Renault Grand Espace 2007: TC P0170

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: V4Y A7, Motorinhoud (cc): 3500, Vermogen (kw): 177

Hallo, mogelijk is de vraag al eerder hier gesteld, maar kon geen oplossingsrichting ontdekken. Mijn Espace heeft bij volgas accelereren ineens fout P0170, blijkbaar brandstofaanpassing door ECU. Heb eerder vanwege andere foutcodes de beide nokkenas sensoren en de krukassensor vervangen, maar dat staat hier los van. Wat ik lees is te arm mengsel door..? Auto rijdt verder stationair en deellast perfect, ook bij accelereren met 80 procent gaspedaal nog goed, volgas komt plotseling deze foutcode. Wat me verder opvalt, is dat deze Espace (phase 2) veel schadelijker is met "huidig verbruik" op dashboard dan mijn oudere Espace 3.5 (phase 1). Heeft iemand dit al eens zelf gehad of meegemaakt. Ik zou zelf eerder denken aan een MAF sensor, of Lambda sensor of luchtlekkage in inlaattraject.. maar voor mij blijft het gissen.

marsray

Geplaatst door marsray , lid sinds 1 week geleden

5 Reacties

oldford PRO, 1 week geleden

P0170 is inderdaad een brandstofmengsel fout. Alleen of het mengsel te arm of te rijk is wordt niet vermeld.
Uit je klacht over het "huidig verbruik" zou je kunnen opmaken dat er iets is met de voorste lambdasonde of dat er een lek in het uitlaatspruitstuk of diens pakking is.
Wat doet je werkelijke gebruik bij de pomp? Is dat nu hoger, lager of ongeveer gelijk?

Een MAF-sensor (luchtmassa meter) fout is het niet. Die heeft deze motor niet.

Alternatief: wederom uitlezen en kijken wat de Long Term Fuel Trim doet, vooral bij accelereren.
Is deze positief dan denkt de motorcomputer dat het mengsel te arm is.
Is deze negatief dan denkt de motorcomputer dat het mengsel te rijk is.
Als de foutcode aanwezig is, dan kan ook het uitlezen van de zogenaamde Freeze Frame helpen.
Dat kun je dan de omstandigheden waaronder de fout optrad zien.

marsray, 1 week geleden

Hallo Oldford, bedankt voor je reactie. Ik heb zo'n obd dongle en Torque programmaatje. Zal kijken of ik de fuel trim kan uitlezen of freeze data. Is het de aanpassing aan de standaard inspuithoeveelheid bepalt door de ECU op basis van lambda is 1? Eigenlijk de correctie op momentante inspuithoeveelheid berekent door de ECU? het zgn wegleren van de brandstofaanpassing..

oldford PRO, 1 week geleden

Ja, daar komt het wel op neer. Alleen is het geen wegleren, maar gewoon leren.
Er zijn 2 fuel trims. De Short Term Fuel trim (korte termijn) wordt gebruikt voor het regelen van gemiddeld lambda 1. De Long Term Fuel trim (lange termijn) is het zelf-lerende deel a.d.h.v. de waardes van de Short Term Fuel trim. De waarde wordt bewaard, zodat deze ook bij situaties gebruikt kan worden waar de lambdaregeling is uitgezet. B.v. een koude motorstart, bij volgas of een foutcode op een lambdasonde of het mengsel.

marsray, 1 week geleden

Duidelijk! Ik ken dit nog uit mijn tijd bij GM, daar heet het anders, maar komt op hetzelfde neer. Wel interessant, nu nog gaan uitpluizen of het aanpassing naar rijker of armer is, dan dieper erin. Als het met de OBD dongle niet lukt dan laat ik de auto wel bij een Renault dealer uitlezen. Thnx oldford!

oldford PRO, 3 dagen geleden

En? Al verder gekomen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Grand Espace of stel zelf een nieuwe vraag.