Vermogen valt weg bij fel accelereren, toerenteller en snelheidsmeter gaan op 0, de automatische versnellingsbak springt in 3e versnelling en is daar dan niet meer uit te krijgen.
Bij de Renault dealer is de auto uitgelezen en zijn, op 1 keer storing inspuiting na geen foutcodes gevonden.
Er is een volledige readout gemaakt en deze is naar Renault Nederland gegaan voor analyse, ook daar kwam niets uit.
De storing doet zich zowel op benzine als op lpg voor.
Advies van Renault Nederland om de auto met een 2 kanaals scope uit te lezen, maar die heeft mijn dealer niet.
De storing laat zich resetten door de massa pool van de accu even los te koppelen en daarna weer vast te zetten, maar komt wel steeds terug.
Soms kan de storing gereset worden door, tijdens het rijden, de start/stop knop 2 maal in te drukken (1 keer uit en 1 keer aan dus).
Zie af en toe wel ESP storing.
Dat zou in mijn idee het probleem van de vermogens val kunnen zijn en als ik mij niet vergis krijgt deze regelaar zijn signaal van de ABS sensor, klopt dat?
Zou het probleem daar ergens kunnen zitten, bijvoorbeeld sensor vuil/defect/kabelbreuk, zonder dat je daar verder foutcodes bij krijgt?
Er is al, op basis van gokwerk, het gasklephuis en de accu vervangen (tijdens de 1e keer uitlezen was er een spanningsdip, bij de inspuit storing wees het naar de gasklep (smoorklep).
Wie kan mij helpen?
Vriendelijke groet,
Loke
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=loki1962]Advies van Renault Nederland om de auto met een 2 kanaals scope uit te lezen, maar die heeft mijn dealer niet.[/quote]
Dat is wel heel apart, want dat is een heel normaal stuk gereedschap. 2 Kanalen is wel zo een beetje het minimum tegenwoordig.
Maar belangrijker: WAT moest er met die scope worden uitgelezen? Want als je dat weet, kun je dat ook door een goede andere garage laten doen.
Ik zou op basis van wat je schrijft overigens denken aan de aarding van de bak. Lijkt wel of die niet goed is.
Beste Bas,
Allereerst hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb zelf even op internet zitten kijken, maar zo'n ding kost wel rond 7000, dus ik begrijp dat ze dat apparaat niet voor eenmalig gebruik aanschaffen.
Het ging dan om het uit lezen van diverse sensoren/sondes, welke is mij niet bekend.
Een massa probleem is iets waar ik inderdaad zelf ook aan dacht, ik heb dan ook al diverse massa aansluitpunten gecontroleerd die allemaal ok waren, als de bak een aparte aarding heeft, kan het goed dat ik die heb overgeslagen, want ik weet niet waar die zit.
Misschien kun jij me dat vertellen?
Wat voor het overige bij mij is opgekomen is:
De al genoemde ABS/ESP sensor.
De snelheids sensor die in/aan de bak zit.
De remlicht schakelaar.
De laatste kwam ik diverse malen tegen als oplossing voor problemen met overeenkomende symptomen als ik heb.
Het vreemde is dat uit de remlicht schakelaar 4 draden komen, als het een "normale" aan/uit schakelaar is zou hij er aan 2 genoeg hebben, dus wie weet doet die schakelaar ook nog iets anders of meer als alleen het remlicht aan zetten.
Ik heb inmiddels een nieuwe schakelaar besteld, voor 15 (inc. verzendkosten) wil ik dat risico wel nemen.
Alle hulp of ideeën zijn welkom.
Uiteraard laat ik het weten als het probleem opgelost is en wat de oplossing was.
9 jaar
Ik weet niet waarnaar je gezocht hebt, maar een simpele scoop zou toch in iedere werkplaats aanwezig moeten zijn. Die kosten nog geen 300 euro voor een eenvoudige. Voor een paar honderd meer heb je ook wel een 4-kanaals.
Helaas kan ik je niet helpen met welke aarding je problemen zou kunnen hebben. Het is gewoon erg toevallig dat 2 sensors (toeren en snelheid) kennelijk tegelijk uitvallen. Denk dat de bak daarop reageert door in een veilig stand te gaan staan. Echter, minstens 1 van die sensoren zit ook op de bak. Dus vandaar mijn denken in de richting van de aarding van de bak (en waarschijnlijk de hele motor mee).
Eerste stap is volgens mij om nu eens te achterhalen wat er precies geadvisseerd is om te meten. Want je zult eerst moeten vaststellen waarom die signalen wegvallen en vanaf waar.
9 jaar
Scope is voorlopig nog niet nodig. Met rijdend uitlezen en dan de sensorwaardes controleren kom je een heel eind.
Zeker als je de fout rijdens fel accelereren gaat opwekken en kijkt op het moment van vermogensverlies.
Dat de snelheidsmeter naar 0 gaat, wil nog niet zeggen dat die informatie niet bij de motor en/of bak aankomt.
Idem voor het toerental. Dat is echt wel aanwezig in de motor, anders sloeg de motor af.
Kennelijk wordt er op de een of andere manier de communicatie tussen de verschillende systemen verstoord.
Als het ESP een storing aan geeft, dan is het wel zo makkelijk als de foutcode die daar bij hoort, bekend is. Dat scheelt een hoop gezoek.
Ook hier weer, rijdend uitlezen en fout opwekken.
Overigens, het ABS (en daarmee ook de ESP) haalt zijn snelheidsinformatie uit 4 snelheidssensoren, 1 per wiel.
Ook die zijn vaak rijdend uit te lezen en te controleren.
Iedereen bedankt voor alle input.
De auto heeft 1,5 dag bij de dealer gestaan (1 keer een halve dag en één keer een hele dag) en is zowel stationair als rijdend uitgelezen, toen is, tijdens het rijden, de inspuitstoring met verwijzing naar de smoorklep gedetecteerd.
voor het overige zijn er geen storingen gevonden.
Het complete rapport, waarin overigens verder geen foutmeldingen boven water kwamen is naar Renault Nederland gegaan en die wisten het ook niet.
Het was een pak papier van ongeveer 20 kantjes.
De ESP storing heb ik zelf geconstateerd, maar zonder uitlezing, ik heb zelf een universele uitlezer, is het mogelijk de storing daarmee te vinden, of moet ik dan toch weer naar de dealer?
9 jaar
Met een algemene EOBD/OBD2 scanner kun je alleen de motor en de automatische versnellingsbak uitlezen, verder niets, dus ook niet het ABS/ESP.
Wat je wel kunt proberen, is a) of op jouw tester de voertuigsnelheid getoond wordt.
En dan b), indien de snelheidsmeter 0 aan geeft, kijken wat de snelheid is in de motor computer.
Heb zoiets weleens eerder gelezen. Was het een draad waarvan de mantel stuk was. En bij accelereren maakte deze sluiting met de massa.
9 jaar
In verband met drukte met werk en de aankomende vakantie staat het onderzoek even op hold, het is dus nog niet opgelost. Iedereen zover bedankt voor het meedenken.
9 jaar
Wat je zelf (ook op vakantie) gemakkelijk kan doen, is de bedrading op de motor (en van motor naar carrosserie) gedegen controleren op schuren en beschadigingen. Dat zou een voor de hand liggende en relatief gemakkelijk te vinden oorzaak zijn.
9 jaar
Ik moet nog even een slag om de arm houden, maar het lijkt er op dat het probleem verholpen is.
Er liep over het kleppendeksel een draad van een bobine naar de LPG ecu voor het toerental.
Nadat de LPG ecu de geest had gegeven, is er een nieuwe geplaatst die echter ook na 3 weken overleed.
Bij diagnose bleek de 2e ecu niet dood, maar was door een piekspanning de eeprom (chip) gewist.
Nieuwe firmware erin en gaan, bij controle waar die piekspanning vandaan kwam, kwam de bewuste draad boven drijven.
Deze draad is er tussenuit geknipt en het probleem was weg, de bewuste draad is niet noodzakelijk , omdat de ecu bij de laguna zijn toerental ergens anders vandaan krijgt (benzine ecu).
Dat de storing ook bij het rijden op benzine voor kwam, lag aan het feit dat de lpg ecu het signaal weer doorlust (soort vrijgave) naar de benzine "kant", op het moment van piekspanning op de lpg ecu, viel het doorlus signaal weg.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Wanneer de storing onverhoopt terugkomt, laat ik dat weer weten.
Voorlopig rijd ik al weer een paar weken storingsvrij rond en ik heb gedurende die tijd meerdere malen bewust geprobeerd de storing op te wekken, maar dat is tot op heden niet gelukt, dus ik heb goede hoop.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar