Geachte specialisten,
Ik heb hier een Renault Megane met een storing op de vervroegingsklep, in de VP37 brandstofpomp van Bosch (een electronisch geregelde verdelerpomp). De storing treedt op op de snelweg bij 120km/h, storingslampje licht op, gaat weer uit en verder geen probleem. De brandstofpomp is een goed jaar geleden vervangen, recentelijk is om dit probleem de klep zelf en de verstuiver met naaldbewegingsvoeler ook vervangen. De motor staat statisch exact op tijd. Als ik het signaal op de klep meet met de scoop tijdens rijden, valt deze op het moment van storing naar 12V, en dus geen blokspanning meer. Weet iemand misschien waar dit mee te maken kan hebben? Het is een massagestuurd signaal, dus op moment van storing komt er konstant massa op de klep uit de computer. De bedrading is reeds gecontroleerd, maar ook hieraan is niks te vinden.
Gaarne jullie bevindingen over dit probleem.
Bij voorbaat dank,
D. Bos.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je meer gegevens? Motortype, bouwjaar.
[quote=Henk Nobach]Heb je meer gegevens? Motortype, bouwjaar.[/quote]
Goedemiddag Henk, bedankt voor je snelle reactie. Hij is uit 2001, met een F9Q744 motor.
Gr. Dennis.
Het statisch afstelmoment is 0.11 +/- 0.02 mm. Is dit goed dan kun je nog denken aan een verstopt brandstoffilter, luchtaanzuiging in het brandstofsysteem, verkeerde riemspanning en/of loszittende bouten van de brandstofpomp.
Ik heb toch echt t idee dat het hier een electronische storing betreft omdat op het moment van de storing volledige massa op de klep komt, en zo dus geen bloksignaal meer. Dit signaal komt rechtstreeks uit de computer, en wordt beinvloedt door een aantal factoren die allemaal gemeten en/of vervangen zijn.
De volledige massa op je vervroegingsklep; is dat de oorzaak of een gevolg van je storing?
Als je vervroegingsklep continu op de grens van z'n regelbereik werkt dan weet ik niet hoe je ECU gaat reageren op het moment dat die grens overschreden wordt.
Als je zeker weet dat die 5 controlepunten goed zijn dan blijft de kabelboom en de ECU over. Die laatste gaat overigens zelden defect.
als de aanstuurdraad aan massa gelegd word zou je nul volt moeten meten i.p.v 12v. Bij 12v is er geen aansturing meer door b.v een onderbreking.
J.E
al losse draad getrokken om te testen? dus van RE naar vervroeger.en als jij 12v meet tijden de storing is er een onderbreking in je massa zoals m'n voorganger al zei. je zou dit nog extra na kunnen meten door op de pen van de RE te meten of daar nog een puls signaal is. alhoewel massa en helemaal niks moeilijk te onderscheiden is met scope.... of je hebt een slechte massa van je RE, zou zomaar kunnen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar