Renault Laguna: turbo

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Heb turbo laten vervangen op 75000 km wegens olieverlies , verbruik en lawaai.Geen damp meer uit uitlaat maar heb nog altijd olieverlies.De dikke aanzuigbuis van luchtfilter naar turbo hangt terug vol olie ter hoogte van pijpje
naar carterverluchting.Zo loopt deze olie tot op de grond.Denk ik toch.
Zou deze turbo terug kapot zijn?
Wie kan mij raad geven?
Mvg. Hartog

hartog segers

Geplaatst door hartog segers (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Het is moeilijk om een eenduidige oorzaak aan te wijzen voor een veelzijdig probleem. Dus moeilijk te zeggen zo, op afstand.
Wordt de olie echt inwendig verbruikt of heb je gewoon een kleine olielekkage? Dat er een vettige plek ontstaat aan de buitenkant van de luchtinlaat komt wel vaker voor, dit komt doordat de er een rubber afdichting zit tussen carterventilatie en aanzuigbuis, dit wil nog wel eens zweten.
Kijk eens naar de olieaanvoerleiding op de turbo en onder aan het motorblok, is dit alles olievrij?
Hoeveel olie verbruik je op bijvoorbeeld 10.000km?

Een turboprobleem kan door de turbo komen maar kan ook het gevolg zijn van iets anders. Bijvoorbeeld als de olieretourleiding verstopt is of als de pakking tussen turbo en olieretourleiding de doorstroming blokkeert dan kan de olie via de lagers van de turbo naar buiten geperst worden.

De luchtleidingen mogen inwendig een beetje vettig zijn van olie maar het is niet goed als er echt veel olie in zit.

LagunaGrandTour (0), 17 jaar geleden

wat kwam er voor lawaai van de motor?

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Gezien het feit dat er olie in de luchtbuis staat is de turbo wederom verdacht.
Hoeveel speling zit er op de turbo-as?

Als er olie in de intercooler zit of het luchtfilter geeft te veel weerstand (vuil/nat) dan gaat de turbo beduidend meer toeren maken en gaat daardoor eerder kapot.

Zijn bij het vervangen van de turbo de olieleidingen mee vervangen? Moet eigenlijk wel.
Smering is uitermate belangrijk:
-Oliefilter vervangen?
-Verse olie?
-De enige juiste olie is 5W/40 acea b3/b4.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

als de motor veel onderdruk heeft gooit ie de olie via de carter ontluchting in de slang aangesloten op de turbo en krijg je daar lekkage dus hoeft niet de turbo te zijn.ook kan het zijn dat er door slijtage van de oude turbo er veel olie in de intercooler tercht is gekomen als ie niet vervangen is kan ie olie nu dus ook voor lekkage zorgen

hartog segers (0), 17 jaar geleden

[quote=LagunaGrandTour]wat kwam er voor lawaai van de motor?[/quote]
Eerst een fluitend lawaai , daarna een schrapend geluid.
Turbo is vervangen en geluid is weg.De olielekkage is nu na een 1000 km ook opgelost.Zal blijkbaar nog olie in de leidingen gezeten hebben.
Mvg. Hartog

hartog segers (0), 17 jaar geleden

[quote=Megane20]Gezien het feit dat er olie in de luchtbuis staat is de turbo wederom verdacht.
Hoeveel speling zit er op de turbo-as?

Als er olie in de intercooler zit of het luchtfilter geeft te veel weerstand (vuil/nat) dan gaat de turbo beduidend meer toeren maken en gaat daardoor eerder kapot.

Zijn bij het vervangen van de turbo de olieleidingen mee vervangen? Moet eigenlijk wel.
Smering is uitermate belangrijk:
-Oliefilter vervangen?
-Verse olie?
-De enige juiste olie is 5W/40 acea b3/b4.[/quote]
Hallo,
Het probleem is opgelost na een 1000 km . gereden te hebben.Zal waarschijnlijk nog olie in de leidingen gezeten hebben.
Mvg. Hartog

hartog segers (0), 17 jaar geleden

[quote=abc]als de motor veel onderdruk heeft gooit ie de olie via de carter ontluchting in de slang aangesloten op de turbo en krijg je daar lekkage dus hoeft niet de turbo te zijn.ook kan het zijn dat er door slijtage van de oude turbo er veel olie in de intercooler tercht is gekomen als ie niet vervangen is kan ie olie nu dus ook voor lekkage zorgen[/quote]
Na een 1000 km. gereden te hebben is het probleem opgelost.Zal waarschijnlijk nog olie in de leidingen gezeten hebben.
Mvg. Hartog

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Als ik jou was zou ik toch even kijken naar luchtfilter, intercooler,olieleidingen en smering.
Dit om te voorkomen dat je nieuwe turbo voortijdig gaat hemelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.