij start koud ook goed?.

lennard1985 (0), 16 jaar geleden

oke,
Als ik de koppeling "intrap" zonder een versnelling in te schakkelen bij stationair draaien blijft het trillen het zelfde.
ook als ik de koppeling "los heb" in z'n vrij blijft het trillen aanwezig.
de motorsteun is door de dealer gecontroleerd en was nog in goede staat.
wat betreft het eventuele te laag afgeteld van de motor, hier heb ik de dealer ook mee geconfronteerd en volgens de dealer was dit niet handmatig af te stellen want dat ging computer gestuurd, (zoals u al zei "niet veel aan te doen" ) net als de kleppen (b.v. kleppen stellen) die werden ook computergestuurd afgesteld.
het starten bij koude motor verloopt tot op heden prima.
wel is er een zuisende fluid toon bij het intrappen van het gaspedaal te horen dus de eerste paar meter tot de motor warm is en dan houdt dit op.
Als de motor warm is en ik start hem dan is dat fluitende geluid ook niet aanwezig.

Groet,
Lennard

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als ik het zo hoor loopt tie buiten het trillen om perfect.
Ik denk dat er weinig aan te doen is, stationnair is tie niet hoger af te stellen.
Misschien is de motorsteun nog niet slap genoeg,een poosje mee doorrijden.

Ful (0), 16 jaar geleden

Idd, echt mooi stationair loopt een Renault 1.6 16V nooit.
En de motorsteun kan idd slecht zijn; heeft hydraulische demping/oliebalg en is boven de 100.000 km vaak leeg gelekt.

Maar toch voor alle zekerheid eens b i j h e t b e g i n b e g i n n e n :
de compressie laten meten dan weet je of de kleppen nog goed zijn.

Nog een indicatie: als de kleppen slecht zijn loopt de motor stationair op LPG niet mooi.
Zet je hem op benzine, dan loopt hij i e t s j e mooier rond stationair.
Globaal zou je kunnen zeggen dat als de motor op benzine en LPG even (iets te) slecht stationair loopt het euvel vermoedelijk niets met de kleppen te maken heeft.

En nogmaals, deze motoren(kleppen) kunnen lang mee gaan maar als de vorige eigenaar regelmatig in Duitsland urenlang 160 (of meer ! ) gereden heeft dan kunnen de kleppen best wel op zijn.

LET OP ! :
Het grote geheim van het rijden op LPG is dat het in de cilinderkop heter wordt; ongeveer als 1000 toeren meer op benzine.
Deze vuistregel (1000 toeren) is redelijk onbekend onder consumenten of zelfs proffs.
Dus als je urenlang 160 rijdt op LPG is dat net zo heftig als urenlang 194, honder-vier-en-negentig, op benzine.
Ja dan is het niet gek of onredelijk dat je zelfs met de 1.6 16V boven de 1.5 a 2 ton wel aan een koprevisie toe ben.

Kortom:
Je moet domweg nooit landurig op LPG boven de ongeveer 4000 tpm rijden, liever helemaal niet.
Gelukkig hoeft dat ook niet want "Het Nieuwe Rijden" zegt : 2000-2500 tpm en op de snelweg zit je bij 130km/u ruim onder de 4000 tpm.

Zie deze link, daarna rechts in het kolommetje "The Influence of LPG'" aanklicken.


Zie ook deze link waarin je o.a. kan zien wat het kop-geintje ongeveer gaat kosten (2000 euro)

https://problemcar.nl/topic/renault/klep...

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als de kleppen verbrand zijn of ingeslagen loopt tie staionnair helemaal niet gelijkmatig en is de koude start ook slecht.
Dat is hier niet aan de hand lijkt me.
Het is meer wat lager stationnair draaien en misschien een motorsteun die niet helemaal lekker meer is.
je moet ook niet te bang zijn met dat op lpg rijden.
Als je genoeg km maakt is de kop vroeg of laat een keer aan de beurt.
Maar dat zie je dan wel weer.
Bij mij gaat het nu 220.000km goed, ik rij er flink mee door, auto word niet gespaard.
Als me vrouw rijd is tie bij de kerk twee straten verderop al warm.
Die haalt de motor flink door en trekt vaak fors op.
Het blijft tot nog toe heel, zal geen 3 ton op lpg halen met deze kop, maar voor hetzelfde geld wel.
Kortom, gewoon lekker door knorren en zien waar het schip strand.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.