Renault Espace: verbruik van 18 tot 22 l/100 km. i.p.v. 13 a 14

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0

Al een drietal jaar heb ik het probleem dat mijn espace niet meer optrekt als vroeger,meer verbruikt,en nu "slechts" 185 i.p.v. 225 per uur bolt. Het rare is ook dat als ik een 20-tal seconden aan een lagere snelheid rij (70 per uur) en dan plankgas duw,hij soms zeer goed optrekt... gedurende 2a3 seconden.
Er zij al verschillende onderdelen vervangen:lambdasonde,luchtmassameter,gasklepweerstand,temperatuursonde (oude 2000 ohm,nieuwe 8000 ohm ???),katalysator,dubbele uilaat,versnellingsbak volledig laten reviseren,zelf al proberen oplossen.
Hij is al in 3 verschillende renaultgarages geweest waar ze mij niet kunnen helpen en al binnenste buiten gekeerd bij een motorenrevisie.Help?

Einde Raad

Geplaatst door Einde Raad (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

andreas08 (0) PRO, 15 jaar geleden

staat de distributie wel op tijd is mijn eerste gedachte
en wat zijn de waardes op een viergastester ????
bij een hoge hc waarde is de verbranding niet goed
is de lambdawaarde goed ???
staan er geen storingen in de mmc ???

Einde Raad (0), 15 jaar geleden

Ik weet niet wat je bedoelt met 'staat de distributie wel op tijd',want ik dacht dat de motorsturing enkel afging op de BDP-sonde en een 'pulstelling' per motortoer.Mocht het helpen,het type motor is Z7X2 775 FOO2344

Einde Raad (0), 15 jaar geleden

Bij de viergastest zijn alle waarden normaal,echter bij belasting worden de waarden zo dat het er op neerkomt dat er te weinig lucht bij de benzine komt.

AS1 (115), 15 jaar geleden

deze motor heeft geen luchtmassameter maar een MAP-sensor. Als die niet goed is dan kunnen jouw klachten ontstaan. Ik zou even dubbelchecken of die vervangen is en controleer het slangetje.
De MAP-sensor is een rechthoekig kastje van GM. Deze zit normaal gesproken op het schutbord.

Deze motor heeft distributiekettingen. De motor is gereviseerd? Waarom? Deze motor is namelijk uitermate betrouwbaar.
Is het probleem plotseling ontstaan?

Einde Raad (0), 15 jaar geleden

Nu ik de naam mapsensor zie staan komt het me zeker niet vreemd voor,niettemin ik het verschil niet ken.Ik moet wel zeggen dat dit het enige onderdeel is dat ze in de garage hebben vervangen door een 'reserve' die ze liggen hebben om te proberen.Het slangetje is ok,en de uitgangsspanning ligt tussen de 0.8 en 4.3 volt.,dus ik denk dat dit wel in orde zal zijn?
Ik heb enkel de versnellingsbak laten reviseren omdat de oorzaak daar zou kunnen zitten,en omdat hij volgens verschillende personen nogal ruw schakelde.Op dat gebied was hij wel veel verbeterd.Het probleem is slechts zeer geleidelijk gekomen(ongeveer 1 jaar,eerst viel het mij op dat hij langer op choke reed.
groetjes,ikke

Einde Raad (0), 15 jaar geleden

De meetwaarden van de mapsensor liggen tussen de 2 en 4.7 volt.Ik nind die 2 volt aan de hoge kant om een minimumwaarde te zijn,of is dit normaal? dit is wel met een digitale tester gemeten.Of moet ik dat meten met een osciloscoop?
Groetjes

AS1 (115), 15 jaar geleden

[url=http://www.innovatemotorsports.com/forum...]link 1[/url]
[url=http://www.aa1car.com/library/map_sensor...]link 2[/url]

Het voltage moet tussen 0 en 5 Volt liggen.
Als je niet lager dan 2V meet bij stationair, dan betekent dit dat de motor niet een volledig vacuum bereikt. Dat kan komen door een lek in het inlaattraject. De MAP-sensor zal dan een te laag vacuum meten waardoor de ECU te veel benzine inspuit.

Ik heb deze motor in een Laguna gehad en de inlaatspruitstukpakkingen daarvan vervangen vanwege olie zweten. Die olie kwam trouwens van de carterontluchting.
Deze rubber O-ringen worden hard en kunnen dus gaan lekken (olie naar buiten of lucht naar binnen).
Ik zou dus eens testen of je daar een lekkage hebt. Beetje remmenreiniger oid erop spuiten. Verandert het toerental dan is er een lek.

Einde Raad (0), 15 jaar geleden

Ik heb later de uitgangsspanning gemeten al rijdend,en meet niet minder dan 0.9 volt als ik op de motor rem,edus ik dacht dat dit wel snor zat.Niet dus...
Ik zal die 2 links eens goed doornemen en zeker al die test doen op de pakkingen.
alvast bedankt.

Einde Raad (0), 15 jaar geleden

De motor reageert niet als ik alcohol op de dichtingen spuit,en voor de zekerheid heb ik dat ook gedaan op de grote luchtinlaatklep(in gesloten stand),en reageert daar ook niet op,dus die sluit ook goed af.Voor de zekerheid alles terug gemonteerd en reageert wel via de hoofdinlaat.Misschien toch proberen met een nieuwe mapsensor?
Probleem is dat ik zelfs via de garagist geen meetwaarden kan krijgen.Uit die links kan ik enkel uitmaken dat de minimum waarde tussen de 0 en 2 volt kunnen liggen. Van de luchttemperatuursensor weet ik wel dat het 2000 ohm moet zijn want bij koude motor geeft de computeruitlezing 20°C aan.
Je haalt ook aan dat er olie kwam van de carterontluchting.Heeft dit ook iets te maken dat ik olie heb (op mijn luchtfilter) vanuit een darm binnendiameter 10 a 12 mm. van de motor naar de luchtfilter?

AS1 (115), 15 jaar geleden

De aansluitingen v/d slang v/d rembekrachtiger is ook nog een mogelijke oorzaak van valse lucht. Je zult dan wel ook afwijkingen in het remmen voelen (hard pedaal).

Gezien je opmerking over de luchttemp. sensor, moeten we eerst even helder hebben welke temperatuursensors precies zijn vervangen.
De luchttemperatuursensor in de gasklep is voor fine-tuning. Als die defect is zul je dat nauwelijks merken.
Tussen de cilinderkoppen loopt een grote buis. Daarin zitten diverse koelvloeistof temperatuur sensors en schakelaars. Zie onder.
Begrijp ik het goed dat alleen de luchttemp. sensor is vervangen?

[url=http://imageshack.us][img]http://img440.imageshack.us/img440/9692/...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/g.php?h=440&i=200...][img]http://img440.imageshack.us/img440/9692/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img95.imageshack.us/img95/1364/wa...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/g.php?h=95&i=wate...][img]http://img95.imageshack.us/img95/1364/wa...[/img][/url]

11: is een schakelaar (thermocontact) voor het lampje in het instrumentarium.
12: schakelaar of sensor voor verwarming??
13: temp. sensor voor de meter in het instrumentarium en zal ook voor de computer zijn. Belangrijk dus.
15: een schroef

Einde Raad (0), 15 jaar geleden

Van een afwijking aan het rempedaal heb ik geen last,en hij remt als anders.
Het is wel degelijk de temperatuursensor in de gasklep.
Die temperatuursensoren heb ik vroeger reeds uitgemeten,en die werkten allemaal.Ik weet niet meer welke,maar er was ook een dubbel temperatuurcontact bij.
Die temperatuursensor die voor het instrumentarium dient en ook voor de computer,zal ook ok zijn,aangezien de uitlezing goed is.
Ik denk dat ik mijn naam alle eer aandoe... (groene lach)

AS1 (115), 15 jaar geleden

je hebt zeker ook al injectiereiniger geprobeerd?

dan zou ik eerst een van de garages vragen of je een nieuwe MAP-sensor mag proberen.
Helpt dat niet, dan een vacuummeting tijdens het rijden laten doen om zeker te zijn dat die goed is. Theoretisch kan het namelijk nog een mechanisch probleem in de motor zijn of toch ergens een lek in de inlaat.
Is het vacuum goed dan andere computer proberen.

Einde Raad (0), 15 jaar geleden

Ik heb inderdaad al een injectiereiniger geprobeerd,zonder effect.
Ik zal maandag eens naar de garage gaan voor een vacuummeter of mapsensor.
Voor die andere computer daar vreesde ik al voor.Ze spreken daar algauw van een 1750 Euro zonder btw of rood te worden.En hem proberen,niet goed en terugnemen gaat niet.Daarvoor heb ik zelfs al eens contact voor opgenomen met renault Belgîe.En tweedehands vindt ik hem ook al niet.
wordt vervolgt...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.