Renault KANGOO: storing en door al mijn opties heen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M A7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 70

Hoi allemaal,

Ik heb een kangoo met een storing.
De storing komt af en toe voor, soms meermaals per dag en andere keren eens in de zoveel dagen.

Het elektronisch motorstorings lampje brand, dan zet de auto zich ineens in een soort noodloop waardoor zijn power verdwijnt, gasgeven doet vrijwel niets. Andere keren gaat de auto juist in hoge toeren lopen en Brand het antiluchtverontreinigings lampje.

De foutcodes: DF002 bedrading smoorklep weerstand en DF254 bediening gemotoriseerde smoorklep komen eruit wanneer de auto word uitgelezen.

Ik werk zelf bij Renault en we hebben dus al hey een en ander gedaan.
Een directe kabelboom gelegd vanuit de computer naar het gasklephuis incl. Nieuwe stekker op het gasklep.

Ook hebben we een ander gasklephuis geprobeerd.
En tevens is de inspuitcomputer vervangen.

Dat waren eigenlijk al mijn optionele oorzaken.
Ik kom er niet meer uit en ook op mijn werk durven ze geen opties meer te noemen..

Kent iemand dit probleem en heeft er iemand nog een idee waar dit vandaan kan komen? Je zult mij er ontzettend mee helpen!

mrBowie

Geplaatst door mrBowie (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

sgm (0), 7 jaar geleden

Bij mijn Laguna (een 1.8 benzine/lpg) leek achteraf er een verband te bestaan bij de meeste problemen met defecte originele en vervangende niet-originele bobines. Alle genoemde oplossingen waren toen ook al gedaan. De K4M staat ook bekend om problemen met de penbobines. Dat hebben we hier met de Scenic II met die motor ook gemerkt (zaten 3 verschillende types in bij aankoop). Die loopt nu al vele maanden perfect op benzine en LPG met 4 nieuwe originele gemodificeerde types.

mrBowie (0), 7 jaar geleden

Klopt, ik heb de optie in mijn hoofd gehad.
Wel bleek het te zijn dat ik 4 originele penbobines erin heb van het merk Beru (de wat stevigere variant onder deze penbobines) deze staan over het algemeen weer minder bekend om problemen. Maar het probleem werd inderdaad wel een tijdje minder na het vervangen van de bougies (deze waren namelijk wel verkeerd) maar het is dus inderdaad wel het proberen waard denk ik zo.

sgm (0), 7 jaar geleden

Ik heb zelf de grootste ellende gehad met Beru bobines. Die ontregelden zelfs de climate control en het instrumentenpaneel.

mrBowie (0), 7 jaar geleden

Echt waar? Nou dan ga ik het in ieder geval zeker proberen.
Bedankt voor het advies!

willyvan (5) PRO, 7 jaar geleden

zit er geen kortsluiting in aircodrukcontact of in een ander compoment wat op die groep hangt heb vaker aircodrukcontact gehad ook ooit map zender

mrBowie (0), 7 jaar geleden

Ik heb geen airco maar een verwarming.
De map zender zou ik eens uit kunnen testen, bedankt voor de tip!
Ik zal eerst bobines gaan testen, mocht dit niet helpen weet ik wat mijn eventuele volgende optie word.

Verdere suggesties zijn altijd welkom!

Heino4267 (200), 7 jaar geleden

Je werkt bij Renault: zijn de storingen oproepbaar (zoals: "als ik volgas geef bij lage toeren is het altijd raak" of zoiets)? Als dat zo is, kan je met de Clip aangesloten in de auto rijden en kijken wat er precies gebeurt onder het rijden als de foutcodes ontstaan.

Bovenstaand worden diverse minder of meer dure oorzaken (waarom is daar dan geen foutcode van opgeslagen?) en opties genoemd (die neerkomen op trial & error): ik zou in jouw plaats uitgaan van de opgeslagen foutcodes en uitzoeken wat er precies gebeurt als die ontstaan.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Scope de smoorklep eens op de ecu en ga rijden. Als de bobines de oorzaak zijn, dan zie je dat op de scope wel (hoge inductie pieken).
En als je bij Renault werkt kan je vast ook wel achterhalen wat de voorwaarden voor de pcm zijn om de codes te zetten. Van daaruit is het ook wat makkelijker zoeken.

Wat ik vooral lees is het vervangen van onderdelen, maar geen enkele test/meting.
Snap dat het makkelijk is als alle onderdelen voor handen zijn, maar eigenlijk sluit je niks uit (slechte massa, wegvallend signaal ed).

Mvg diagnoseoplocatie.nl

mrBowie (0), 7 jaar geleden

Ja daar heb je gelijk in.
Ik denk ook niet dat ik na de bobines nog verder ga met op de gok vervangen, heeft tot nu toe nog vrij weinig geholpen.

Wel bleek dat de bobines niet origineel waren (wel van Beru), maar dit het type dat normaal in een 2 liter gaat bij Renault.

Mijn collega had nog originele bobines liggen die ik mag testen, deze heb ik vandaag gemonteerd.
Wat afstanden gereden en tot nu toe is de storing weg gebleven.
Maar zoals al eerder bleek kan de storing ook na langere tijd ineens weer opduiken.. Dus het is nog even afwachten.

mrBowie (0), 7 jaar geleden

Goedemorgen,

De storing is zojuist weer terug gekeerd met de andere bobines erin.
Het gaat dit keer om foutcode DF002: bedrading smoorklep weerstand 3.DEF.

Het is helaas niet opgelost ondanks dat het wederom weer wat langer weg bleef..

Jan Boom (0), 7 jaar geleden

Ik heb ook een keer meegemaakt dat mijn Renault in noodloop ging.(was geen Kangoo)
Ik heb hem toen naar de dealer gebracht.
Daar is de rekeneenheid en testblok inspuitgroep uitgelezen. Daarna alles opnieuw ingelezen
En toen was alles weer goed.
Misschien is dat opnieuw inlezen ( of inleren ) essentieel.

abc (0) PRO, 7 jaar geleden

gasklep,inspuitcomputer en bedrading is al vervangen?blijft het gaspedaal over.
neem aan dat je de bij renault bekende kabelboom van pedaal naar inspuitcomputer al vervangen hebt??
deze mis ik nog in je verhaal van vervangen onderdelen.

mrBowie (0), 7 jaar geleden

Ja klopt inderdaad, er zijn een aantal types met die bekende kabel vanaf het gaspedaal.
Zoals een kangoo fase 2 dacht ik.

Enige nadeel is dat bij mijn type kangoo er een gaskabel loopt naar de gaspedaal potentiometer, deze zit bij mij onder de motorkap waardoor dit niet de bekende kabel is vanaf het gaspedaal.

Wel heb ik de gaspedaal potentiometer al een keer vervangen, het bleef zeker een maand weg maar de storing kwam vervolgens weer terug.

Ik zat er onlangs wel aan te denken ondanks dat dit een ander type kabel is deze is te controleren.
Alleen waren er geen collega's die dit idee beaamde..

mrBowie (0), 7 jaar geleden

Storing kwam vandaag terug na mijn werk.
Ben direct omgedraaid en heb hem aan de clip gelegd en de storing gewist.
Vervolgens de clip er nog aan en de bedrading vanaf de gaspedaal potentiometer gaan bewegen.
De storing kwam direct terug en af en toe werd die zelfs rood op de clip, dit nog eens herhaald en zelfde effect.

Zoals het er nu uitziet zal de storing opgelost zijn wanneer ik dit heb vervangen.
Ik ga hier zaterdag mee beginnen.

pieterp9094 (0) PRO, 7 jaar geleden

Vervang hierbij dan de potentiometer _en_ de stekker die aan de kabelboom zit.
Vaak geeft een slechte stekker op een goede potentiometer na een tijdje al weer storingen waardoor het probleem snel terug zal komen.

mrBowie (0), 7 jaar geleden

De potentiometer zelf is al eens vervangen, niet ver terug.
Deze stekker is alleen niet los verkrijgbaar wanneer de potentiometer niet bij het pedaal zit, dit komt dan neer op de complete motor kabelbundel voor een stekker.

Wel is de stekker gister gecontroleerd en zag er verder goed uit, kabelbundel van de potentiometer is gisteren vervangen.

pieterp9094 (0) PRO, 7 jaar geleden

Als het na vervangen na tijdje goed gaan toch weer gaat storen zou ik de connector er tussenuit halen en direct aan de potmeter solderen als dat kan.

mrBowie (0), 7 jaar geleden

De foutcodes bediening smoorklep en bedrading smoorklep zijn gister terug gekeerd..
Dit gebeurde deze keer met starten, de motor sloeg zeker 10x direct af na proberen te starten en vervolgens branden de storings lampjes van de motor en antiluchtverontreiniging.

Na een tijdje liep de auto weer en is het goed gebleven.

Net de storingen gewist en weer bij de potentiometer gevoeld, dit maal geen storing op kunnen roepen.

Ga nu dus afwachten of het bij het starten blijft wanneer de storing inslaat af en toe want dan zit er wel verandering in..

mrBowie (0), 7 jaar geleden

Reeds ook de mapsensor en bdp sensor met stekker vervangen, het heeft niet geholpen.

Wel is de storing nogsteeds veranderd sinds het vervangen van de kabel vanaf het gaspedaal potentiometer.

Het betreffen dezelfde foutcodes maar nu slaat de auto af en toe uit tijdens het starten. Hij gaat dan wel aan maar vliegt dan een paar keer direct uit, het elektrische storingslampje brand.

Dit gebeurt af en toe dus niet elke keer wanneer de auton word gestart.

Iemand nog enig idee?

Phu (0), 7 jaar geleden

Heb ditzelfde bij een Renault Clio 2 1.6 gehad.
goedkoopste optie was andere ~ nieuwere kabel boom zoeken en die monteren.

was er 2 uur mee bezig maar dan heb je weer een goeie kabelboom.
1 uur demontage
1 uur montage

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.