close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: versnellingbak en koppeling

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dci e-3

geachte lezers,
Ben in het bezit van bovengenoemde auto.
Bij 161500 begonnen de problemen, schalelen van 2 naar 3 haperde (synchromesringen?) tevens ,,lagergeluid,, in de 4e 5e 6e versnelling.aditieven en olie vervangen hielpen niet, schakelen moet koude motor was een ramp.
uiteidelijk de bak laten reviseren en koppeling en hydraulisch druklager gelijk maar mee laten nemen.
Bij het plaatsen van de koppelingset kwamen er problemen (druklager vernielt, koppeling kwam niet goed vrij) maar na een week was alles voor elkaar riep de reperateur.maar helaas met het wegrijden pakte de koppeling vanaf het eerste moment. moet zichzelf stellen riep men. ik had de auto nodig dus nam het advies aan. na 2 keer te zijn ontlucht had ik het idee dat het beter ging. De koppeling pakt nog steeds onderin dus na zo,n 4a5 cm is de koppelig los. naar mijn indruk moet de koppeling zo tegen de helf van de pedaalslag aangrijpen. overgings is de vrije slag op het pedaal ongeveer 3cm. heel verhaal maar wie kan mij hiermee van advies dienen?
Groet. Frank

Geplaatst door

f.captijn@orange.nl (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Normaal grijpt de koppeling ongeveer op een kwart van de pedaalslag aan.
Komt de koppeling wel goed vrij, kun je goed naar de 1 schakelen bij stilstand?
Is de koppeling goed te doseren bij wegrijden? Krijg zo de indruk dat er nog steeds wat lucht in het systeem zit.

Is de drukgroep na de eerste montage nog eens gedemonteerd? Het stelmechanisme op de drukgroep kan in principe maar een kant op, het kan zijn dat de stelring te ver staat. Als het nodig is zal ik een beschrijving hiervan mailen.

Erik2804 50

17 jaar

Erik,
De koppeling gaat werken als i b.v bij een verkeerslicht stil sta en de koppeling maar iets laat komen ( 1cm) Dan kruipt hij al weg. Ook bij het overschakelen moet natuurlijk de koppeling geheel zijn ingetrapt maar iets minder Dan is het tandenpoetsen geblazen.ook van 2 naar 3 zou wat beter kunnen (synchromes?) als de koppeling naar behoren zou werken. Verder heb i de indruk dat de koppeling wel vrij komt want de auto versnelt naar behoren.Het naar de 1e versnelling schakelen gaat doorgaans wel soms moeten wat meer pogingen worden gedaan ook bij het inschakelen naar de achteruit. ik denk wel dat de drukgroep meerdere keren is gedemonteerd. graag de beschrijving als dat kan. nb is het ook mogelijk dat de hydraulische cilinder niet goed werkt?ook heb ik het systeem gisteren ontlucht.(nippel los, paar keer pompen met het pedaal, nippel gesloten pedaal weer oplaten komen, veel olie in het motorcompartiment)
groet Frank

Vrgr Frank

Zelf gebruik ik een Eezibleed voor ontluchten en vloeistof vervangen. Dit werkt eenvoudig en goed. Vloeistof spoelen met Eezibleed, een paar keer pedaal bedienen en weer spoelen. Dit een paar keer herhalen en het systeem is perfect ontlucht. De methode door pompen met pedaal is minder doeltreffend voor het ontluchten, bij een remsysteem gaat het nog vrij goed maar bij een koppeling is het lastiger. Bij een remsysteem moet het pedaal hard aanvoelen na correct ontluchten. Als het pedaal sponzig is, zit er lucht in. Dit kun je bij de koppeling niet goed voelen omdat het pedaal altijd tot de bodem ingetrapt kan worden.

Wat soms voorkomt is dat het hydr. druklager niet geheel terug gaat. Het druklager blijft dan op de drukgroep drukken. Het is dus alsof je met een voet op het pedaal blijft rijden. Als gevolg hiervan kan de koppeling gaan slippen. Maar dit is niet jouw klacht. Je hebt geen remvloeistof lekkage dus ook hier geen problemen met het druklager. Een probleem met het druklager is niet het eerste waar ik aan denk.

Probleem met hoofd cylinder is ook niet waarschijnlijk, de klachten zijn begonnen met de versnellingsbak.

Blijft toch nog het ontluchten of het stelmechanisme in de drukgroep. Het stelmechanisme in de drukgroep werkt alleen goed als de drukgroep netjes, spanningsvrij is gemonteerd. Als de drukgroep tijdens montage niet gelijkmatig is aangedraaid en dus getordeerd is geweest dan kan dit ook problemen veroorzaken. Om hier iets aan te kunnen doen moet de versnellingsbak er weer uit. Veel werk dus.

Probeer toch nog eens door goed te ontluchten.

Erik

Erik2804 50

17 jaar

Hoe staat het ermee, heb je de oorzaak achterhaald?

Erik2804 50

17 jaar

Eric. ik heb een afspraak gemaakt met de reparateur om nog even de zaken na te kijken. hij kwam met het idee om het vliegwiel te vervangen. bij de (de) montages is het blijkbaar niet goed gegaan met de m-6 boutjes in het vliegwiel (slechte constructie?) draadeind om zeep geholpen en andere bouten geplaatst? wordt vervolgt of mogelijk nog een suggestie svp
gr Frank

Nadere bijzonderheden omtrend mijn klachten.

De auto terug naar de reparateur omdat de koppeling wel erg vroeg aangreep. de monteur stelde voor een nieuw vliegwiel te plaatsen nadat het met het inbouwen van een nieuw koppelingsset niet helemaal goed ging.
en jawel gisteren de aoto weer opgehaald en ja hoor de koppeling greep mooi op een kwart pedaalslag aan. schakelen ging goed, alleen vandaag na de ,,koude start,, toch nog een niet feilloos werkende 2-3 schakeling. als de auto op temperatuur is gaat alles wel beter. is afstellen van het schakelmechaniet een optie voor zover dit mogelijk is?
met nog de hartelijke dank voor de reacties Frank

Hallo.
Het afstellen bij een laguna is geen optie.
Even een andere vraag,is de auto gerepareerd bij een renault dealer of universele garage?
Bij de diesel zit een zogenaamd dempend vliegwiel op de motor en deze geven veel problemen ook de drukgroep van de koppeling moet eerst terug gesteld worden voordat je deze monteerd.
En revisie van de zogenaamde pk bakken moet zuiver gebeuren.
Al met al geen klus als je niet goed weet wat je doet.
Gr Yahoo

yahoo12365 0

17 jaar

Het klinkt niet als een vlekkeloos uitgevoerde reparatie. Revisie van transmissie en daarna druklager vernield en afgebroken bouten van het vliegwiel..... maar goed als het dan opgelost is, bravo.

Hopelijk blijft het zo.

Erik2804 50

17 jaar

Hallo.
ok afstellen geen optie,de/montage koppeling door een universele garage met info van een renaultmonteur.de bak door een revisie bedrijf voor versnellingsbakken met 20 jaar ervaring en bekend met de problematiek van de pk bakken. wat ik al aangaf dat de bak goed schakeld ook de 2-3 is met 1 vinger te doen als het geheel op temperatuur is. de reviseur/garagebedrijf en een renaulttechnieker gesproken. volgens de reviseur geen synchromesprobleem en de garagist heeft er elf olie (75w80) in gedaan volgens de voorschriften. de renaulttechnieker zag het probleen wel in de synchronisatiesfeer ook bij warme motor/versn bak. zijn advies probeer vervangen van olie en een toevoeging er bij of eventueel spoelen. de auto heeft nu 167000km gelopen en de bak-koppeling en vliegwiel waren al vervangen bij ongeveer 82000km. ik heb de auto gekocht met 159000km toe speelde het schakelgebeuren ook al een rol(dus voor de revisie) nog een tip misschien? vrgr Frank

Ik herken een schakelprobleem maar mijn wagen en bak doen al 290000 km hun best de geest niet te geven. Ook bij mij schakelt met name van 2 naar 3 niet fijn maar zijn de problemen ogeveer 50000 km geleden begonnen. Na het vervangen van een aandrijfas. Dacht eerst dat er te weinig olie inzat omdat de rekening een te lage hoeveelheid aangaf. Toen is de bak volledig gevuld met een toevoeging erbij en dat heeft niet geholpen.
Nu het advies gekregen bakolie te vervangen (hopen dat dit niet te laat is) met speciale olie voor een PK6. De olie van ELF die geschikt is betreft de 75W80 TRP een alternatief is Kroon SP1051. Beide merken en typen kennen een hogere viscositeit, vloeiing bij lagere temperatuur en enkel andere specificaties dan standaard 75W80 bakolie. Het doel is dat de olie sneller weggedrukt wordt maar wel beter "hegt" aan de verschillende oppervlakken in de bak (tandwielen etc.). O.a. de Kroon Olie wordt vaker toegepast in bakken die zwaarder belast worden (Zie kroonoil.com). Additieven zijn dan ook niet meer nodig die zitten al in de olie verwerkt. Kosten van de olie ongeveer 13 euro per liter, additief 20 a 25 euro als ik me niet vergis.
Deze week wordt de olie vervangen. ik meld wel even wat het resultaat is.

Rednose5 0

17 jaar

Vreemd verhaal. Je kan wel vanalles bedenken om een oorzaak te vinden maar het enige feit is dit:

De koppeling komt niet voldoende vrij om geruisloos schakelen mogelijk te maken. Dat is het enige en dat word volgens mij alleen maar veroorzaakt door foutieve montage van de nieuwe koppelings set. Je kan allerlei fratsen uithalen om het minder voelbaar te maken, maar dat zijn geen oplossingen. Om alles goed te kunnen beoordelen moet je bij de auto zijn om vast te stellen wat er precies mis gaat.
Dit laat zich vanachter de pc moeilijk beoordelen.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.