Renault Twingo: verwarming wordt niet goed warm

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

De verwarming van mijn twingootje wordt niet goed warm, koelvloeistof was helemaal op, bijgevuld, nu wordt ie iets warmer maar nog steeds lauw.
Nu is gisteren mijn dynamo kapot gegaan, wordt vandaag een nieuwe in gezet. Is daarmee mijn verwarming ook weer oke of heeft dit er he-le-maal niks mee te maken?

lindake

Geplaatst door lindake (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Heeft er niets mee te maken. Helaas. Thermostaat (laten) vervangen geeft meer soulaas, vermoed ik. Maar waarom was het koelwater weg? Lekkage?

Gr.

lindake (0), 17 jaar geleden

Geen idee, had ik nog nooit naar gekeken (heb auto half jaartje) maar denk geen lekkage want koelvloeistof blijft nu gewoon op peil

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Worden de slangen naar de radiator en de radiator zelf warm als je ff gereden hebt?
Zoniet, dan zit er een luchtbel in de waterpomp waardoor het koelwater niet wordt rondgepompt. Dit kan je een dure reparatie opleveren, moet je ff controleren.

Gaat de temperatuurknop lichter dan normaal? Zoja, dan is er iets mis met de verbinding tussen knop en kachelklep.

Je kachelradiator kan ook verstopt zitten.

kirmar1 (0), 17 jaar geleden

Hoi,
Ik heb het zelfde probleem met mijn Renault Languna uit 1994. Wat ik zie is dat koelwater afneemt na een dag rijden, terwijl ik nergens een lekkage kan ontdekken. Als ik koelwater bijvul dan merk ik dat kachel iets warmer wordt, Maar het blijft toch lauw.
Mijn vermoeden was dat het mischien aan de koppakking zou liggen, zo heb ik een koolmonoxide test laten uitvoeren. Ja hoor, mijn angst werd bevestigd. De koppakking was stuk waardoor motor niet voldoende druk kon bouwen.
Dus, ik zou zeggen laat een koolmonoxide test doen, deze kan in iedere geval uitsluitsel geven op de toestand van de koppakking.
success.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Megane20]Worden de slangen naar de radiator en de radiator zelf warm als je ff gereden hebt?
Zoniet, dan zit er een luchtbel in de waterpomp waardoor het koelwater niet wordt rondgepompt. Dit kan je een dure reparatie opleveren, moet je ff controleren.

Gaat de temperatuurknop lichter dan normaal? Zoja, dan is er iets mis met de verbinding tussen knop en kachelklep.

Je kachelradiator kan ook verstopt zitten.[/quote]
ja lucht bel daalt af naar waterpomp en houd zich daar verstopt
en je kachel radiateur zit ook verstopt,onder dashboard.

1e controleer de thermostaat(zit deze er wel in).
dan kijk je in de radiateur als ie op temparatuur is of er wel stroming is,let wel op met losdraaien dat als er een probleem is de radiateur met geweld wordt leeggeperst.
dan kan je nog alles ontluchten.
op de kachelslangen en de watermond voor de bovenste waterslang zitten ontluchtings nippels .
dan motor starten en onder het op peil houden ontluchten met draaiende motor.
beginnen met kachel.
als het probleem dan steeds lucht in de kachel geeft weet je dat er iets met de kop(pakking) kan zijn.
mvg jerry

Riel (0) PRO, 17 jaar geleden

Die kachels zitten ook erg vaak gewoon vies geslibd van binnen, van allemaal die oudere renaults. Heb al diverse kachels van clio's en 19's bouwjaar begin 90 vervangen, daarna weer lekker warme lucht.
Heel soms wil doorspoelen werken, tuinslang erop en lopen maar. Maargoed, gewoon een nieuwe functioneert het beste. Bovendien maakt de kachel deel uit van het koelsysteem, dus voor een goede werking hiervan moet ook de kachel in goede staat zijn en de juiste doorstroming hebben.

T is effe werk, maar je wordt er handig in :) Een kachelradiator kost max 3 tientjes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.