Beste mensen, Wij hebben hier een velsatis waar nogal wat problemen met de verwarming / climat control zijn. Allereerst wordt de kachel alleen warm op de hoogste stand (26 graden) zodra deze verlaagd wordt naar 25,5 komt er lauwe / koude lucht uit. De auto wordt van binnen ook zeer vochtig, de ramen zijn echt letterlijk zeiknat. Het lijkt dat de eerste kilometers als de motor nog niet volledig warm is de kachel wel op lagere waardes (bijv 23) warm wordt maar dit gaat snel voorbij. De ramen worden na zo'n 10 kilometer rijden al nat en blijven ook nat (water stroomt er bijna vanaf). Interieurfilter is gecontroleerd, thermosstaat is reeds vervangen. Iemand nog suggesties wat dit zou kunnen oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
onderhuids is er veel techniek van de laguna en die hebben nogal eens problemen met de mengklep motors,ff uit lezen
bedankt vast voor de reactie, alles was al uitgelezen en gaf wat vreemde waardes (waarin weet ik niet meer helemaal) maar heeft er toe geleid dat de thermostaat vervangen is. Zover ik begrepen heb geen verdere fouten. Maar we zullen dit nog een keer opnieuw uitlezen. We komen er op terug.
Neem van mij aan dat 1 van de "vreemde waardes" de binnentemperatuursensor was.......
Die zal stuk zijn en geeft een te hoge waarde waardoor hij niet gaat verwarmen tenzij je hem "overruled".......en dat doe je door hem in de hoogste stand (die 26 graden celsius) te zetten.
Als hij uitgelezen wordt, geef er dan even bij aan dat de airco en huis hulporganen ook uitgelezen moeten worden en de lijst met parameters bekeken moet worden.
Je hebt de thermostaat vervangen en dat komt dan op mij over als dat alleen de rekeneenheid inspuiting uitgelezen is....?
IceDude, Ook bedankt voor het meedenken. Wat betreft het uitlezen zou dat best goed kunnen dat men niet alles of niet het juiste heeft uitgelezen. Wat betreft de binnentemperatuursensor was al wel aan gedacht echter na contact met de renault dealer werd aangegeven dat deze eigenlijk nooit stuk zou zijn. Ondertussen geregeld dat de auto naar renault gaat om daar uitgelezen te worden.
Iemand nog een verklaring voor de ontzettend natte ramen. Auto begint droog en na verloop van tijd als eigenijk de kachel alleen nog maar op zijn hoogste stand werkt krijgen we echt een "waterballet". Enige manier om dit te verhelpen is met de ramen open rijden is met dit weer niet zo prettig. Het nat worden van de ramen gebeurd ook op alle standen, met circulatie maar ook zonder circulatie en aanvoer verse buitenlucht. Komt dus nu de vraag boven wordt er werkelijk wel verse lucht aangezogen.
Wie zegt dat de reciculatie klep open is op het moment dat je dat verlangt van de auto. Misschien is die klep wel stuk.
16 jaar
Kan geen kwaad om op die temperatuur te letten; ik heb het zelf namelijk al een paar keer meegemaakt.
Wat betreft de ramen; heb ik nog niet bij deze auto's meegemaakt en ik zou dus moeten gaan speculeren; iets wat ik liever niet doe. Mijn devies is; reageer als je iets zinnigs te zeggen hebt, het antwoord weet of als je ziet dat iemand iets over het hoofd kan zien, speculeren kan men zelf.
Ik heb zelf het probleem gehad met natte ramen, en ik heb de auto 3 keer bij de dealer moeten aanbieden voordat ze erachter kwamen.
16 jaar
Safrane,
Kan je ook aangeven wat bij jou uiteindelijk de oplossing is geweest voor deze natte ramen?? was dat die recirculatieklep of lag de oorzaak toch elders?
Ja bij mij was dus de reirculatie klep stuk.
Als je de knop indrukte op de ecc hoorde je wel een servo bewegen, maar deze nam de klep niet meer mee. Waardoor de klep altijd gesloten bleef.
Dealer heeft dus dit weer gemaakt probleem over.
16 jaar
@Safrane: ik neem aan dat je dit tegen mij hebt: "Als je iemand af wilt zeiken zijn er zat andere sites om je onzin te spuien." Maar ik heb geen idee waar je het over hebt! Ik zou haast willen zeggen: "wat is en NU weer??"
Echt, ik snap hier geen donder van hoor! Ik weet WEL, dat als IK zo'n opmerking plaats, mensen weer op hun tenen getrapt zijn, een moderator inschakelen en dat dan mijn bericht weer verwijdert wordt...........
Ondertussen lees ik terug en begin een beetje een vermoeden te krijgen wat je nu wilt, maar ik geef alleen aan dat IK geen uitspraak doe als ik niets zinnigs te melden heb; ik vindt JOUW uitspraak wel degelijk zinnig!
Daar heb ik dus niets aan toe te voegen en hou derhalve "mijn mond" omdat ik anders ga speculeren en dat zie ik niet zitten, dat kan iedereen zelf wel. Daar bedoel ik mee dat iemand die een topic met een vraag start, zelf al gedacht heeft aan wat het allemaal kan zijn, die speculeerd dus zelf wel uiteraard.
Sorry hoor, je reactie is zwaar overdreven en je vat het 100% verkeerd op; juist de reden dat mensen als jij steeds mij aanvallen........
Bij een laguna al paar keer gehad dat hij alleen warme lucht blaasde als hij op de hoogste stand stond, en alles er onder werd het koude lucht.
Oplossing daarvoor was de verdampersonde van de airco.
Weet niet of dit voor jou de oplossing is maar zeker de moeite waard om te proberen.
sjaak, bedankt voor de tip, kunnen we zeker even naar gaan kijken.
Ook nog suggesties voor de hoeveelheid vocht op de ramen (is niet alleen maar beslaan maar gewoon waterballet)
misschien twee vliegen in 1 klap?
Een oplossing kan ik niet bedenken, maar ik tracht een kleine bijdrage te leveren die er misschien toch wel iets mee te maken heeft? en in die richting te sturen met betrekking op hetgeen wat Sjaak R vermeld over de verdampersonde (verdamperthermostaat).
Niet dat ik dit in twijfels trek? toch zit ik dan met een ? de verdamperthermostaat die tussen de lamellen van de verdamper zit, dient ervoor te zorgen dat de compressor van de airco wordt uitgeschakeld.
Zoals we allemaal wel weten bevat lucht vocht, ook wanneer de airco gebruikt wordt zal de lucht die langs het koude verdamperoppervlak stroomt gaan condenseren, Als die temperatuur ook nog ééns onder de 0 °C komt te liggen ontstaat ijs op de verdamper waardoor de luchtstroom wordt belemmert, de verdamperthermostaat moet dan de compressor uitschakelen.
In feite is dus de verdamperthermostaat ervoor om de oppervlaktetemperatuur te bewaken van de verdamper, wanneer de airco in werking is.
Normaal gesproken zou een airco bij een temperatuur lager dan 4 °C niet mogen werken, de druk in het systeem wordt mede bepaald door de omgevingstemperatuur.
MAAR de mogelijkheid bestaat dat de warmte van de motor het systeem lichtjes opwarmt waardoor de druk stijgt boven de nominale drukwaarde van de lagedrukschakelaar en de airco inschakelt.
Er van uitgaande wat Sjaak r vermeld en de airco (toch) wordt ingeschakeld (storing) vormt zich er ijs op de verdamper, enz, enz.
Koude lucht bevat minder water dan warme lucht.
Lucht kan maximaal een bepaalde hoeveel waterdamp opnemen, dit maximum is 100.
Als de maximale hoeveelheid waterdamp boven de 100 komt dan treedt condensatie op.
Hetgeen met de verdampersonde heeft eigenlijk ook voornamelijk betrekking op de storing dat hij maar op 1 stand warm wordt.
Ik heb ook niet gezegd dat dit de oplossing was maar ik het wel een paar keer met de laguna heb mee gemaakt en dit dan echt de oplossing was.
Het is altijd de moeite waard om te proberen.
@ Icedude, Als ik zo lees dat jij niet wilt speculeren na mijn opmerking dan lees ik toch een bepaalde toon. Dit is aan de andere kant ook het gevaar van alleen letters op papier, gezien er non-verbale communicatie mist.
Maar in ieder als je het niet zo bedoelt hebt kan je mijn bericht als niet verzonden beschouwen, ik hoop wel dat ik de topic starter op enige wijze heb kunnen helpen.
16 jaar
Safrane schreef: "lees ik toch een bepaalde toon"
Nee hoor, zie je echt verkeerd en zal inderdaad met de non-verbale communicatie te maken hebben.
Nogmaals -en in spreek dus alleen voor mezelf- geef ik eigenlijk alleen reactie als ik iets vrij zeker weet of als ik denk dat de TS iets over het hoofd ziet. Andere ideeën zijn daarom niet fout oid. natuurlijk. Wat jij aangeeft van de recirculatieklep is een goede mogelijkheid en zal de TS zeker een verse insteek geven, maar persoonlijk heb ik dat nooit bij deze auto meegemaakt. Dat zegt niet dat het niet het geval kan zijn; goed idee en het nakijken waard! Ik zeg dat niet omdat ik het dus niet meegemaakt heb, ik doe dat dus alleen als ik vrij zeker ben, als iets 99 van de 100 keer voorkomt. Maar dat is dus mijn eigen "smaak"...........
Ik doe het zo, jij doet het anders en de ene keer heb ik gelijk en de andere jij, gezien mijn vak hoop ik wel net wat vaker dan jij gelijk te hebben ;) en anders hebben we nog een baan voor je ;)
Afijn, ik snap dat wat ik nu schreef (de twee grapjes aan het einde spreken voorzich, maar net daarvoor) best "belerend" overkomt maar daar gaan we dan weer......niet belerend bedoeld en ik weet niet hoe ik het anders moet schrijven. Met andere woorden; je snapt wel wat ik bedoel.
@Sjaak r wat ik bedoel met een oplossing kan ik niet bedenken? is dat de auteur vraagt in zijn eerste bericht [quote]Iemand nog suggesties wat dit zou kunnen oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken.[/quote]
Dus doel ik niet op het feit dat uw vermelding geen oplossing kan zijn?
Beste mensen, allereerst bedankt voor jullie meedenken. Echter het lijkt mij hier niet de plaats om bepaalde verwoordingen die kort omschreven dienen te worden om één en ander duidelijk te houden te gaan gebruiken om elkaars waarde naar beneden te halen.
Zoals in het starten van de topic reeds aangegeven en door theostek terecht herhaald, alle suggesties zijn welkom. Eigenlijk dus ook een oproep aan icedude, ondanks dat je niet van speculeren houdt misschien toch wel welkom. Misschien speculeer jij wel op oorzaken/oplossingen die wij en alle anderen over het hoofd zien. Elke speculatie kan slechts een aanwijzing in de juiste richting zijn.
Simpelweg stellen"dit probleem ken ik niet bij deze auto" lost in ieder geval het probleem niet op, een speculatie zou wel tot oplossing kunnen lijden. Ik zou dus zeggen speculeer er lekker op los en wie weet komt uit één van deze (misschien wel voor de hand liggende) speculaties toch de oplossing.
Zie alle speculaties dus graag tegemoet, zit ondertussen nog steeds met een koude en zeer natte vel satis.
Beste Oasis; het is niet zo dat ik stel "dit probleem ken ik niet bij deze auto".........Dat moet je in een andere context zien; ik geef iets aan als ik WEET dat iets bij een bepaalde auto kan gebeuren, anders kan ik wel 1001 dingen aandragen, beginnend met "weet je zeker dat je er niet een emmer water ingegooid hebt?".........snap je wat ik bedoel? Ik heb in mijn vak een "hoog aanzien" (jaja, en ik ben arrogant) en wil graag gerichte oplossingen aandragen als ik dat kan en wil mij niet laten verleiden tot gokken; ik heb een naam hoog te houden ;)
Maar speciaal voor jou wat betreft de natheid; is echt ALLES goed droog in de auto? Weet je zeker dat er niets lekt? Kijk eens in de isolatie ONDER de vloerbedekking? In de kofferbak en daar ook onder de bekleding?
In de kachelbakken? Kachelradiateur niet lek? Komt de luchtstroom wel goed op de voorruit? Trek het interieurfilter er nog eens uit? Beweeg alle deuren eens en check op klotsen? Voel onder de stoel, onder de achterbank en daar ook de bekleding ed. Heb je een open dak? Is daar de afvoer wel goed van? Is de afvoer van de airco wel open? (!) Is de parafanbak goed droog, geen plas water in oid? Zijn de ramen erg vet van binnen? Denk aan meerdere oorzaken eventueel; erg vette ramen samen met geen luchtstroom op de voorruit bijvoorbeeld. En de recirculatieklep zoals Safrane reeds aangaf.
Er MOET gewoon vocht de auto binnenkomen of er al ZIJN.........
Die temperatuur ben ik bijna van overtuigt dat het de binnentemperatuursensor is, laat dat nu echt maar nazien.
Kijk icedude dat is nou een mooie lijst met mogelijkheden. De meeste waren inderdaad al echt uitgesloten maar ja niet geschoten is altijd mis he.
We gaan nogmaals alle mogelijkheden zoals aangegeven en voor zover niet gecontroleerd nakijken. Wederom bedankt voor de tip van de temperatuursensor. De dealer heeft hiervan aangegeven dat deze eigenlijk nooit kapot gaat. Weet jij toevallig of deze sensor op de één of andere manier te testen is of is dit gewoon vervangen en kijken of het beter gaat??
Kijk toch maar goed, je mat in de auto kan droog zijn, maar het spul eronder is net een spons, goed checken is dus belangrijk.
De dealer die aangeeft dat die sensoren nooit stukgaan heeft waarschijnlijk nog niet zoveel meegemaakt; ik heb er meerdere vervangen EN het is een paar keer voorgekomen dat de bedrading ernaartoe stuk was cq de stekker niet goed zat bij de binnenspiegel.
DE manier om te testen had ik reeds beschreven; de parameters uitlezen! Geeft hij een hoge waarde, issie stuk net als te laag uiteraard maar dan had je andere problemen.
Ennuhh...... "De dealer heeft hiervan aangegeven dat deze eigenlijk nooit kapot gaat."
Dat is dus een werknemer van een dealer, een receptionist waarschijnlijk nog......... Ik ben ook werknemer van een dealer, een "Cotech" en zeg het tegenovergestelde; je kan dus niet zomaar uitgaan van wat "een dealer" zegt ;)
Klinkt mij in de oren als dat hij die bewuste waarde niet uitgelezen heeft of de hele bewuste rekeneenheid niet uitgelezen heeft en er maar wat van maakt OF denkt dat het niet met dit probleem te maken heeft, anders had hij wel gezegt: "die waarde geeft goed aan"...........
"De meeste waren inderdaad al echt uitgesloten" ................En mede daarom wil ik dus niet gokken, nu stoot ik toch weer mijn hoofd.
Wederom bedantk icedude, zal zeker die zaken nogmaals laten uitlezen, klinkt erg logisch zoals je het omschrijft.
Verder moet je het niet zien als je hoofd stoten, is een welkome lijst met suggesties waar inderdaad toch echt een aantal van over het hoofd waren gezien, kunnen er dus echt wel weer iets mee. Zoals je zelf al zegt, moet ergens vocht zijn of vandaan komen dus op speurtocht maar weer.
[quote=TheoStek]@Sjaak r wat ik bedoel met een oplossing kan ik niet bedenken? is dat de auteur vraagt in zijn eerste bericht [quote]Iemand nog suggesties wat dit zou kunnen oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken.[/quote]
Dus doel ik niet op het feit dat uw vermelding geen oplossing kan zijn?[/quote]
Zo bedoelde ik het ookniet. Is het nadeel van schrijven he mensen kunnen dingen soms verkeerd opvatten. Ook ik.
Beste mensen,
Enige tijd weer even stil geweest rond het probleem maar ondertussen is de auto bij de dealer geweest en is uitgelezen. Deze gaf in totaal 6 storingen aan welke gereset zijn. Na het resetten kwam er 1 storing terug (een regelklep) deze is ook weer gereset en daarna niet meer teruggekomen.
Het vochtprobleem lijkt opgelost te zijn. Echter de temperatuur regeling doet nog steeds wat raar. Bijvoorbeeld in het begin als de motor nog net niet helemaal warm is blaast er netjes warme lucht op 22 graden. Naarmate de motor warmer wordt (de rit langer) valt deze temp toch terug ondanks dat het voor het gevoel nog geen 22 graden in de auto is. Later bij een stilstaande auto de temp op 24 gezet, wederom netjes warme lucht, echter bij het teruggaan naar 23 graden aan de linkerzijde sloeg de airco in en alleen koude lucht aan de linkerzijde, rechterzijde (op 24gr.) wel warme lucht.
De temp regeling doet het dus beter dan voorheen maar lijkt me nog niet helemaal in orde. Zover op dit moment bekend ook geen storingen meer in het systeem of er zou er weer één teruggekomen moeten zijn. Zover van de dealer begrepen gaf de tempsensor een normale waarde aan dus zou niet kapot zijn.
Iemand nog suggesties wat deze fouten in de temp regeling kunnen veroorzaken?
Wederom alvast bedankt voor jullie suggesties en meedenken.
Zucht........lekkere dealer.........
Let op; er zit een storing in het systeem, je wist hem, hij komt terug, je wist hem weer, hij blijft weg.........
Zou nu ECHT de KERN van het probleem opgelost zijn?
WAAROM zijn die storingen erin gekomen? WAAROM kwam er 1 steeds terug? WELKE storingen waren het?
Je bent nu dus naar de dealer geweest met een lekke band, hij heeft niet naar het lek gezocht en er wat lucht ingepompt.........
Voetnote; waarom denkt iedereen (OOK dealers) dat je een auto repareerd met het wissen van een storing?
Beste Ice Dude,
Snap jouw moedeloosheid wel een beetje. Zou bijna willen vragen kan jij niet naar die auto kijken klinkt alsof je nogal weet waar je mee bezig bent. Komt in ieder geval veel meer zinnigs uit dan dat de dealer kan (zoals je zelf ook al aangeeft).
Haha, ja misschien zou dat kunnen maar volgens mij zit je aan de andere kant van het land........
Geef anders maar een e-mail als je dat echt wilt.
komt eraan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Vel Satis of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar