auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Stuurkolom renault clio

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Mijn stuurkolom van mijn renault clio had speling. Een monteur heeft hem gelast. Echter hoor ik om mij heen dat je nooit mag lassen aan een stuurkolom klopt dit. M.a.w. als hij los zou schieten of er ontstaat een brosse breuk waardoor hij afbreekt krijg ik dan problemen met de verzekering!!!????

groeten,
rens

Geplaatst door

rens servais (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat denk je zelf
(als je nog kan communiceren met de verzekering)

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Niet echt slim, deze actie.
Je kunt beter kijken wat er speling heeft en dat betreffende onderdeel vernieuwen.
Zoals Jerry al zei: als je nog kunt communiceren met de verzekering, heb je geluk.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Ik zou niet weten wat er mis mee is.
Groetjes teunissen

teunissen 0

17 jaar

[quote=teunissen]Ik zou niet weten wat er mis mee is.
Groetjes teunissen[/quote]
formule 1
team williams
lassen aan stuurdelen
italie
in memoriam A SENNA
dat dit maar NOOIT MEER ZAL VOORKOMEN
dat is(was)er mis mee

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Denk dat die clio minder hard gaat als de Williams van Senna, maar tja.......het ligt er een beetje aan welk deel gelast is. Het zou geen probleem kunnen zijn........ik zou wel willen kijken hoe die las eruit ziet dan, steek je hoofd er ff bij en als er een mooie rups ligt, zou het kunnen zijn dat er toch wel degelijk werk geleverd is. Zitten er allemaal lasbulten op........hmmmmm.

Icedude 0
badge

17 jaar

Artikel 5.2.29 algemene regelgeving (APK):

3. De voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen moeten deugdelijk zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen, mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet zijn vervormd en mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast.

Mijns insziens dus ook geen scheuren lassen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

en lassen is geen daarvoor bestemd bevestigings of borgmiddel
en of je nou met 300+ of met 50+ op een brugpeiler stopt
dan liever toch met die F1 monoqock
(schumacher
engeland
silverstone)

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Hans 4040 schreef: "Mijns insziens dus ook geen scheuren lassen."
Met alle respect, maar jij zal zelf ook moeten weten als je keurmeester bent, dat je een auto NIET af kan keuren op een "mijns inziens".......... Het afkeurpunt moet zwart op wit in de regels staan!

Cars en motors; is lassen geen daarvoor bestemd bevestigingsmiddel? Hoeveel stuurkolommen zou je willen hebben waar bijvoorbeeld alleen al de "vleugels" voor de bevestiging aan de carosserie OP de kolom GELAST zit?? Als die las hier ook getrokken is zie ik het punt niet als het goed gedaan is.

Icedude 0
badge

17 jaar

mar met een los vleugelbevestiging zit ie los en heb je geen speling
bij mij is speling iets anders als los zittenen wat hans zegt
scheuren lassen is verboden
maar ik vind het zo wel goed
alle keurmeesters lezen de regels nogsteedss naar de klant
en dan bedoel ik is dit een trouwe vaste of een langs loper
en bedenk dan zelf maar hoe je t leest en met wie
ik wil ze alle 2 niet verliezen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

"scheuren lassen is verboden"..........Ja okee, waar staat dat dan? Want nu ben ik klant bij jou, jij keurt hem af en ik ga vragen waar jij dat leest in de regels. Ik wil dan ook geen intepretatie van de regels, maar de regel zelf waar staat dat je hier niet aan mag lassen zien.
ZO bijdehand zijn klanten tegenwoordig, je kan niet zeggen "maar ik vindt dat je het zo en zo moet lezen of moet intepreteren".
Wat betreft de vleugelbevsetiging; ik bedoelde maar de zijplaat waar hij met bouten aan de carosserie zit; die dwarse plaat zit er ook opgelast namelijk.
Als dat is gescheurd; ik zou niet weten waarom je dat niet kan lassen; een las is sterker dan het materiaal zelf als je het GOED doet.

Icedude 0
badge

17 jaar

3. De voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen moeten deugdelijk zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen, mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet zijn vervormd en mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast

(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:

a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij anders wordt aangetoond;

d. roestschade van niet meer dan 2E, al dan niet in combinatie met een reparatie volgens onderdeel a, mag zijn hersteld.

2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:

a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.

(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

nog aan de studie
ik haal de rdw er bij zonder blikken of blozen
en wat jij zegt staat er echt(klant)

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

De vraag van de topicstarter is hiermee beantwoord.

Voor de verdere discussie over het lassen kan een nieuwe topic geopend worden door degene die dat wil.

moderator 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.