auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Twingo: Velg, Wielnaaf, schijfrem bloedheet

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: C06 1.2

Twingo 1993. 1.2 C06.
Motor 150.000km, bak 215.000km.

Betse mensen,

Mijn "links voor" maakte herrie. Er kwam een grommend geluid vandaan zoals een slecht wiellager zou klinken.

Ik heb het wiellager vervangen.
Ook de fuseekogel was slecht, die heb ik ook vervangen.
Ook de ashoes/stofhoes heb ik vervangen en de homokineet met 80gram nieuw vet voorzien.
Er zat overigens genoeg vet in de oude hoes en was NIET droog, waar ik eerst vanuit ging.

Nu merk ik dat het niets uitmaakt, het gromt nog steeds, en ook merk ik dat alles flink heet wordt!
Velg, wielbouten, remschijf en naaf, alles voelt erg heet aan LV.

Het is hoorbaar tussen de 50-65kmph, daarboven vermoed ik ook iets te horen.
Het is sneheids afhankelijk. Ook als ik ontkoppel of in zijn vrij rijd. Niet afhankelijk van toerental.
Mijn stuur trilt niet. En de auto trekt niet naar links of rechts. Op de krik draait het wiel vrij.

Een van mijn remschijven heeft wel een lichte trilling als ik rem met hoge snelheid.

Wat zou het kunnen zijn:
Remklauw die niet snel genoeg terug wil of versleten homokineet? En hoe bepaal ik dat.

Alvast dank!

Geplaatst door

Bubbekus (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een versleten homokineet zorgt er niet voor dat je remschijf warm wordt.
Een niet vrij lopende rem.
Als je aan je wiel draaid , als deze op de krik staat , hoe voelt dit dan , moet soepel draaien , niet zwaar, meteen na op de rem hebben getrapt.
Remslang verstopt , kijk eens of er druk op de remklauw staat , als je de ontluchtingsnippel los draaid als deze heet is.

kaleido 1 7510
badge vip badge

10 jaar

Dan zal ik de remklauw nader onderzoeken.
Indien een kant van de klauw niet gangbaar is, kan ik die gangbaar maken door hem in te duwen?

Bedankt voor je antwoord.

Bubbekus 0

10 jaar

Geleidepennen dienen gangbaar te zijn , zuiger in de klauw controleren op roest , is deze aangetast , reviseren.
Wiellager wel op het juiste aanhaalmoment vast gezet ?

kaleido 1 7510
badge vip badge

10 jaar

Het zal het wiellager wel aan de andere kant zijn.

harnak 0

10 jaar

Alles staat en valt natuurlijk met een juiste diagnose , op de juist plek , misschien zijn er wel 2 problemen , "links" een rem die aanloopt en "rechts" een wiellager bv. of andersom, links en rechts is ook niet altijd duidelijk.

kaleido 1 7510
badge vip badge

10 jaar

Rechts lager voor en achter, links achter lagers zijn vervangen. Ook ashoes links voor. Halfjaar geleden.
Het geluid komt zeker van links voorwiel.

Zou een iets "kromme" remschijf en stroef lopende remzuiger en vibrerend geluid kunnen maken?

Bubbekus 0

10 jaar

Vandaag de remklauw uit elkaar gehaald. Hij liep inderdaad aan. Het wiel liep niet vrij en dit was wel de oorzaak van het warm lopen.
Alles schoongemaakt, kopervet aangebracht. En nu hoor ik het geluid bijna niet meer. Het wiel loopt nu vrij en wordt niet heet. Ook na een lange rit niet.

Dus bijna. Nu zal ik een paar nieuwe remschijven bestellen en kijken of dit het laatste restje resonantie wegneemt.
Ik ga ook de wielbout op moment laten vastzetten.

Bubbekus 0

10 jaar

Van de week: Het geluid was weer terug en schijf en velg werden weer heet.

Vandaag gedaan:
De twee geleidepennen eruitgehaald en gangbaar gemaakt. Dat was inderdaad nodig. De klauw heeft er dus wel mee te maken.
Wiellager aangedraaid op moment.
Bakolie gepeild en is op niveau.
Wielen verwisseld LV en RV.
Ik heb snelle, normale en langzame scherpe bochtjes gemaakt voor- en achteruit.
Hoor niets van geknokkel van de homokineten. Geluid is niet te reproduceren.
Alleen sterk optrekken bij normale bocht naar links héél even geknokkel. Dit is al langer en het komt zeer zelden voor.

Het geluid blijft dus nog steeds! Vanaf 60km duidelijk brom en daarboven neemt het af.

Wiebel in de remschijf of iets anders. Iemand een idee??



Iemand een idee

Bubbekus 0

10 jaar

Van een slag in je remschijf, wordt je velg niet heet.
Ik twijfel sterk aan jouw manier van "remklauw gangbaar maken". Gangbaar maken, is niet gewoon de zuiger terugdrukken.
Je mag ook géén kopervet gebruiken.
Laat a.u.b. dit door iemand doen, die er meer gedaan heeft.

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

Dat snap ik.
Ralf ik zal het uitleggen, misschien denk je er dan anders over...

Zo heb ik het gedaan: De remzuiger terug ingedrukt, op de rem trappen en weer indrukken. nogmaals. Kan niets geks constateren blijft niet hangen. Dus is hij de remzuiger is "gangbaar". Geen lekkages alles droog.
Gelediepennen: De klauw van de fusee af. De geleidepennen eruit gehaald, schoongemaakt, stof eraf gehaald. Geleidepennen weer terug rubber kapjes weer erom. Terug op de fusee. Toen bewoog de klauw horizontaal weer heen en weer zoals het hoort. (Deed ie eerst niet.)
Ook de remblokjes erin en eruit (koper vet tussen de remblokjes en de klauw bedoel ik dus ook) en montage materiaal gecontroleerd dat ze juist zitten. Op de krik draait het wiel vrij, ook na remmen.

En tog nog geluid.. dus Iemand een idee?

Bubbekus 0

10 jaar

De remankerplaat is er al af denk ik , zit er meestal al niet meer op , als hij er nog op zit , loopt hij dan wel vrij van de remschijf?
Als de auto op de krik staat en je draaid het wiel , hoor je dan niets ?

kaleido 1 7510
badge vip badge

10 jaar

Waarom gebruikt men nog steeds kopervet,wat uiteindelijk meer problemen veroorzaakt dan oplost,ipv het algemeen verkrijgbare,en voor zijn taak berekende keramisch vet?

hobby-monteur 0

10 jaar

Remankerplaat zit niet op de Twingo.
Bij het draaien van het wiel hoor ik niet iets bijzonders. Zachtjes voor of achteruit. Loopt ook niet stroef. Ik voel ook geen speling op het wiel of iets. Net nieuw lager,dus.
Maar zou het dan nog steeds in de rem moeten zitten?
Er waren al merdere problemen, die zijn opgelost. De rem was duidelijk ook niet goed. Dus nu zou het wat anders moeten zijn.
Wat veroorzaakt zo'n resonantie?

Bubbekus 0

10 jaar

Rem werkt nog steeds goed, maakt geen geluid meer en wordt ook niet warm.
De geluidsveroorzakers waren wiellager, remklauw.

Er blijft een subtiel "rollend" geluid over. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de versnellingsbak (lager bakzijde). Daar lekt het ook een beetje bakolie.
Ik gok dat de disbalans dit geluid maakt. Slijtage en geen mankement.

Wat mij betreft is het mankement opgelost.

Hartelijk bedankt Kaleido 1!

Bubbekus 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.