Renault Clio: verlies van veel koelvloeistof in korte tijd, oplopende temperat

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 RN

Vorige week kwam er onder redelijk grote druk koelvloeistof uit het gecorrodeerde vriesklepje spuiten.
Voor 200€ een nieuw vriesklepje erin laten zetten en daarna ging het snel bergafwaarts.
Per 20-25 km verliest de Clio 1,5 liter koelvloeistof en de temperatuur loopt dientengevolge hoog op.
Uit het expansievat van de koelvloeistof (die overigens ook vol met bruine sludge zit) komt een rare, naar benzine riekende lucht.
Ook sputtert de motor alsof hij niet synchroon loopt op 4 cilinders. Zeker bij lage snelheden is dit het geval.
Volgens de ANWB is de koppakking gaar waardoor er waterslag in de cilinders ontstaat.
Hij kwam met de simpele edoch kostbare optie om de koppakking te vervangen. Want waarschijnlijk is die lek.
Maar ik zie geen witte rook en onder het dopje van het compartiment waar je de olie toevoegd zit ook geen 'mayonaise' achtige substantie.
Mijn vraag is derhalve:
1) is dit een koppakking probleem? Of is het iets anders? En wat zou het in het andere geval kunnen zijn
2) Stel het is de koppakking, wat kost zoiets? Kun je dit zelf doen? Zijn er handige jongen in Den Haag e.o. die hierbij kunnen helpen?
3) Is dit met een kilometerstand van bijna 250.000 nog wel de reparatie waard?
4) Heeft een Clio met zulk defect nog überhaupt wel enige inruilwaarde op de 2e hands markt?
5) Kortom, HELP!!!

gr,

Kevin Claessen

ps: ik vind het zelf eigenlijk zonde om de auto weg te doen, omdat het wel een leuk stadswagentje is.......

k_claessen

Geplaatst door k_claessen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als er benzinegeur in de koelvloeistof zit is nagenoeg zeker je koppakking kapot. Blijf niet rijden met de auto, nu is die nog te maken als je er mee door rijdt loopt die helemaal stuk.

Of het de reparatie waard is kan ik niet beoordelen, afhankelijk van of je het klusje ergens goedkoop kunt laten uitvoeren en hoe goed de auto verder nog is. Een dealer zal je meestal wel een nieuwe auto willen verkopen.

jan1958 (0), 15 jaar geleden

koppakking op zich vervangen is best zelf te doen als je wat technische kennis in huis hebt.
auto is nu niets meer waard. ik denk dat als de auto verder in goede staat is (roest en schadevrij), het echt wel de moeite loont om de pakking zelf te vervangen. voor die paar honderd euro koop je geen andere auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.