Renault Espace: Type Espace kwalen gevraagd ivm aankoop Espace van 2003

Bouwjaar: 2003

Ik ben van plan om een Espace te gaan kopen. Het is mij nog niet duidelijk of ik een Benzine, Diesel of LPG wil. Ik verwacht ca 20000 km per jaar te gaan rijden. Nu is mijn vraag of er specifieke dingen zijn waarop ik moet letten. Zo weet ik (uit ervaring inmiddels) dat een opel Astra F met een dieselmotor ongeveer na 200000km standaard in de soep gereden word. Ook gaat standaard een brandstofpomp van een diesel Astra G na die km stand ongeveer stuk. En het is beter om een Astra diesel 2.0 te kopen ipv een 1.7 omdat die laatste een distributieriem heeft. De 2 liter een ketting. Dat soort dingen zou ik graag van de Galaxy willen weten. Wat kun je verwachten en wat moet je wel/niet doen.

Ik twijfel tussen een Galaxy en een Espace. Van de Espace weet ik al wel dat je niet de lichtste motor moet nemen omdat die dat eigenlijk niet goed aankan en de motor vaak stuk gaat. Ervaringen vanuit de lease heb ik begrepen. Maar graag advies.

sretlow

Geplaatst door sretlow (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

meeder (0), 15 jaar geleden

mijn ervaring is dat standaard problemen eigenlijk niet bestaan....
Zo zouden verstuivers van 1.5dci motoren ook maximaal 150.000km mee gaan en de turbo zou al vaak veel eerder overlijden.
Nu bij bijna 163.000km zijn beide bij onze Clio nog in goede staat en is er nog geen reden om er aan te twijfelen.
Ook zouden bij de VW PD-TDI motoren de pompverstuivers na 200.000km vervangen moeten worden, de fabia waar ik in rij heeft ondertussen 252.000km op de teller staan (in 3,5 jaar) zonder problemen. (Afgezien van wat rem problemen in het begin).

Bij een gebruikte auto moet je gewoon ook een deel geluk hebben, vertrouw niet blind op de blauwe ogen van de verkoper. Kijk eens goed rond in het bedrijf waar je de auto wil kopen, hoe alles er uit ziet verteld vaak heel erg veel.

Als een auto goed onderhouden wordt en dat kan best prive door iemand zelf gedaan worden dan gaan moderne motoren heel lang mee zolang er niet bezuinigd wordt op het onderhoud (olie van de Lidl ofzo...).

Precieze details over de Espace weet ik niet, maar dat van de lichtste motoren geldt voor elke auto. De lichtste motor is er alleen om de vanaf prijs in de folder omlaag te krijgen en moet in de praktijk veel te hard werken om een grote zware auto als de Espace in beweging te krijgen. Al moet ik zeggen dat de 2.0 16v in de Espace met 140pk misschien wel te doen is.

RenaultDriver (0), 15 jaar geleden

Volgens mijn dealer geeft het nieuwe type Espace relatief weinig problemen. Ik heb er zelf eentje (nog maar een half jaar) en ben er tevreden over (2.0 16V F4R zonder turbo, op LPG, jan 2005, 125k km). Ik rijd niet zo heel veel kilometers, 12000 per jaar.

Wat ik wel veel hoor (oa op zakenauto.nl of het forum van autoweek) is dat de 2.0T motor nogal eens last heeft van een kapotte turbo en dat de bijbehorende reparatie een dure grap is. Dit was voor mij de reden om niet voor de turbo te gaan, hoewel het extra vermogen welkom zou zijn. De auto kan prima met het verkeer meekomen, maar is beslist geen snelheidsmonster. Als je deze auto kunt leasen is het nog een optie met turbo. De 3.5 V6 is (op dit moment) veel te duur voor mij.

Het argument voor een Espace is dat het zo'n mooie, sierlijke auto is. De Galaxy, Sharan en Alhambra zullen ongetwijfeld ook prima auto's zijn, maar hebben niet wat de Espace heeft. Je moet erin rijden om het gevoel te ervaren. Het is zeer comfortabel, je zoeft over de weg. Je voelt helemaal niet dat je in een 'bus' rijdt, hij gedraagt zich als een gewone personenwagen, met alle voordelen van een grote MPV.

Overigens is het aan te raden om een exemplaar te kopen dat nieuwer is dan september 2004. Er is toen een modificatie geweest. Tevens heeft een bepaalde serie wat ellende gehad met koppeling en versnellingsbak. Er was ook iets met de kachel, dat links en rechts niet dezelfde temperatuur kregen. Vanaf januari 2005 zijn er voor zover ik weet bijna geen terugroepacties geweest.

meeder (0), 15 jaar geleden

ellende met turbo's wordt nogal eens veroorzaakt door de bestuurder zelf. Als je flink doorgereden hebt en je zet daarna meteen de motor stil dan krijgt de turbo te weinig verse olie toegevoerd en de olie die er in zit kan dan verbranden.
Ik heb in mijn leven nog niet zo heel veel km's gereden, maar van de 500.000km die ik er in de afgelopen 10 jaar heb gereden is op 40.000km na alles met een auto met turbo geweest (Golf II, Skoda Fabia, Renault Clio) en altijd laat ik de motor één tot twee minuten stationair draaien als de motor zwaar belast is. Tot nu toe nog nooit een probleem met een turbo gehad.

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo,
Ik heb 5 jaar bij Renault gewerkt... Heb de Espace 4 vanaf de lancering tot vorig jaar mogen zien opgroeien tot een bijna goede auto... Pracht van een auto om mee te rijden of om in gezien te worden, maar heeft heel wat kinderziektes gehad. Problemen met versnellingsbak, koppeling inclusief bediening, turbo en zelfs complete motor in de soep door het stuk gaan van de turbo,inlaatcollector die openscheurt (2.2DCi), stelmotoren van de verwarming, aircocompressoren die blokkeren, kogelgewrichten van de voorophanging en stuurinrichting die zeer snel speling krijgen (voor 100.000km), ABS-blokken (ESP druksensor defect en niet apart te vervangen),defect instumentenpaneel, ... Koop wel een Espace van na 2005 en verzeker je ervan dat de wagen keurig op onderhoud is geweest bij een erkend dealer. Ben je alvast wat gerustgesteld... Succes!

meeder (0), 15 jaar geleden

[quote=joëlcotech]Hallo,
Ik heb 5 jaar bij Renault gewerkt... Heb de Espace 4 vanaf de lancering tot vorig jaar mogen zien opgroeien tot een bijna goede auto... Pracht van een auto om mee te rijden of om in gezien te worden, maar heeft heel wat kinderziektes gehad. Problemen met versnellingsbak, koppeling inclusief bediening, turbo en zelfs complete motor in de soep door het stuk gaan van de turbo,inlaatcollector die openscheurt (2.2DCi), stelmotoren van de verwarming, aircocompressoren die blokkeren, kogelgewrichten van de voorophanging en stuurinrichting die zeer snel speling krijgen (voor 100.000km), ABS-blokken (ESP druksensor defect en niet apart te vervangen),defect instumentenpaneel, ... Koop wel een Espace van na 2005 en verzeker je ervan dat de wagen keurig op onderhoud is geweest bij een erkend dealer. Ben je alvast wat gerustgesteld... Succes![/quote]
Wat was na onderzoek de oorzaak van het kapot gaan van de turbo's? Je hebt immers maar twee grote fabrikanten van turbo's, je komt of een Borg Warner (voorheen KKK) of een garret tegen en veel types worden door verschillende merken gebruikt.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Sretlow, met 20.000km per jaar zou ik op lpg gaan rijden.
Maar niet in een espace, als je van je geld af wil moet je hier in gaan rijden.
De modellen van na 2005 zijn beter maar nog steeds geen topper.
De espace kan wel goed op lpg, maar de galaxy ook, volgens mij zit hier een vw motor in.
Sharan,galaxy,alhambra zijn immers hetzelfde.

RenaultDriver (0), 15 jaar geleden

[quote=meeder]Wat was na onderzoek de oorzaak van het kapot gaan van de turbo's? Je hebt immers maar twee grote fabrikanten van turbo's, je komt of een Borg Warner (voorheen KKK) of een garret tegen en veel types worden door verschillende merken gebruikt.[/quote]
Bij een van de motoren (weet zo niet meer of het de 2.0T of 2.2dCi was) was de kwaal dat de olieleidingen naar de turbo te dun waren (ontwerpfout). Dit is later opgelost door het ontwerp aan te passen. Ik weet niet of de turbo's sindsdien heel blijven.

[quote=primera p11]Sretlow, met 20.000km per jaar zou ik op lpg gaan rijden.
Maar niet in een espace, als je van je geld af wil moet je hier in gaan rijden.
De modellen van na 2005 zijn beter maar nog steeds geen topper.
De espace kan wel goed op lpg, maar de galaxy ook, volgens mij zit hier een vw motor in.
Sharan,galaxy,alhambra zijn immers hetzelfde.[/quote]
De Galaxy heeft Ford motoren. Alhambra is met Volkswagen motoren. De modernere FSI variant was destijds lastig om te bouwen naar LPG, wellicht dat dit inmiddels wel kan. Ik heb overigens mijn tweede Espace (type IV) op LPG (vorige had 165.000km gereden zonder gas-gerelateerde problemen, eigenlijk uberhaupt zonder grote problemen). Die ik nu heb staat op 125.000 en heeft ook geen grote problemen gehad. Wat niet is kan nog komen, maar Espace+LPG+weinig problemen kan dus wel degelijk.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Renault driver, 165000km en 125000km zijn ook km standen waar je ook nog geen noemenswaardige problemen mag verwachten.
In de regel worden deze auto's tweedehands gekocht met minimaal 160. tot 170.000km op de klok.
En dan begint de ellende vaak.

RenaultDriver (0), 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Renault driver, 165000km en 125000km zijn ook km standen waar je ook nog geen noemenswaardige problemen mag verwachten.
In de regel worden deze auto's tweedehands gekocht met minimaal 160. tot 170.000km op de klok.
En dan begint de ellende vaak.[/quote]
Wat voor problemen moet ik dan aan denken? Ik heb een Megane I gehad op LPG, ingeruild met 190k zonder problemen. bij 180k een veer en motorsteun vervangen, viel best mee. Wat gaat er meestal stuk en wat is daarvan LPG-gerelateerd?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Bij km standen tussen de 150 en 200.000km is een koprevisie geen uitzondering.
Als je dan zo een auto koopt zijn dat je eerste kosten.
Dan is het voordeel van lpg al snel verdampt.
Daarom kun je ze beter met een zo laag mogelijke km stand kopen.
Rij je er zelf de meest km vanaf en weet je hoe er mee om gegaan is.
Daar komt bij dat hoe meer km gelopen hoe hoger de onderhoudskosten.
En daar springt een franse auto er meestal mee boven uit.
Renaultdriver, jij hebt het goed gedaan, voor de 2 ton inruilen.
Of helemaal op rijden incluis een koprevisie, of jong kopen en voor de 2 a 2.5 ton een schop geven.

RenaultDriver (0), 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Bij km standen tussen de 150 en 200.000km is een koprevisie geen uitzondering.
Als je dan zo een auto koopt zijn dat je eerste kosten.
Dan is het voordeel van lpg al snel verdampt.
Daarom kun je ze beter met een zo laag mogelijke km stand kopen.
Rij je er zelf de meest km vanaf en weet je hoe er mee om gegaan is.
Daar komt bij dat hoe meer km gelopen hoe hoger de onderhoudskosten.
En daar springt een franse auto er meestal mee boven uit.
Renaultdriver, jij hebt het goed gedaan, voor de 2 ton inruilen.
Of helemaal op rijden incluis een koprevisie, of jong kopen en voor de 2 a 2.5 ton een schop geven.[/quote]
Nou, ik reed die van mij total loss bij 165000, ik had 'm gekocht bij 162000...

Koprevisies zijn prijzig, maar wat voor bedrag hebben we het over en komt het nog steeds voor, ook bij deze moderne motoren?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ja zeker, het komt nog voor.
Een auto is ook niet gemaakt om op lpg te rijden.
Dat vergeten een heleboel mensen weleens.
Dat het kan is weer een ander verhaal.

meeder (0), 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Ja zeker, het komt nog voor.
Een auto is ook niet gemaakt om op lpg te rijden.
Dat vergeten een heleboel mensen weleens.
Dat het kan is weer een ander verhaal.[/quote]
Ze moeten eerst eens een motor ontwerpen die specifiek gemaakt is om op LPG te draaien.
D'r is denk ik best een markt voor, maar internationaal gezien zal de markt wel te klein zijn voor de fabrikanten.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Met de huidige benzine prijzen is het nationaal weer een hit aan het worden.
En let maarop, als er voldoende vraag naar is, kunnen plotseling weer een heleboel auto's op lpg.
Dan komen de aanpassingen vanzelf.
Want de diesel markt is al aan het instorten.
Met de huidige bijtelling in de laese voor een diesel is lpg een interessante hobby.
En een dealer vind het niet leuk om nee te moeten verkopen omdat tie geen auto heeft die op lpg kan....

meeder (0), 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Met de huidige benzine prijzen is het nationaal weer een hit aan het worden.
En let maarop, als er voldoende vraag naar is, kunnen plotseling weer een heleboel auto's op lpg.
Dan komen de aanpassingen vanzelf.
Want de diesel markt is al aan het instorten.
Met de huidige bijtelling in de laese voor een diesel is lpg een interessante hobby.
En een dealer vind het niet leuk om nee te moeten verkopen omdat tie geen auto heeft die op lpg kan....[/quote]
Alleen heeft kunnen helaas niets te maken met of het ook goed gaat.
Zolang de voordelen niet opwegen tegen de nadelen krijg je mij nog niet uit een diesel en in een LPG auto. Ze moeten eerst aan een paar regels voldoen voordat ik er aan wil denken.
1) maximaal 2x in de week tanken bij 1000-1200km per week.
2) geen verlies kofferruimte
3) reservewiel moet gewoon blijven zitten.
4) motor moet zonder problemen 300.000km kunnen lopen zonder revisies.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.