auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Trafic: Uitvallen Trafic 2005

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Vandaag geprobeerd een klant te helpen, stilgevallen met Renault traffic 2005 1.9 DCI

Klant had al een tijdje last dat na het starten het gaspedaal niet reageerde. ongeveer 30sec.
Tijdens het rijden begon de auto vaak te stotteren of viel uit, meestal in rechtse bochten. na een keer wild op en neer sturen sloeg de auto steeds weer aan.

Ik heb de auto uitgelezen en het blijkt dat de map sensor, de luchtmassameter en de brandstofdruksensor geen spanning krijgen.
Ik heb deze één voor één in live data bekeken en inderdaad, geen waardes.
Ook viel het me op dat er een storing was op het gaspedaal, namelijk spoor 1 van het gaspedaal heeft kortsluiting of is onderbroken.
Ik heb het gaspedaal even in live data bekeken en spoor 1 reageert inderdaad niet, spoor 2 reageert wel.

Zou het kunnen dat door een onderbreking in het circuit van het gaspedaal de genoemde sensoren niet meer worden aangestuurd?

Aanvankelijk had ik de verdenking op een massa probleem dus heb ik een startkabel aangelegd tussen het motorblok en de carrosserie, maar dit gaf geen verbetering.

Iemand een idee?
De auto is soms wel, soms niet te starten en slaat na enkele minuten of seconden meteen weer af.
Zijn er problemen bekend met het gaspedaal of evt met kabelboom/ecu?

vast bedankt.

Geplaatst door

Profundo Autoservice (0)
badge

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kortsluiting in de egr klep of de bedrading van de brandstofdruksensor doorgesleten?

Henk Nobach 0
badge

10 jaar

Krijg baan 1 van het gaspedaal niet ook voeding vanaf dezelfde plek als waar de niet-werkende sensoren het vandaan krijgen? Of het is een fout door de tester die je gebruikt.

Krijgen de niet-werkende sensoren niet vanaf één plek hun voeding? Ik heb nu niets bij de hand, anders had ik gekeken in het schema gekeken.

Brandstofdruksensor, egr klep, gaspedaal en lmm zitten alle op de 5 volt voeding.


Van een storing in het gaspedaal slaat de motor niet af.

Henk Nobach 0
badge

10 jaar

Ik heb ook alle zekeringen gecontroleerd en daar was niets mis mee, het gaspedaal krijgt zover ik kan zien maar op 1 draad voiding, dus ik ga er een beetje vanuit dat deze defect is, maar ik vind het nog steeds vreemd dat die sensoren allemaal geen spanning krijgen

weet je toevallig ook waar die 5v voeding vandaan komt henk? uit de ECU?

Ik vind het wel vreemd dat spoor 2 wel werkt van het gaspedaal....

Ik had mijn vorige post nog aangevuld. Het gaspedaal krijgt 5 volt op zowel aansluiting 4 als 5.

Henk Nobach 0
badge

10 jaar

Maar het zou dus kunnen dat er onder de kap een draadboom aan het doorschuren is?
De storingsomschrijving van het gaspedaal was : baan 1 onderbroken of kortsluiting naar massa

Op aansluiting 5 MOET in ieder geval spanning komen want als ik het pedal intrap zag ik in live data dat het percentage pedaaldruk veranderde.

[quote=Henk Nobach]Kortsluiting in de egr klep of de bedrading van de brandstofdruksensor doorgesleten?[/quote]
Als de 5 volt draad kortsluiting maakt; dan vallen hebben alle sensoren geen voeding meer. Zoals ik al zei;controleer eerst de bedrading van de brandstofdruksensor op doorslijten en als dat niet helpt trek je de stekker van de egr.

Henk Nobach 0
badge

10 jaar

Dat ga ik proberen zodra ik de auto heb opgehaald, alvast hartelijk dank voor je info!

Ik laat het horen als ik meer weet.

De klant heft vanochtend zelf de kabelboom gecontroleerd (ex monteur) en vond geen beschadigingen maar merkte dat de auto afsloeg als hij aan de kabelboom trok.
Uiteindelijk heft hij geconstateerd dat als hij een tik op het aluminiumkleurige relais nabij de ecu geeft dat de auto ermee stopt.
Na de stekkerverbinding van het relais een paar keer los/vast gemaakt te hebben lijkt het problem opgelost.

Het relais heft een paar dikke en een paar dunne draden, ik zou denken dat dit het gloeirelais moet zijn, (hier zit ook een 5v circuit in? voor het meten van de gloeiers?)
Ik vind het jammer dat ik daar zelf niet bij geweest ben, had het graag zelf even gezocht en gevonden, maar goed, kan niet altijd feest zijn.

Voor alsnog rijdt de bus weer, bij herhaling van de klacht zal ik het weer posten.
Bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.