Renault Laguna: Turbo opgeblazen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Hallo,

Ik heb een aantal weken geleden de turbo opgeblazen bij 130km/uur (zonder vooraankondigingen). Na revisie van de motor loopt de motor prima, maar heeft het enorm zwaar bij optrekken en in laag toerental vermogen op te bouwen. De kleppen staan goed, de luchtmassameter is ok, ditributieriem staat goed, verstuivers zijn ok.
Boven 3000 toeren loopt en trekt de motor goed, tot 120 km/u in zijn 5, en dan houdt het gewoon op. De 6e versnelling hoef ik niet eens te gebruiken, dan valt ie terug...
Wat kan nu nog het euvel zijn?
Ik word er langzaam gek van...

Alvast bedankt voor elke vorm van hulp!

huven018

Geplaatst door huven018 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

storing uitlezen
een turbo op zich is makkelijk kapot te krijgen onmiddelijk de motor uitzetten na flink de motor op toeren gedraait te hebben leidt tzt tot een defecte turbo
omdat dan de turbo heet is en je zet de koeling ervan stop
het beste is het laatste deel van de rit rustig aan dat is beter voor de turbo

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

Werkt de verstelling van de geometrie van de turbo wel?? Controleer de vacuumaansluitingen en het regelklepje. Dit zit achter de motor tegen het schutbord. Bij hoge toeren heb je veel uitlaatgasstroom die de turbo aandrijven, bij lagere toeren moeten de vanen in de turbo de gasstroom leiden anders komt de turbo niet goed op gang en heb je bij lagere toeren dus een gebrek aan trekkracht/vermogen.

Erik

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

wat is er gereviseerd aan de motor
en is de intercooler en de slangen ook gecontroleerd/vervangen
geen slang klem los/vergeten
vacuum slangen goed ge monteerd

huven018 (0), 16 jaar geleden

Motor is compleet gereviseerd, intercooler nieuw, turbo nieuw, nieuw vliegwiel en niewe timingset
Alles gecontroleerd en goed gemonteerd.
Compressie is ok, luchtmassameter is ok
Voldoende info?
Anders hoor ik t graag...

abc (0) PRO, 16 jaar geleden

Katalysator verstopt?

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Heb ook een laguna dci gehad met dat soort klachten, alleen traden die af en toe op en daardoor nooit de oorzaak gevonden. Nu de klacht bij jouw altijd aanwezig is moet die toch relatief eenvoudig te vinden zijn?
Luchtfilter verstopt? kat verstopt? Al eens een tijdje v-power getankt? Daar zit een reinigingsadditief in. Ik heb uiteindelijk alleen maar v-power getankt omdat de laguna daar veel beter op reed, hoewel ik altijd dacht dat het een marketingtruuc van shell was.
Ik zou ook nog eens de aansturing van de turbo controleren inderdaad, zoals Erik al schreef. Mogelijk staat de verstelling op de turbo zelf niet goed, deze is geloof ik af te regelen, maar weet ik niet zeker.
Als de auto gereviseerd is bij een erkend bedrijf, zou ik daar maar eens langs gaan, doch eerst langs de dealer om storingen uit te lezen.
Overigens heb ik volgens mij al eens gelezen dat de de LMM ook kapot kan zijn, zonder dat dit bij het strorinuitlezen naar voren komt.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ga ens dingen uitsluiten
controleer de turbo in laat slangengoed op scheurtjes en vast zitten
vacuum slangen op goed afsluiten
pomp timing
en desnoods voor de kat (tijdelijk) een pijp monteren
de tank ontluchting
de brandstof leidingen aan en afvoer op dichtzitten(knik of dicht gedrukt door beschadiging)

huven018 (0), 16 jaar geleden

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor zijn inbreng!
Het probleem is opgelost: de verstuivers.

Nwe set geplaatst en auto loopt weer als nieuw!

Nogmaals bedankt!

goldtop (0), 16 jaar geleden

Wat was je daarvoor kwijt, 4 nieuwe verstuivers?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.