Renault Kangoo 1.9D: Verliest koelwater zonder verklaring

Bouwjaar: 1999

Klant brengt zijn auto met de klacht dat hij veel koelwater moet bijvullen.Elke 200 km wel een halve liter.Auto rookt niet, lekt niet- ook niet onder druk- en loopt prima.Ook de koude start is goed.We hebben de waterpomp gecontroleerd omdat we daar ooit bij een andere Kangoo Diesel wel eens een probleem mee hebben gehad, maar die was in orde.We hebben uit voorzorg de thermostaat open gezet en wachten nu weer even af.

Heeft iemand nog suggesties misschien? Of toch uiteindelijk de kop er maar af? De auto heeft 130.000 km gelopen.

sambijman

Geplaatst door sambijman (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

dupl-u-1259-5dd1471d1d2fb+twingo (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem gehad.Zat een klein scheurtje achter de wervelkamer.Dit kun je zien als je de gloeistiften eruit haalt.Ze zijn dan (vaak) groen gekleurd.

Henk Nobach (0) PRO, 19 jaar geleden

En toch zorgen koppakking en cil. kop nauwelijks voor problemen bij de kangoo.
Kijk eerst nog maar eens goed naar thermostaathuis, radiateur en waterpomp.
Hou je ons op de hoogte?

dupl-u-1259-5dd1471d1d2fb+twingo (0) PRO, 19 jaar geleden

Net wat Henkie zegt.Bekijk het thermostaathuis van binnen.De rand waar de rubber ring in zit breken vaak waardoor de ring wegslaat.

sambijman (0) PRO, 19 jaar geleden

We hebben de waterpomp uit voorzorg vervangen, omdat ik niet direct de koppakking wil vervangen zonder meer aanwijzing dat ie lek is (of de kop zelf).Daarom hebben we ook het thermostaathuis eraf gehaald en de thermostaat er uit gesloopt, zodat hij open blijft staan.Aan het thermostaathuis was op zichzelf niets te zien wat jij aangeeft Blaster,en zoals gezegd was er geen uitwendige lekkage wat met dit verbruik toch echt wel het geval zou moeten zijn.Wordt vervolgd en we houden jullie op de hoogte.

geert3496 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als de wagen koelwater verbruikt zou je HC moeten meten met de 4-gastester bovenin het expansievat.

sambijman (0) PRO, 19 jaar geleden

Tip had ik gelezen op deze site, maar geen verhoging van de HC-Waarden.Ook hebben we van die blauwe testvloeistof geprobeerd,die geel gaat verkleuren bij een lekke koppakking.Maar ook dat bleef gewoon blauw.

geert3496 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dan mag je er bijna 100% zeker van zijn dat kop of koppakking niet lekt.Kachelradiator lekt toch niet?

sambijman (0) PRO, 19 jaar geleden

We hebben de klant eerst verder laten rijden na een nieuwe waterpomp gemonteerd te hebben en zoals gezegd de thermostaat open gemaakt.Even afwachten wat er nu gebeurd.Kachelradiateur hebben we uiteraard ook gechecked, maar geen aanwijzing gevonden dat hij daar lekt.

sambijman (0) PRO, 19 jaar geleden

Klant heeft nu een aantal dagen weer gereden en tot mijn verbazing geen koelwater meer verspeelt.Gaan tzt weer een nieuwe thermostaat inbouwen.Bedankt voor jullie adviezen !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.