close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Verschil tussen 150 pk en 175 pk 2.0 DCI

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: M9R 2.0 DCI 150pk

Wat is precies het verschil tussen de 150 pk en 175 pk 2.0 DCI in een Laguna II fase 2?

Ik heb bij gebrek aan aanbod van een 175 pk versie in Nederland een 150 pk versie gekocht met het voornemen om hem te gaan chiptunen. Ik word alleen een beetje jaloers van de veel grotere vermogens die de diverse tuners uit een 175 pk versie kunnen halen. Dat verschil doet me vermoeden dat er ook hardwareverschillen zitten tussen de 2 motorvarianten alleen ik kan op (helaas wat onvolledige) onderdelensites geen verschillen ontdekken in motor en aandrijflijn.

Alvast bedankt!

Jeroen

Geplaatst door

JeroenDCI (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat ik tot dus ver weet is dat een diesel al gauw 30pk meer kan krijgen
met benzine kom je max op 10pk voor de atmosphirische motoren
turbo aangedreven zitten rond de 20

waarschijnlijk zal de 150pk van jouw naar 186pk gaan
en kkoppel van 340nm naar 428nm
dit verschilt per set maar is denk ik meer dan zat

tussen de 150pk en de 175pk versie kan inderdaad hardwarematig verschil zitten
dit kan simpel door andere nokkenassen tot een kompleet ander blok
wat ik weet is bij ford focus 2.0benzine 130pk en 170pk versie
dacht het verschil niet in het onderblok kwam maar meer uit de kop alleen
zeker is dat er andere nokkenassen in zitten maar wat exact weet ik ook niet

Werner, bedankt voor je reactie!

Het klopt inderdaad dat er vermogens van zo'n 180 tot 190 pk beloofd worden en een koppel van ruim boven de 400 nm. Bij de 175 pk versie gaan ze echter veel verder tot ruim boven de 200 pk. Daar kunnen denk ik drie redenen voor zijn:

1) door specifieke hardware (turbo, nokkenassen, injectoren, etc) kan er bij de laatste per tijdseenheid meer lucht en brandstof in de cilinders komen, waardoor meer vermogen haalbaar is.
2) door degelijkere hardware (zwaardere koppeling, dikkere aandrijfassen, sterkere versnellingsbak, of alleen al nauwere toleranties) kan het systeem meer vermogen aan.
3) de marketingafdeling wilde 2 varianten kunnen aanbieden en daarom zijn er twee softwarepakketten ontwikkeld voor exact dezelfde hardware.

Natuurlijk zijn er van deze 3 varianten allerlei genuanceerde combinaties mogelijk, maar als je heel kort door de bocht naar 1 en 3 kijkt zou je redelijk ongestraft kunnen proberen hetzelfde vermogen uit een 150 pk blok te kunnen halen als uit een getuned 175 pk blok (zeg 200 pk). Bij variant 2 zou je dat ook kunnen proberen maar dan loop je grote kans dat de onderdelen om je oren vliegen als je een keer flink gas geeft. Op dat laatste scenario zit ik natuurlijk niet te wachten.

Nou is bovenstaande wat extreem, maar ook als ik een iets mildere tuning zou toepassen is het wel handig om te weten hoe ver ik van de grens af zit en welke onderdelen dan het meest te verduren krijgen. Vandaar natuurlijk mijn vraag ;-)

Wat ik al weet:

150 pk = M9R 740
175 pk = M9R 760

175 pk heeft een vlakker koppelverloop (tot 3000 rpm ipv 2500) en mag dacht ik iets meer toeren maken terwijl z'n max vermogen en koppel juist bij een lager toerental ligt resp 3750 vs 4000 en 1750 vs 2000.

Beide een PK4 versnellingsbak met een marginaal verschillende overbrenging in de hogere versnellingen. Dus andere tandwielen in zelfde huis.
175 pk heeft een regenererend partikelfilter (dat zou zo'n marketingverschil kunnen zijn)
Koppakking zelfde oppervlak alleen dikte is 1,2 vs 1,15 mm op onderdelen site
Geen verschillen ontdekt in aandrijfassen en wiellagers
Koppeling zelfde diameter maar ander typenummer
Zelfde brandstofpomp en raildruk

Nog niets kunnen vinden over nokkenassen, internals en turbo's.

Wie weet er meer?

JeroenDCI 0

14 jaar

De motor is grotendeels het zelfde, alleen de 175 pk versie heeft als grootste verschil ballans-assen die de 150 pk versie niet heeft.

Safrane10698 0

14 jaar

Jeroen

Voor er een hele discussie losbarst.

Problemcar is hier niet voor opgezet, we willen het graag alleen houden bij het met elkaar oplossen van technische problemen.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.