👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Sinds 2 dagen merk ik ( tijdens het uitdraaien van de turbo ) dat de stationaire loop niet helemaal netjes is, de motor schommelt dan heeeel ietsjes tussen de 800 en 900 toeren.
Het lijkt dan dat hij iets te krap loopt, ik weet niet of het kan komen omdat ik er voor de verandering maar een keer Shell V-power ingegooid heb maar dat lijkt me wel erg sterk.
Verder valt het me op dat de auto net na een koude start, ineens ook zo'n 1000 toeren draait tijdens stationair, als de motor op bedrijfstempratuur is, loopt deze gewoon de normale 800 toeren.
Mijn auto heeft inmiddels tegen de 180.000 km gelopen.. heel soms hikt deze met acceleren, in de 5e en 6e versnelling vind ik de trekkracht tegenvallen ( ivm de Laguna van mijn vader, maar dat is dan wel de 130 pk versie uit 2006 )
Iemand aan de hand van deze info een idee wat dit zou kunnen zijn? de auto is wel toe aan een grote beurt, maar of dat dan de reden zou zijn lijkt mij ook erg stug.
M.vr.gr, Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koude start bijna 1000 toeren is volkomen normaal. Dat hikken, enige wat ik ken is dat bij vol gas er opeens een soort turbo boost bij komt, zo rond de 2400 toeren. Trekkracht weg: Kijk eens naar de intercooler, dat is een radiator vooraan. Als je onderin door de gril kijkt en je ziet allemaal olietroep, dan kan die wel eens kapot zijn. Daardoor ontsnapt er turbodruk en dus minder vermogen.
Als dat het euvel is, kan je zelf een nieuwe kopen en er zelf inzetten. Is een ochtendje werk en er zitten geen gekke dingen bij.
Hoi Speerpunt,
Tot voor kort had de Laguna nooit meer dan 800 toeren nodig, ook niet met koude start.
Het viel me dat hij dat doet sinds ik dus die onregelmatige toerenloop heb!
De intercooler is droog, hij staat ook niet bol en wat betreft het hikken, dat heb ik niet bij vol gas accelereren maar juist wel als je constant ( door bijvoorbeeld een vrachtwagen of ander langzaam verkeer op de snelweg ) een lagere snelheid rijdt en dan de motor rustig op toeren laat komen als je weer kunt accelereren, dan voel je soms een lichte zucht en dan vermeerdert de auto vaart.
Ik ben benieuwd of iemand hier misschien nog verdere suggesties heeft!?
Iig bedankt voor alle info.
Gr. Arjan
17 jaar
Een kleine lekkage in het circuit vanaf turbo tot aan inlaat merk je vrij snel, minder vermogen en meer roetuitstoot.
Als je auto aan een onderhoudsbeurt toe is dan zou ik eerst eens wat filters vervangen zoals het luchtfilter en eventueel het brandstoffilter.
In deellast gaat de egr-klep zijn werk doen, wellicht werkt deze klep niet meer feilloos door roetafzetting. De EGR (uitlaatgasrecirculatie) zit onder de slangaansluiting op het inlaatspruitstuk met drie schroefjes in het inlaatspruitstuk bevestigd.
Laat eventueel het motormanagement eens uitlezen, misschien kan de garage met apparatuur zien of de EGR-klep goed reageert. Maar ben hier niet zeker van, zou ook verwachten dat je een service melding krijgt als de computer dit door heeft.
Wat betreft de prestaties. Als de auto geen lucht krijgt door bijvoorbeeld een vervuild luchtfilter dan kun je ook verminderde prestaties verwachten. De 130pk versie uit 2006 heeft ook zo'n 10% extra koppel. Dit is toch wel merkbaar, vooral bij acceleratie in de hogere versnellingen.
17 jaar
800 toeren bij koude start? Dat is niet goed, volgens mij. Iedere auto draait wat meer toeren bij een koude start. Als je hem dan een poos laat draaien, merk je dat na een paar minuten die zichzelf terugregelt, als het koelwater op temperatuur komt.
17 jaar
Het brandstoffilter zag er nog netjes uit maar alle filters zullen met de grote beurt wel vervangen worden.
Ik heb inderdaad voor mijn gevoel niet het volledige vermogen van de motor ( al sinds ik de auto heb, de vorige Laguna van mijn vader was identhiek en die leverde meer ) en als ik wat meer toeren maak dan komt er een behoorlijke walm achter mijn auto uit...
Ik heb een inspuitingsprobleem gehad enkele maanden terug, het motormanagement heeft een update ondergaan en sindsdien is het hikken minder geworden maar het verbruik hoger.
Als ik de 130 pk vergelijk met mijn auto, dan is het een behoorlijk verschil... boven de 2800/3000 toeren is de fut er bij mij uit en dat lijkt mij niet normaal!
Ik heb wel een servicemelding gekregen maar dat was omdat er een stadslampje vervangen was door een lampje van 3 watt, toen dit opgelost was door een ander lampje, was de melding over.
@ Speerpunt, 800 toeren is mijn normale stationaire toerental, 1000 toeren zal bij een koude start misschien normaal zijn, ik heb het met deze auto nog niet eerder meegemaakt.
Verder is het ook een diesel, wat mij verteld is, is dat deze nooit een hoger stationair toerental hebben met koude motor.
Ik wil dit weekend het een en ander eens checken van bovenstaande info, de auto zou toch echt nog even een paar weekjes moeten wachten op zijn beurt... als ik echt niets kan ontdekken aan de door jullie opgegeven info, dan zal ik de auto opnieuw moeten laten uitlezen.
Vriendelijk dank,
17 jaar
Wat betreft het toerental bij koud weer, het is echt normaal dat dit verhoogd wordt richting de 1000rpm. De mijne doet dat ook, zodra de motor op temperatuur komt is het terug naar 800rpm bij stationair.
Wat bedoel je met hikken? Is dit kort stoterig inhouden of is dit rustig inhouden en daarna weer oppakken en weer inhouden etc. ?
Als het erg abrupt is, alsof de motor bokt, dan denk ik aan een probleempje met een van de verstuivers. Als het wisselende trekkracht is in een interval van 1 of 2 seconden denk ik in de richting van de turbo.... Hoe is het turbo geluid, is dit een zacht gelijkmatig gefluit of gaat de toon als een jojo op en neer tijdens acceleratie?
Wat betreft die behoorlijke walm...... ik blijf erbij om eerst de filters te vervangen. Als de nieuwe erin zitten en je de auto eens flink de sporen geeft dan zal deze wel wat roet ophoesten. Blijft dit ook na een paar keer doortrappen in 3de/4de versnelling richting de 4000rpm??
Na een lange rustige rit, of koude start en opwarmen is het normaal dat je een pluim krijgt bij intrappen van gas(diesel)pedaal. Maar na een of twee keer moet dit toch over zijn.
Een slechte verstuiver laat de brandstof druppelen en dus ook slecht verbranden. Gevolg is ook weer roet en slechte prestaties.
Is de walm zwart (roet) of is tie blauw (olie)? Als de EGR in vollast en hogere toerentallen open blijft, dan krijg je ook veel rook door langzame/slechte verbranding en dus ook weinig vermogen. Heb je een lekkage ergens in het inlaatsysteem (turbo naar inlaatspruitstuk) dan verlies je lucht en daardoor teveel diesel inspuiting voor de hoeveelheid zuurstof en dus ook zwarte walm en weinig fut. Een lek in het inlaatsysteem maakt vaak wel geluid, zoals blazen of joelen. Is de intercooler van het nieuwe type, met verstevigingsbanden? (de oude is zwak en barst vaak aan de onderkant open) Dit kun je zien aan de drie verstevigingsbanden op de intercooler, de haakjes van de banden zijn zichtbaar als je de grill eruit pakt en naar de intercooler kijkt. Intercooler zit in een sandwich tussen condensor en radiator.
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm
17 jaar
"gaat de toon als een jojo op en neer tijdens acceleratie?"
Dit heb ik in ieder geval. Is zeer irritant.
Over die grote beurt: Is het een eigen wagen of lease? Bij eigen wagen zou ik je aanraden om zelf de "grote" beurt te doen. Het bedrag wat ervoor gevraagd is werkelijk hoog! Het is een kwestie van de filters vervangen, beetje rubbers inspecteren, vloeistofjes checken en klaar.
17 jaar
Bij een goede vakgarage zijn de uurtarieven wel een stuk lager dan bij een dealer. De onderdelenprijzen zullen nooit meer zijn dan bij zelf doen.
Bij de problemen van de auto waar het om gaat, is het wel aan te raden om de oorzaak zo snel mogelijk te vinden. Want bij doorrijden met een probleem kun je ook weer schade veroorzaken.
17 jaar
@Speerpunt
Tijdens het ge-jojo is de trekkracht ook voelbaar wisselend, niet? Dat ge-jojo is een gevolg van het niet goed werken van de vanen (geometrie verstelling) in de turbine van de turbo. Met de vanen wordt de turbodruk geregeld.
Het kan een gevolg zijn van koolafzetting (roet) waardoor de verstelling niet soepel gaat, beschadigde vanen, speling in de vanen of een probleempje met de vacuum sturing. Het slangetje op de turbo gaat naar een regelklep die in opdracht van de ECU de vanen bediend.
Als het slangetje van de klep naar de turbo niet lek is dan zit 't probleem naar alle waarschijnlijkheid aan de turbine-zijde van de turbo.
Ik had ook last van ge-jojo todat ik de turbo vervangen heb, nu is er weer rust in het vooronder.
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm
17 jaar
Denk ik dat het toch aan de vaccuum aansturing zit. Ik heb namelijk de turbo vervangen, maar dat gejojo en ook gehuil is gebleven. Trek ik de vacuumslang los, is het gehuil meteen verdwenen. Ik heb al eens de solenoid van een andere Laguna erin gehad, maar dat maakte niets uit.
Als de auto 800 toeren draait en je laat de toeren even naar 1000 komen hoor je het al, terwijl de turbo pas bij 1400 toeren zou moeten opkomen. Wat er gebeurt bij optrekken is dat er rond de 2400 toeren je de eerste jo hebt. Gehuil neemt even af om meteen weer toe te nemen en krijg je een turbo boost. Bij 3000 toeren krijg je weer een jojo, alleen merk je daar niets van in trekkracht. Op de achtergrond en vooral buiten hoor ik door het gehuil heen wel het normale turbo geluid.
17 jaar
Dat het turbo geluid een beetje veranderd als je door de verschillende toerentallen gaat bij acceleratie is wel normaal. De turbo geometrie wordt iedere keer aangepast. Omdat de uitlaatgasstroom verandert, verandert de turbodruk, en deze wordt weer geregeld met de vanen\vacuumklep.
Wat ik bedoel is een zagend op- en afgaand turbo geluid in het toerengebied van 2000 tot 3000rpm. Dit was bij mij vooral goed merkbaar bij ritten in de bergen waar je onder belasting in 2de of 3de versnelling tegen een berg op accelereerd. Bijvoorbeeld: De motor trok dan heel goed bij 2200rpm, hield duidelijk in bij 2400rpm, vervolgens weer oppakken tot 2600rpm, dan weer duidelijk inhouden, weer oppakken tot 2800rpm weer inhouden etc. bij zo'n 3000rpm was het over en bleef de trekkracht constant. Zodra ik doorschakelde naar een hogere versnelling en het toerental weer zakte tot in het kritische gebied, begon het weer. Tijdens dit inhouden kon je ook wel wat extra roetuitstoot achter de auto zien.
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm
17 jaar
Hoe demonteer ik de grille om de intercooler te bekijken?
Als ik NAP moet geloven, is de intercooler vervangen, volgens Renaults-ots, staat mijn intercooler geel aangegeven....
De auto hikt niet, het is meer een 1-malige lichte zucht.... verder geen schok oid.
Dat joelen waar je het over had, ik hoor sinds kort wel een raar " ooooeeeee " geluid ( weet even niet hoe ik dit anders moet formuleren ), dit is bij bepaalde toerentallen hoorbaar.
Het turbogeluid hoor ik nooit,( of ik moet met het raam open langs een vangrail rijden... de fluittoon is beschaafd zachtjes ) als ik zo de mensen moet geloven die een turbo kapot hadden, dan moet dit zeker hoorbaar zijn!
Verder ben ik iemand die niet echt in de toeren rijdt, zou het kunnen dat de roet zich ophoopt in de uitlaat en er in een walm uitkomt als ik eens doortrek....... als ik doortrek, dan is de roet in elke versnelling zichtbaar, de kleur lijkt me zwart ( overdags zie je het vrijwel niet, en s'avonds zie ik het in de lichten van mijn achterliggers ).
Wat ik wel zeker weet is dat mijn Laguna overdadig walmt in vergelijking met Laguna's over het algemeen, niet tijdens stationair, maar bij gas geven is het echt een diesel, bij echt accelereren is hij riant met de "afscheidsgroeten " haha.
Gr. Arjan
17 jaar
Misschien eens een Laguna Problemcar meeting organiseren, kunnen we elkaars geluid "bewonderen" ;-)
17 jaar
Als de intercooler vervangen is zal het wel 't verstevigde type zijn. De grill neem je eruit door de 4/5? clips aan de bovenkant te verwijderen. Dan zit de grill geklemd bij het aangrijppunt van de veiligheidshaak van de motorkap. Hier trek je de grill met een beetje beleid naar voren en pak je hem zo eruit.
Als ik het zo hoor is er weinig aan de hand, maar moet je de auto zo af en toe gewoon een beetje laten sporten....
Roet verzameld zich inderdaad in de oxidatie-kat. direct achter de turbo, in de uitlaat en in de demper. Maar niet alleen aan de uitlaat kant, er zit een EGR in zodat ook de inlaatkant (inlaatspruitstuk en inlaatkanalen in de cilinderkop) lekker verstopt. Wat betreft de inwendige vervuiling van de motor is de EGR een rotding. En zeker sinds "het nieuwe rijden", is dit pure cholesterol voor de motor. Roet verzameld zich en verstopt op den duur, met een infarct als gevolg. Een motor is bijna vergelijkbaar met een mens, zo af en toe eens een beetje sporten en het bloed in de aderen laten stromen is gezond. Wel even een warming-up doen. Haha.
De motor heeft inderdaad genoeg kracht zodat je hier in NL goed met het verkeer mee kan zonder de 2500rpm te overschrijden. Maar toch af toe even wat verder doortrekken in 3de of 4de versnelling kan geen kwaad.
Als het roeten niet over gaat met een beetje sporten zou ik er toch even verder naar kijken, met alle tips die je gehad hebt moet het toch lukken om een stapje verder te komen. Als je het niet vertrouwd laat dan een garage er eens naar kijken. Hoe ziet het eruit met een APK en de roetmeting? Kom je hier zonder problemen doorheen? Ook voor een APK keuring is het verstandig de motor even uit te blazen door in de 3de versnelling even een paar kilometer snelweg te rijden. Dit scheelt ook een aantal keren "trappen" voor de roetmeting. Tegenwoordig is het zo dat, als de eerste meting direct onder k=1 zit, dan is de roetmeting klaar. Dit is in ieder geval beter dan de oude opzet waarbij er minimaal drie keer "getrapt" moest worden.
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm
17 jaar
Arjan
Het wisselende stationair toerental, heb je dit altijd of alleen als de airco aanstaat?
17 jaar
Erik,
De airco gebruik ik momenteel nagenoeg niet, het lijkt wel of het op dit moment weer wat beter gaat maar helemaal netjes loopt de motor nog niet.
17 jaar
Ik was nog niet klaar met schrijven, blijkbaar had ik toch ge-enterd.
Ik laat de auto zeker wel eens wat meer toeren maken, ik dacht al dat de roet zich op zou gaan hopen als je altijd maar relaxed rijdt.
Een apk heb ik met de auto nog niet gehad, in Juni is het zover want dan heb ik hem een jaar.... tegen die tijd zal ik er 45/50000 km mee gereden hebben.
Ik zal aankomend weekend de grille eens loshalen om te zien of het een vernieuwde intercooler is, eerder heb ik helaas geen tijd.
Een paar km snelweg in de 3e versnelling? vlak voor de roetmeting..... dan brandt hij goed schoon maar of dat nou ook weer de beste oplossing is? arme auto hahaha...
Bedankt voor de info!
17 jaar
Ik herken het wel, als de airco aan staat wil het toerental nog wel eens veranderen. De airco heeft ook een regeling, wellicht heeft het daar mee te maken. Let er eens op als het toerental varieert, of dan ook het lampje van de airco brand. Of probeer het eens uit door de aico handmatig aan te zetten.
Wat betreft het hoogtoerig rijden. Als de motor en olie op bedrijfstermperatuur is, is dit nog niet zo'n ramp om wat toeren te draaien. Bij de roetmeting wordt er onbelast vanuit stationair, plankgas gegeven..... de versnelling van de motor is erg groot zodat de distributieriem flink belast wordt. Dit is echt veel erger dan twee kilometer met constant 4000-rpm over de snelweg.
17 jaar
al eens naar klepspeling gekeken,wordt nogaleens 'vergeten', geeft ook vermogensverlies en slecht stationair lopen
Ja, goed punt. Dit is geen onderdeel van het normale onderhoud bij een dci maar controleren bij klachten is zeker de moeite waard.
speling inlaatklep 0,15 tot 0,25mm
speling uitlaatklep 0,35 tot 0,45mm
17 jaar
Ik zal het eens aangeven, de afspraak is gemaakt maar moet zeker nog 2 weken wachten ivm drukte!
Ik hoor de auto wel " dieselen " bij bepaalde toeren, komt van rechtsvoor lijkt het wel.
Ook heb ik inmiddels een draagarm of wiellager linksvoor kapot, bij afslagen en rechtuit hoor ik veel geknoep.... daarbij komt dat de auto als een dweil op de weg ligt bij een licht zuchtje wind.....
Ik vrees voor het een en ander!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar