Hallo,
Sinds een aantal weken hebben wij het probleem als volgt:
Wij hebben een Renault Twingo gekocht in 2007, bouwjaar 1998. In 2008 heeft hij nog de APK gehad, in maart, en is erdoor gekomen.
Maar nu.
Het dashboardlampje van de thermostaat gaat branden en na een sconde of 20 gaat het weer uit. Maar vaak brandt het langer. Dan gaan we maar weer aan de kant, motorkap op en koelvloeistof bijvullen. Dit gebeurt zowat elke dag of 2 dagen.
Mijn vriend haalt er zomaar 4 flessen in 3 weken doorheen. Er is geen plas onder de auto als hij stil heeft gestaan. Maar als we 's ochtends wegrijden merken we aan de verwarming of het goed gaat: als die koud blijft gaat het niet goed. Ongeveer eens in de 2 a 3 dagen hoor ik dat het weer zover was.
De laatste paar keren dat mijn vriend de motorkap open deed was het rondom het vultankje nat. Maar in het vultankje zelf is de druk goed, of lijkt dat te zijn. Het lijkt alsof het vultankje leegloopt, maar als hij hem opendraait sist hij en komt er vloeistof uit.
Ik heb al her en der gevraagd en de ene zegt dat het de koppakking misschien is, de ander dat ergens een lekkage is en wij denken aan een sensor of zo van de thermostaat. Wat kan het wezen?
Laatst heeft mijn vriend een pil of zo gehaald om een eventueel lek te dichten, sindsdien is het zowat elke dag raak dus het is erger geworden. Op een gegeven moment hadden we geen koelvloeistof meer en heeft mijn vriend er maar gewoon water in gedaan. Dit schijnt een beetje te helpen maar veel maakt het niet uit.
We weten niet waar we het moeten zoeken en de auto is nodig om ons naar werk en thuis te brengen, dus we kunnen het ons niet veroorloven hem lang kwijt te zijn in de garage.
Binnenkort is het ook weer winter dus we willen dit nu wel zo snel mogelijk goed krijgen.
Dus.... hints? Tips? Anderszins?
Bedankt
Jan en Henny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je zoveel moet bijvullen zal ik hem maar na laten kijken is echt niet goed.
kijk eens bij je waterpomp , radiator of je een lek ziet.
is het bij je voeten aan de bestuurderskant of bijrijderskant nat zo ja dan is je kachelradiator lek.
anders kan het ziojn dat je kop lekt inwendig misschien snel een afspraak maken zo ik zeggen bij de garage.
Hallo, bedankt voor het antwoord.
Nee er is geen nattigheid te voelen, alles is droog binnenin de auto.
Ja, nakijken is een optie maar dan als we vrij hebben haha. Dat zit er zoweizo aan te komen.
nee er is geen lek, afgezien van de tankje als we dat opendraaien komt er natuurlijk vloeistof uit, maar verder lekt er niets.
Bedankt nog
Jan en Henny
16 jaar
[quote=janenhenny]De laatste paar keren dat mijn vriend de motorkap open deed was het rondom het vultankje nat.[/quote]
in de dop van dat expantievat zit een overdrukventiel. Die zal waarschijnlijk lek zijn. Ik zou bij de sloop een andere halen anders nieuwe plaatsen.
Wat ook nog zou kunnen is dat er daadwerkelijk te veel druk (uitlaatgas) in het systeem komt door een lekke koppakking. Borrelt het ook?
16 jaar
[quote=janenhenny]Hallo, bedankt voor het antwoord.
nee er is geen lek, afgezien van de tankje als we dat opendraaien komt er natuurlijk vloeistof uit, maar verder lekt er niets.[/quote]
dat tankje hoort niet te overstromen. Kan het zijn dat je hem altijd tot het maximum vult bij koude motor? Dan is er geen ruimte voor uitzetting meer en wordt het eruit gegooid. Vul dan eens tot halverwege.
16 jaar
[quote=AS1][quote=janenhenny]De laatste paar keren dat mijn vriend de motorkap open deed was het rondom het vultankje nat.[/quote]
in de dop van dat expantievat zit een overdrukventiel. Die zal waarschijnlijk lek zijn. Ik zou bij de sloop een andere halen anders nieuwe plaatsen.
Wat ook nog zou kunnen is dat er daadwerkelijk te veel druk (uitlaatgas) in het systeem komt door een lekke koppakking. Borrelt het ook?[/quote]
Hallo,
nee voor zover ik weet borrelt het niet, het sist als het dopje opengedraaid wordt, net als wanneer je een fles cola schudt en dan de dop open doet......
Toen mijn vriend dat van het overdrukventiel las had hij iets van "oooooooo dus dat kan ook..." Hij gaat het na.....
groet
Jan en Henny
16 jaar
[quote=AS1][quote=janenhenny]Hallo, bedankt voor het antwoord.
nee er is geen lek, afgezien van de tankje als we dat opendraaien komt er natuurlijk vloeistof uit, maar verder lekt er niets.[/quote]
dat tankje hoort niet te overstromen. Kan het zijn dat je hem altijd tot het maximum vult bij koude motor? Dan is er geen ruimte voor uitzetting meer en wordt het eruit gegooid. Vul dan eens tot halverwege.[/quote]
Hallo,
nee mijn vriend zegt dat hij daar altijd wel voor oplet...
We hadden de laatste dagen gewoon water erin en vanochtend bleef het goed... duurde wel even voor het opwarmde maar het lampje bleef uit.
groet
Jan en Henny
16 jaar
Hallo allemaal,
het probleem is in de afgelopen tijd erger geworden, zo erg zelfs dat mijn vriend er sinds woensdag geen lange afstanden (Heemskerk - Amsterdam) meer mee durft te rijden. Hij heeft woensdag de thermostaat vernieuwd en een nieuwe vuldop op het tankje gedaan, dit hielp niet. Wij zijn er nu zeker van dat de koppakking lek is, dit kan nog het enige zijn. Nu willen wij graag het volgende weten:
1. Wat zijn de aanhaalmomenten van de cylinderkopbouten en in welke volgorde moeten ze aangedraaid?
2. Moet de cylinderkop altijd gevlakt worden?
3. Moeten we nieuwe bouten gebruiken?
We zien nergens koelvloeistof lekken dus het zou via de uitlaat eruit gegooid kunnen worden. Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Hij raakte bijna 1 liter per 2 dagen kwijt. Wel witte pluim. Geen vloeistof in de olie.
16 jaar
als de motor oververhit is geweest, dan is het aan te raden om de cilinderkop te laten vlakken.
verder is het een "makkelijke"motor om de kop te verwijderen.
je moet wel als de reparatie klaar is even de kleppen stellen.
Hallo,
bedankt voor het antwoord. Weet je toevallig ook iets van die aanhaalmomenten en die bouten?
vriendelijke groet
Jan en Henny
16 jaar
WEL nieuwe bouten gebruiken, ook gelijk distributieriem vervangen, evanals de spanrol en waterpomp,. als deze een bijgeluid maakt of niet lekker aanvoelt als je ze ronddraait. Van breugel heeft gelijk als ie zegt, als het vrmoeden van warmlopen er is, dan ALTIJD kop laten controleren op vlakheid, en/of vlakken/afpersen. De kosten hiervan wegen niet op tegen een mislukte kopreparatie als ie alsnog krom blijkt te zijn.
De volgorde is als volgt
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
De aanhaalmomenten.
Fase 1 Aanhalen tot 20 Nm
2 aanhalen met 90 graden
3 3 minuten wachten
4 Bouten 1 en 2 loshalen, en opnieuw aantrekken met 20 Nm + 200 graden
5 Volg fase vier voor bouten 3-4-5 en 6
6 Volg fase vier voor bouten 7-8-9 en 10
Klepspeling KOUD afstellen, Inlaat 0.10, en uitlaat 0.20 mm
Rijd niet te lang rond met dit probleem, vooral nu de vriestijden in aantocht zijn, is het ZEKER niet raadzaam rond te blijven rijden met water in het koelsysteem.
Groeten Marcel
Hallo, ook jij bedankt. Maar is het met de Twingo van 1996 (juni) niet zo dat die een distributieketting heeft? Moet die dan ook vervangen?
Je hebt gelijk met het koelsysteem we gaan er vandaag mee aan de gang.
Jan en Henny
16 jaar
is je thermostaat niet gewoon kapot haal die er eerst eens uit en je hebt rommel gebruikt voor een eventueel lekje
zou hem ook een eens door spoelen kijk wat dat oplevert
koptrekken is gelijk zo radicaal groetjeswillem2
16 jaar
we hadden de thermostaat al vernieuwd, we hebben een nnieuwe gehaald met ene openingstijd van 86 graden. we gaan hem nu eerst ontluchten.
16 jaar
Hallo, nou willen we een vraagbaak aanschaffen maar kunnen alleen vraagbaken tot 1995 vinden. Onze Twingo is van 14 juni 1996. Is dat nog hetzelfde type? Is zo'n vraagbaak goed ervoor? Of ziet alles er anders uit?
Jan en Henny
16 jaar
klopt, deze motor heeft een distributie ketting met onder liggende nokkenas.
daarom is het dus ook zo makkelijk om deze cilinderkop te verwijderen.
waterpomp moet los genomen worden, met losdraaien van de onderste bouten zul je ervaren dat deze afbreken.
let op, deze bouten zijn M7!!!
het is verstandig als de waterpomp los is deze meteen te vervangen!!
Van breugel.
Zijn deze motoren dan gebaseerd op die oudere renault 19 motoren ?????, die met dat grote waterhuis aan de zijkant, dan wordt me ineens een hoop duidelijk.
Groeten Marcel
[quote=autobedrijf van breugel]klopt, deze motor heeft een distributie ketting met onder liggende nokkenas.
daarom is het dus ook zo makkelijk om deze cilinderkop te verwijderen.
waterpomp moet los genomen worden, met losdraaien van de onderste bouten zul je ervaren dat deze afbreken.
let op, deze bouten zijn M7!!!
het is verstandig als de waterpomp los is deze meteen te vervangen!![/quote]
hoe bedoel je afbreken? blijven ze in het blok zitten?
waarom moet de waterpomp dan los? en waarom dan vervangen als die nog goed is?
kan het een teken van een lekke koppakking zijn als er water uit de uitlaat gegooid wordt en er een witte pluim uit de uitlaat komt?
Jan en Henny
16 jaar
ja witte pluim kan duide op koppakking.
waterpomp moet los voor demonteren cil.kop.
pomp is niet duur, als hij later gaat lekken dan krijg je weer een hoop elende!!!!
Groet
Bart
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar