Hallo mensen,
Vorig jaar eind augustus liep, binnen een week nadat het aircosysteem van mijn Laguna 2.0 T opnieuw was afgevuld door mijn dealer, de aircopomp in de soep. Onder garantie is toen de pomp vervangen.
In november 2009 liep de nieuwe pomp opnieuw in de vernieling; schijnt te kunnen komen door vervuiling in het systeem. De dealer kwam inderdaad tot de conclusie dat er ijzerdeeltjes in het systeem achtergebleven waren als gevolg van de 1e kapotte pomp. Dus hebben ze onder garantie het VOLLEDIGE aircosysteem vervangen (dashboard er uit geweest en al), hebben alle leidingen gespoeld en toen zijn de problemen 4 maanden weg gebleven.
In maart dit jaar ging het weer mis. Wat aan het touwtrekken geweest; eerst de auto naar een andere dealer gebracht voor een contra expertise. Conclusie: pomp kaduuk, maar die dealer wilde zijn vingers er niet aan branden. Toen naar een aircospecialist op mijn voorstel, maar die werd het niet eens met mijn dealer over wie de garantie zou dragen. Uiteindelijk is 3 weken geleden voor de derde keer de pomp vervangen, weer gewoon bij mijn dealer.
En die liep na twee en halve week, afgelopen zaterdag, weer vrolijk in de gruzelementen...
De auto staat weer bij de garage, maar ik heb het er een beetje mee gehad. Heeft er op Problemcar nog iemand een suggestie wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Pomp 4 keer kapot woooow !!
Bij een vast gelopen pomp moet altijd het systeem gespoeld worden!! Ook moet de filter/droger vervangen worden en het expansieventiel!!
Als de filter/droger niet wordt vervangen is het vragen om problemen, die raakt verstopt, de ijzerdeeltjes verstoppen ook het expansieventiel, en zo zijn we rond met alle gevolgen waardoor de compressor schade op loopt.
Het enige wat ik kan zeggen, dat het werk niet goed is uitgevoerd zoals het behoort en dat ook nog bij een dealer!!
Een vastgelopen pomp is het volgens mij niet. Het probleem is dat de pomp enorm herrie begint te maken.
Vanaf 3000 rpm een vervelende brom en bij hogere toerentallen wordt dat een rauw gegil/gekrijs/gegrauw.
[quote=TheoStek]Bij een vast gelopen pomp moet altijd het systeem gespoeld worden!! Ook moet de filter/droger vervangen worden en het expansieventiel!![/quote]
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar dacht wel begrepen te hebben dat de 2e keer al deze werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Ook is de auto al eerder bij een airco-specialist geweest, ik veronderstel om de spoelwerkzaamheden uit te voeren.
Na 4 maanden ging het vervolgens toch weer mis!
De dealer en ik zijn het met elkaar eens dat dit gewoon op te lossen zou moeten zijn. Maar de praktijk is weerbarstig...
Ik heb ook horen vertellen dat mijn (verstelbare) pomp op zijn maximale slag blijft hangen. En dat er electronica in die pomp zit.
Een elektronisch probleem misschien?
14 jaar
[quote=DJO67]Een vastgelopen pomp is het volgens mij niet. Het probleem is dat de pomp enorm herrie begint te maken.
Vanaf 3000 rpm een vervelende brom en bij hogere toerentallen wordt dat een rauw gegil/gekrijs/gegrauw.[/quote]
Pomp is duidelijk zijn weg aan het vervolgen naar vastlopen.
[quote=TheoStek]Pomp is duidelijk zijn weg aan het vervolgen naar vastlopen.[/quote]
Zo klonk het inderdaad wel...
Maar behalve het niet goed reinigen van het systeem kan je geen andere redenen bedenken voor dit herhaalde probleem? Zoals een verkeerde regeling van de pomp?
Wat is jouw ervaring met dit type pomp wat betreft betrouwbaarheid en levensduur?
14 jaar
Ik kan geen andere reden bedenken, het is niet normaal dat een pomp vier keer vastloopt.
Als er vanuit gegaan wordt dat wel goed gespoeld is, filter/droger - expansieventiel niet vervangen ?
Je ziet het snel genoeg of onderdelen zijn vervangen ja of nee, filter/droger van een paar maanden is niet zo vuil tegenover 1 die al jaren erop zit.
Het enige voordeel wat je hebt is dat alles onder de garantie valt, ook al heeft de dealer door derden laten spoelen, de dealer blijft verantwoordelijk.
Hebben ze al die keren wel olie gevuld en wel de juiste olie en de juiste
hoeveelheid?????
Lijkt erop dat er geen olie in de pomp zat.
Of je hebt problemen met je koelpakket.
Wat waren de drukken?
Slaat de ventilator (op tijd) aan?
Word de pomp warm of loeiwarm?
Indien de pomp loeiwarm word heb je dus duidelijk een koelprobleem.
Eerst dit oplossen anders loopt de volgende ook weer ook weer in de soep.
Succes, Pascal
Bedankt weer voor jullie reacties!
De dealer is heel bewust bezig geweest met de olie; wist mij ook te vertellen dat er verschil zit tussen een originele nieuwe Renault pomp en een gereviseerde pomp.
De originele Renault pomp is vooraf met de juiste hoeveelheid olie gevuld begreep ik en hoeft niet nagevuld te worden. Er is 3x een originele compressor in de auto gesleuteld.
Waar zit dat koelpakket? Is dat een aparte ventilator, met een eigen temperatuurschakelaar?
14 jaar
Het koelpakket is een complete benaming.
Hieronder vallen diverse dingen zoals de olie en de
ventilator van de condensor. Indien deze te laat aanslaat, of
helemaal niet, word de druk erg snel veel te hoog. Te hoge druk betekent
te hoge temperaturen. Indien het koudemiddel in de condensor niet voldoende
teruggekoeld word zal het warme koudemiddel je compressor bereiken.
Hierdoor wordt deze veel te heet en de olie zal verbranden. Olie die verbrand is zal geen
smerende en koelende werking meer hebben.
Door deze extreme warmte zal je pomp stuk lopen.
Succes, Pascal
Ik heb mijn dealer de link van dit draadje doorgemaild; bedankt zover voor alle suggesties.
Overigens ben ik zeer tevreden over de manier waarop de dealer mijn problemen probeert op te lossen, het zit alleen niet erg mee, op z'n zachtst gezegd.
Ik zal laten weten hoe dit afloopt; na het weekend verder.
Mocht iemand toch nog andere briljante invallen hebben; graag!
14 jaar
Hallo,
DJO67 schreef: Een vastgelopen pomp is het volgens mij niet. Het probleem is dat de pomp enorm herrie begint te maken.
Vanaf 3000 rpm een vervelende brom en bij hogere toerentallen wordt dat een rauw gegil/gekrijs/gegrauw.
Dit is precies het probleem wat ik nog steeds heb na 2x de aircopomp te hebben vervangen, droger en gespoeld. Klinkt inderdaad als een lager geluid maar zeker niet uit de airco. Probleem treed alleen op bij ingeschakelde airco en zo rond de 3000rpm. Airco werkt verder wel ok. Alleen irritant geluid wat ik er ook graag uit zou willen hebben??
Denk zelf aan dynamo of stuurbekrachtingspomp. (distributieriem, waterpomp en spannrollen zijn pas vervangen)
Ben zeer benieuwd wat de uitkomst is van DJ067
14 jaar
Goed, we zijn ruim 3 weken verder en ik heb de auto weer voor de deur staan...
Dacht overigens dat ik de enige was met dit probleem, maar zie hier toch ook wel raakvlakken: http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php...
Ik zal proberen de nu voor mijn Laguna gekozen oplossing zo goed mogelijk te verwoorden, zoals ik het van de diverse partijen begrepen dacht te hebben.
Volgens de dealer heeft onderzoek uitgewezen dat het probleem elektronisch is. Het betreft het gedeelte dat in de aircocompressor zit, want als men de aansturing vanuit het motormanagement controleert, dan wordt de compressor gewoon goed aangestuurd. Volgens de dealer is dit probleem vaker voorgekomen bij een Laguna van een andere serie, reden waarom Renault voor die exemplaren een compressor heeft ontwikkeld met aangepaste elektronica. Die mazzel had ik niet; voor mijn Laguna bestond geen andere elektronisch aangestuurde compressor.
Als ik een iets minder recente Laguna had gehad was er ook een eenvoudige oplossing geweest; de modellen uit 2003/2004 hebben een elektronisch geregelde compressor, met dezelfde afmetingen als een mechanisch geregelde compressor zoals die op een Renault Master en Opel Vivaro zit (dacht ik). Die mechanische compressoren zijn sterker en gaan dus minder snel kapot. Op de allereerste Laguna's II schijnen deze mechanisch geregelde compressoren ook te zijn gemonteerd.
Mijn Laguna heeft dus weer iets grotere of kleinere aansluitingen, waardoor die mechanische compressor niet past. Daarom zijn door een airco-specialist de aansluitingen op een draaibank (van een toeleverancier) aangepast naar de maatvoering die op mijn syteem past. En dat werkt gewoon weer goed.
Enige wat mij matig beviel aan deze oplossing; in de compressor zit normaal een sensor die informatie geeft aan het motormanagement om het geheel aan te kunnen sturen. Die sensor is nu overbodig, maar het motormanagement raakt van slag als je de sensor los koppelt. Dus zit deze nu niet meer in de compressor, maar met een paar tie-wraps aan een kabelboom gebonden, vlak achter de gril, midden in wind regen en pekel. Die sensor gaat wat mij betreft nog afgeschermd worden met een tape, krimkous of een stukje rubber slang of zo; dit is vragen om moeilijkheden.
Tot zover, ik heb nog maar een paar km gereden met de auto. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost, maar ik zou liegen als ik na 9 maanden tobben beweerde er het volle vertrouwen in te hebben
14 jaar
Hallo,
Ik ben zeer blij met de info van DJO67, hoop dat dit probleem nu eindelijk opgelost is..... En ik nu ook het probleem van mijn ratelende brrr op kan lossen.
Nu blijkt dat het in de electronica van de compressor zit, dan zou je volgens mij ook je ORGINELE compressor kunnen laten reviseren???
En daarna weer terug plaatsen. Dan blijft immers de electronica hetzelfde. Dus geen ratel.. Bij een ruil compressor of nieuwe weet je nl niet wat je terug krijgt??
Mocht iemand nog ideen of tips hebben, graag!
ps. weet iemand het onderdeelnummer van de aangepaste compressor??
14 jaar
Ik heb de gedemonteerde 'sensor' vandaag nog eens goed bestudeerd, maar... het ziet er toch niet helemaal uit als een sensor.
Als je het mij vraagt is het meer een regelklepje, aangestuurd d.m.v. een solenoid. Er zit een (inlaat?) filtertje op en het ding heeft verschillende gaatjes waar koelmedium door in of uit zou kunnen stromen.
Ik weet ook niet helemaal wat ik moet denken van het elektronica-verhaal. Het lijkt er m.i. op dat de aansturing door middel van het regelklepje (op basis van welke meetgegevens?) is vervangen door een mechanische regeling in de compressor, die simpelweg op basis van bv de druk in het systeem de flow aanpast.
De airco-specialist die de aanpassing heeft uitgevoerd is gevestigd in Spijk (bij Gorinchem).
14 jaar
je kunt met clip ook regelpaneel veranderen of er een compressor in zit met regelklep want bij v6 zit andere pomp op zonder regelklep
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar