close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Vel Satis 2004: trek accu leeg

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

We hebben hier een vel satis binnenstaan waarbij de accu leeg wordt getrokken langs de zekering die ik aanwijs met mijn schroevendraaier, kan iemand mij vertellen welke verbruikers gevoed worden langs deze zekering? Zover ik zelf kan nagaan diverse verbruikers in de portieren, de radio en de kaartlezer. Maar deze zijn geen van alle de oorzaak van het probleem.

Geplaatst door

harlie (0)
badge

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is helemaal nog niet zeker dat verbruikers achter deze zekering de boosdoener zijn. Hooguit kan het zijn dat de accu het iets langer volhoudt als deze zekering er uit wordt getrokken. Kijk trouwens uit met het zomaar stroomloos maken van navigatie-eenheden (= radio), vanaf bouwjaar 2005 levert je dat een dooie navigatie-eenheid op!

De enige betrouwbare meetmethode is met een Ampèretang op de accukabel:
- de kabel tussen accu en dynamo mag met motor uit geen enkele stroom voeren: wel stroom = defecte dynamo (diode kapot)
- de normale pluskabel (+ alle losse kabeltjes die daarbij zijn gestoken) mogen bij auto niet op slot niet meer dan 1 Ampère trekken (vanwege de motorcomputer, die dan de zelfdiagnose uitvoert);
- bij auto op slot mag er niet meer dan 400 milliAmpère worden gemeten.

In het deksel van de zekeringkast staat vaak een summiere aanduiding van de verbruikers die op die groep zitten.
En anders vind je dat in het instructieboekje.
Je kunt ook even zoeken in deze bestanden, daar staat het in elk gevel ook als je het instructieboekje niet hebt: http://bestand.renaultvelsatis.nl

Heino4267 655

10 jaar

Hoi Hein, ik ben weer een stukje verder dankzij je info. Aan de hand van metingen weet ik inmiddels dat er een verbruiker zit van ongeveer 3W en hij wordt gevoed via de zekering van 20A die onder de middenconsole zit. Ik zou enorm geholpen zijn met een schema van de verbruikers op deze zekering maar ik kan diverse links in het bestand wat je hebt meegestuurd niet openen. Mocht iemand mij aan een schema kunnen helpen, heel graag. Ik hou jullie op de hoogte.

harlie 0
badge

10 jaar

Hoi Harry, 3 Watt komt overeen met een continu stroom van 250 milliAmpère. Samen met de ruststroom van de auto (ruim gesteld op 400 mA) zou dat betekenen dat je na zo'n 50 uur (2 a 3 dagen afgesloten staan zonder rijden) in de startproblemen kan komen.
- weet je het zekering nummer?
- Wat valt uit als je de betreffende zekering verwijdert?

Bij mijn VS 2.0T Phase 2 ziet de zekeringkast er volkomen anders uit (met minizekeringen). Daar kan ik je dus niet mee helpen.
Wellicht ben je geholpen als je in deze bestanden kijkt: http://bestand.renaultvelsatis.nl Daarin moet je het kunnen vinden! (bij geen toegang: even jezelf lid maken van het forum, is zo gepiept en kost niets).

Heino4267 655

10 jaar

Jouw redenering klopt helemaal Hein, na 2 a 3 dagen wil de auto niet meer starten. Zojuist heb ik echter het probleem gevonden; er was op een knullige manier (met plakbandjes) een aftakking gemaakt in de constant spanning naar de cd-speler van de navigatie en nadat ik deze verbinding los had gemaakt zakte mijn ruststroom naar 300 mA (was idd 255 mA). Volgens mij is deze draad voor een carkit die niet meer gebruikt wordt dus heb ik verder geen moeite gedaan om uit te zoeken welk onderdeel de stroom wegtrok omdat er toch al heel wat uurtjes in zijn gaan zitten. Bedankt voor het meedenken.

harlie 0
badge

10 jaar

Prima dat het is opgelost!

Heino4267 655

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Vel Satis of stel zelf een nieuwe vraag.