close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Master: Sulfateren van minus-kabel.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Sulfateren accu's Dethleffs Esprit 6844
Gaat over camper met renault Master als onderbouw:

Al langere tijd probleem met opladen van boordaccu, niet startaccu. Accu 210 Ah, nu bijna op ben ik bang (vlgs 'accuboer' nog goed genoeg voor 2 seizoenen (60%), na 4 jr). De ene keer wordt hij via EBL wel geladen de andere keer weer niet (meestal niet). Het EBL 99 (elektroblok) is 3 jr geleden reeds vervangen, alle kabels nagelopen. Alle zekeringen zijn goed.
Als ik het 12V-circuit uitzet blijft hij ergens 'lekken' maar ik kan het maar niet vinden. Alles is dan echt uit, ook boiler pomp en koelkast. Zonnepaneel laadt nu (dec) niet super (13,6V) de dynamo echter perfect. 14,8V.
De aansluiting van de minuskabel naar de minuspool van accu is verbonden mbv van een boutje met ringen ertussen. Bleek dat eind van de kabel van accu naar minus (ofwel bij boutje) ernstig gesulfateerd was. Zie pic, is voorbeeld, de rode draad is gesulfateerd. Deze vervangen maar blijft hetzelfde.
Mijn externe (5-traps-)oplader moet steeds eerst recoveren voordat laden start ofwel ook de accu is aan het sulfateren. Het 'niet-willen-laden' geldt ook als de accu is losgekoppeld. Ik kan er wel al de nieuwe accu in plaatsen maar wil eerst weten waar het probleem vandaan komt.
Wie heeft een idee hoe dit op te lossen? Of kan ik een splitter aan de startaccu plaatsen? Dus automatisch eerst de startaccu laden en dan de boordaccu. Zonder de startaccu te ontladen. Dus het EBL omzeilen.

Geplaatst door

willem van voorst-1 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit ziet er meer uit als een overgangsweerstand /warmteontwikkeling , tevens hebben we hier meerdere materiaal soorten bij elkaar met spanningsverschillen tot gevolg , bedrading rot weg door onderlinge spanningsverschillen van de materialen , ogen aan de kabels maken scheelt veel in de electroliese.
een diodeblok is zo wie zo aan te raden , kom je nooit met een lege accu te staan .

Dit is meer het gevolg van overbelasting door de veel te dunne draden.
En, zoals kaleido 1 opmerkte, galvanische werking tussen de verschillende materialen.
Sulfatering ontstaat in de batterij zelf, als gevolg van diepontlading, waardoor loodsulfaat er voor zorgt dat de platen verharden.
Ik begrijp dat dit een camper betreft die voor langere tijd weggezet wordt.....wanneer de accu dan niet goed geladen is (en na-geladen) onstaan de problemen van een "lege" accu.

Oplossing in deze kan zijn:
Nieuwe accu en deze behandelen zoals het hoort,
draden van voldoende dikte.

PS: 14,8 Volt is ook aan de hoge kant; bij 14,6 Volt kan al knalgas ontstaan.

Hans4040 1320
badge vip badge

6 jaar

Waarom vervang je niet de volledige bedrading die zorgt voor het laden van de boordaccu, inclusief de massa-aansluiting door nieuwe bedrading van de juiste dikte? Dat is niet een heel groot karwei en ook niet heel duur qua materiaal.
Dan weet je zeker dat het goed is.

Heino4267 660

6 jaar

De camper wordt gemiddeld elke maand wel een stuk mee gereden of de accu's met 5 traps- lader gevuld. De gesulfateerde koperen (minus-) bedrading is aardig dik, zo'n 4 mm. De pos. bedrading is standaard 2 dikke koperen draden; ook samen zo'n 4 mm. Het maffe vind ik dat alleen de kabel van de accu naar het boutje zo verdord is, ongeveer 4 cm lang. De kabel is verder in goede conditie.... geen breuken oid. Ik zal er ogen opmaken, dat zal misschien helpen hoewel ik het koper in elkaar had gedraaid en gefixeerd met boutje ed.
Solarlading gaat dus goed, Maar zodra de motor aangaat en ik de solar uitzet, laadt hij de boord accu niet, de startaccu echter wel. Ik denk aan een relais in het ebl. maar ga die maar eens vinden... 14,8V is trouwens 13,8V sorry.
Ik heb nog een scheidingsrelais liggen welke ik tussen de accu's kan koppelen maar er zit toch ergens een fors lek, want als ik de kabels van de accu los haal terwijl hij op ongeveer 13.4V staat dan loopt hij niet leeg, na 2 dg nog niet. Zodra de kabels eraan gaan is hij binnen 2u compleet leeg. Dit is ws het gevolg van de sulfatering die dan verkeerde waarde aangeeft, maar de accuboer liet weten en zien dat de accu niet volledig op is.... Dit relais/

Dat wordt dus testen wat trekt de accu leeg.Is er een aparte zekeringkast voor boordnet? Zo ja, dan minpool losmaken multimeter tussen aasluiten op ampere instellen en zekeringen één voor één uithalen totdat stroomafname zakt. Dan heb je de zoekrichting wat trekt zo veel stroom.
Overigens de loden accu-s horen als ze niet gebruikt worden om de anderhalve maand leeg getrokken te worden(mbv bvb 55w koplamp op aangesloten) en daarna weer opgeladen.

voyager 0

6 jaar

Ik zal je advies nogmaals doen.
Inmiddels een scheidingsrelais geplaatst. Omdat deze het Ebl omzeilt doet hij het laden nu wel goed. Wel aardig hoog trouwens: 14,4V
Ik vermoed dat het een relais van het Ebl is. Of diode ofzo. Al eerder gelazer mee gehad.
Nu wachten tot alle lampjes etc ermee ophouden... allemaal led trouwens.
Het zijn tractie batterijen. 2x 105Ah.

Het duurde wel heel erg lang voordat ik hier de oplossing opschreef.... sorry.
Met scheidingsrelais ertussen (buiten ebl om) blijven mijn accu's goed, solar-laden gaat goed (ging voorheen erg traag, ws door 'lek'). Ofwel op deze wijze gaat alles weer zoals het hoort. De bedrading blijft ook netjes.
Bedankt voor alle tips! vr gr Willem.

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.