Renault Grand Espace 2007: TC P0170

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: V4Y A7, Motorinhoud (cc): 3500, Vermogen (kw): 177

Hallo, mogelijk is de vraag al eerder hier gesteld, maar kon geen oplossingsrichting ontdekken. Mijn Espace heeft bij volgas accelereren ineens fout P0170, blijkbaar brandstofaanpassing door ECU. Heb eerder vanwege andere foutcodes de beide nokkenas sensoren en de krukassensor vervangen, maar dat staat hier los van. Wat ik lees is te arm mengsel door..? Auto rijdt verder stationair en deellast perfect, ook bij accelereren met 80 procent gaspedaal nog goed, volgas komt plotseling deze foutcode. Wat me verder opvalt, is dat deze Espace (phase 2) veel schadelijker is met "huidig verbruik" op dashboard dan mijn oudere Espace 3.5 (phase 1). Heeft iemand dit al eens zelf gehad of meegemaakt. Ik zou zelf eerder denken aan een MAF sensor, of Lambda sensor of luchtlekkage in inlaattraject.. maar voor mij blijft het gissen.

marsray

Geplaatst door marsray , lid sinds 6 maanden geleden

14 Reacties

oldford PRO, 6 maanden geleden

P0170 is inderdaad een brandstofmengsel fout. Alleen of het mengsel te arm of te rijk is wordt niet vermeld.
Uit je klacht over het "huidig verbruik" zou je kunnen opmaken dat er iets is met de voorste lambdasonde of dat er een lek in het uitlaatspruitstuk of diens pakking is.
Wat doet je werkelijke gebruik bij de pomp? Is dat nu hoger, lager of ongeveer gelijk?

Een MAF-sensor (luchtmassa meter) fout is het niet. Die heeft deze motor niet.

Alternatief: wederom uitlezen en kijken wat de Long Term Fuel Trim doet, vooral bij accelereren.
Is deze positief dan denkt de motorcomputer dat het mengsel te arm is.
Is deze negatief dan denkt de motorcomputer dat het mengsel te rijk is.
Als de foutcode aanwezig is, dan kan ook het uitlezen van de zogenaamde Freeze Frame helpen.
Dat kun je dan de omstandigheden waaronder de fout optrad zien.

marsray, 6 maanden geleden

Hallo Oldford, bedankt voor je reactie. Ik heb zo'n obd dongle en Torque programmaatje. Zal kijken of ik de fuel trim kan uitlezen of freeze data. Is het de aanpassing aan de standaard inspuithoeveelheid bepalt door de ECU op basis van lambda is 1? Eigenlijk de correctie op momentante inspuithoeveelheid berekent door de ECU? het zgn wegleren van de brandstofaanpassing..

oldford PRO, 6 maanden geleden

Ja, daar komt het wel op neer. Alleen is het geen wegleren, maar gewoon leren.
Er zijn 2 fuel trims. De Short Term Fuel trim (korte termijn) wordt gebruikt voor het regelen van gemiddeld lambda 1. De Long Term Fuel trim (lange termijn) is het zelf-lerende deel a.d.h.v. de waardes van de Short Term Fuel trim. De waarde wordt bewaard, zodat deze ook bij situaties gebruikt kan worden waar de lambdaregeling is uitgezet. B.v. een koude motorstart, bij volgas of een foutcode op een lambdasonde of het mengsel.

marsray, 6 maanden geleden

Duidelijk! Ik ken dit nog uit mijn tijd bij GM, daar heet het anders, maar komt op hetzelfde neer. Wel interessant, nu nog gaan uitpluizen of het aanpassing naar rijker of armer is, dan dieper erin. Als het met de OBD dongle niet lukt dan laat ik de auto wel bij een Renault dealer uitlezen. Thnx oldford!

oldford PRO, 6 maanden geleden

En? Al verder gekomen?

marsray, 5 maanden geleden

Hallo old Ford, helaas nog niet. Ik heb wel de freeze frame data (uit Torque) uitgelezen ten tijde van de optredende fout. Die zal ik toevoegen. Ik wis nu maar iedere keer de fout, wat me wel opvalt is dat de fout vnl wordt gezet aan het einde van de warmloopfase. Ze tussen de 5-12 km en bij heel rustig rijden. Als de motor warm is, dan krijg ik de hele verdere rit de fout niet meer terug. Start ik de volgende keer de motor, dan vrijwijl zeker na een paar keer rustig rijden komt de fout weer opzetten.

Denk ik toch maar naar Renault dealer.. Lokale dealer straalde niet veel vertrouwen uit dit op te kunnen lossen..

.

oldford PRO, 5 maanden geleden

Dankzij de fuel trims in de Freeze Frame data weten we nu dat het mengsel in de basis te rijk is.
Dat geldt voor beide kanten van de motor (bank 1 EN bank 2).
De fout werd gezet met een redelijk hoge belasting bij een laag toerental.
MAF is uitgesloten, want die zit er niet op. Lambdasonde of lek in de uitlaat lijkt me niet, want dan zou je 2 exact dezelfde fouten hebben aan 2 kanten van de motor. Blijft over valse lucht in de inlaat.
Bij valse lucht in de inlaat wordt de druk hoger (en dus de gemeten belasting) en wordt er meer ingespoten dan nodig is. Dat klopt ook met je opmerking dat het verbruik van deze hoger is dan je gewend was.
Valse lucht kan veel zijn, b.v. lekke/losse slang, lekke pakking, maar ook een lek in de carterventilatie of rembekrachtiging. Met een rookmachine moet je dat lek kunnen vinden.

marsray, 5 maanden geleden

Klinkt logisch wat je zegt. Ik wist niet goed of de aanpassing tegen naar de te rijke of te arme kant is.. Moet gaan zoeken. Ik heb bij mijn eerste Espace 3.5 eens zelf achterste bougies en bobines vervangen, dat was een hele klus. Ik heb toen bij het wegnemen van de luchtinlaatbuis ook meteen nieuwe pakkingen gemonteerd. Bij deze 2e Espace is dit recentelijk ook gebeurd, wie weet heeft de monteur de oude pakking teruggezet en zit daar een inlaatluchtlekkage.. Ik ga dit maar weer eens nakijken. Bedankt voor je tip en meedenken! Ken jij deze motoren erg goed? Gr Marcel

marsray, 5 maanden geleden

Wel geeft de fout bank 1 aan

.

oldford PRO, 5 maanden geleden

Tja, misschien een foutje in de software?
Eigenlijk moet je 2 foutcodes krijgen P0170 (voor bank 1) en P0173 (voor bank 2).
Nog beter zou zijn indien de specifiekere foutcodes P0171/P0174 (te arm) en P0172 /P0175 (te rijk) gebruikt worden.
Misschien dat je met Renault software wel meer en betere foutcodes krijgt.

N.B.: Nee, ik ken deze motoren niet goed.

marsray, 5 maanden geleden

Ja, zou kunnen, is natuurlijk geen officiële Diagnose tool, maar een aftermarket android programma en BT dongle. Ik zal zo snel mogelijk eens bij goede Renault dealer langsrijden. Alvast bedankt als ik weer wat info heb, dan meld ik me weer groeten.

oldford PRO, 5 maanden geleden

Tja, wel of niet officiëel? Dat is de vraag. De tool voldoet aan de voorwaarden om deze bij de APK te gebruiken. En de automobiel fabrikanten en fabrikanten van motor-computers weten dat maar al te goed.

Er zijn wettelijke regels (EOBD) waaraan de software van een motor managenement systeem moet voldoen.
De communicatie met een tool (zoals diegene die jij gebruikt) is vastgelegd in internationale standaarden.
Het is niet zo, dat jouw tool geen tweede foutcode kan lezen, het is de software in de motor-computer die verdomt om die 2e foutcode te zetten, dan wel op te sturen.
En het is de keus van Renault of de fabrikant van de software voor de motor-computer om een algemene foutcode te laten zetten, inplaats van de meer specifiekere foutcodes die voorhanden zijn.
Vervolgens is het de keus van de EU om de naleving van de EOBD-regels niet actief te controleren.
En dan krijg je dus dit soort rare dingen in de praktijk.

marsray, 2 maanden geleden

Ben nog steeds aan het vechten met de foutcode P0170. Ondertussen zijn de beide voorste lambda sensoren vervangen, een nieuw NAFsensor geplaatst. Deze Renault 3.5 V6 heeft geen MAP sensor. Wel een zgn barometric sensor, deze is voor de hoogtecorrectie bij het rijden hoog in de bergen.. Het lijkt er op dat de inspuiting continue te rijk blijft. Met een goede diagnosetester heb ik ook de verwarming van de lambda sensoren getest, die zijn goed..

marsray, 2 maanden geleden

Ik heb nog geen brandstofdruk van de rail gemeten, of pompdruk gemeten. Ik vraag me af, wat kan oorzaak zijn dat mengsel nog steeds te rijk is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Grand Espace of stel zelf een nieuwe vraag.