close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault TWINGO: waarschuwingslampje accu en schelle harde toon onder het rijden.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: D4F J7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 56

Dynamo is recentelijk (2 weken geleden) vernieuwd. Daarna rood waarschuwingslampje accu gaat steeds weer aan met harde schelle toon, melding : "stop".
Nieuwe dynamo geplaatst. euvel niet
verholpen.
Bij de garage weet men het ook niet meer. U misschien wel???

Geplaatst door

Bernedine (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Is de dynamo vernieuwd voor deze reden?

Om welke rede was de alternator juist vervangen? (Staat de wagen nu bij een dealer?)

Ik heb al wel een vermoede waar het probleem ligt want ik heb dit al eens meegemaakt.

viper_ren 0
badge

6 jaar

de dynamo produceerde een ratelend geluid; reden vervanging. Daarna zijn de klachten m.b.t. het waarschuwingslampje van de accu begonnen. Garage heeft alles doorgemeten, en niks kunnen vinden.

@viper_ren: nee, de wagen staat momenteel niet bij een dealer.

Bernedine 0

6 jaar

De vraag is vooral, wat hebben ze gemeten...

Heeft die garage ook contact met problemcar? Zo ja, dan kunnen ze ook telefonisch contact met ons opnemen voor ondersteuning.

viper_ren 0
badge

6 jaar

@viper_ren: signaal dynamo-accu; startmotor; werking dynamo, toestand accu.

Bernedine 0

6 jaar

Ik ga het schema er eens bij halen om alles eens te controleren

viper_ren 0
badge

6 jaar

Het lijkt er op dat de multiriem gaat slippen en dat maakt een rot geluid. De dynamo kan het niet zijn want die is vervangen, de pomp van de stuurbekrachtiging zal het ook niet zijn maar een vast lopende aircopomp kan er voor zorgen dat de multiriem bloedheet wordt en de dynamo niet meer aangedreven wordt.

ronny503 0

6 jaar

Hebben ze ook de bedrading naar de rekeneenheid interieur (uch) gecontroleerd?


[quote=ronny503]Het lijkt er op dat de multiriem gaat slippen en dat maakt een rot geluid. De dynamo kan het niet zijn want die is vervangen, de pomp van de stuurbekrachtiging zal het ook niet zijn maar een vast lopende aircopomp kan er voor zorgen dat de multiriem bloedheet wordt en de dynamo niet meer aangedreven wordt.[/quote]

De riem maakt geen lawaai dus daar ligt het probleem niet, dit is een elektrisch probleem

viper_ren 0
badge

6 jaar

Vraag één is waarschijnlijk waar die harde schelle pieptoon op dit moment vandaan komt: is dt van een slippende riem (inspuiten met WD40 kan dat aantonen, als de riem slipt is dat geluid meteen weg, alhoewel het waarschijnlijk een multiriem zal zijn), of is het een elektronisch geluid ergens vandaan en komt het dan uit het interieur of uit de motorruimte?

Heino4267 645

6 jaar

Dat is een elektronisch geluid...
Ik heb dit al eens aan de hand gehad maar tot nu toe is er nog geen reactie van de topicstarter

viper_ren 0
badge

6 jaar

Excuses aan viper_ren. Ik ging ervan uit dat ik een melding via de email zou krijgen wanneer er een reactie werd geplaatst. Heb daarom niet regelmatig gekeken. U zou het schema bekijken. Bent u daar wijzer uit geworden?

Bernedine 0

6 jaar

@Heino4267: het geluid komt uit het interieur (controlelampje acuu + "stop")

Bernedine 0

6 jaar

@ viper_ren : ik weet niet of de garage de rekeneenheid heeft gecontroleerd. Zal navraag doen.

Bernedine 0

6 jaar

Ik bedoel niet de rekeneenheid zelf maar wel de bedrading naar de rekeneenheid.

viper_ren 0
badge

6 jaar

Dank voor de verduidelijking. Zal navraag doen .

Bernedine 0

6 jaar

Volgens de garage is het stekkertje losgemaakt en gecontroleerd. Geen
bijzonderheden gezien /gevonden.

Bernedine 0

6 jaar

Met zo'n garage nam ik het heft zelf in handen:
- koop bij de Action een multimeter (kost iets van 10 of 14 Euro) of ergens lenen. (een LED-indicator is NIET voldoende, je moet meten!)
- zet die multimeter op het Volt gelijkspanningsbereik (dus V=), met een getal wat hoger is maar zo dicht mogelijk bij 12 ligt (dus bv. 20V= of 20 VDC).
- zo kan je zelf eenvoudig de accuspanning redelijk nauwkeurig meten, bv. op de sigarettenaansteker aansluiting. Het maakt niet uit of je dat op de accu of op de sigarettenaansteker aansluiting meet.

Je accuspanning moet met motor uit minimaal 12 Volt zijn, liefst 12,4 Volt (= volle accu).
Bij draaiende motor moet de accuspanning na minimaal 2 minuten draaien, bij 2000 toeren (dus hóger dan stationair) minimaal 13,9 Volt zijn, liefst 14,4 Volt (= geladen accu). Boven de 14,5 Volt is ook niet goed, dat moet je even melden.

Wat is dus je accuspanning bij motor uit en bij 2000 toeren?

Heino4267 645

6 jaar

@Heino4267: dank voor de tip. Vandaag pas gelezen. Action nu gesloten. Wordt dus een klusje voor volgende week.

Bernedine 0

6 jaar

@Heino4267: accuspanning is reeds door de garage al gemeten. Geen afwijkingen gevonden.

Bernedine 0

6 jaar

Ok. Het hele topic nog eens nagelezen.
Als de melding "STOP" in het instrumentenpaneel staat, zijn er foutcodes opgeslagen.
Wat zeggen die?

Of is dat wat je bedoelt in je post van 14/09/2018, 10:58?
Dat staat er dan wat onduidelijk ....

Heino4267 645

6 jaar

@Heino4267: Op het instrumentenpaneel licht het waarschuwingslampje van de accu op tegelijk met de vermelding "stop" en met een harde schrille toon.
Het ziet er dan als volgt uit: "accu - stop" tegelijk een harde schrille toon .
Ik hoop dat ik nu duidelijker ben.

Bernedine 0

6 jaar

In die situatie die jij beschrijft slaat de auto intern in de computer foutmeldingen op: die kan jij niet zien.
Die meldingen worden enige tijd bewaard.
De garage kan een laptop op jouw auto aansluiten en die foutmeldingen uitlezen.
Het kan zijn dat dat niet gratis is, maar je kan met je mobieltje een foto nemen van al die meldingen en die hier vermelden. Dan krijg je een goede indruk van in welke hoek je de fout kunt zoeken.

Dus: zijn die meldingen* al een keer uitgelezen door een garage en wat waren die meldingen?

* een melding bestaat uit een code en een tekst die aangeeft wat de foutmelding inhoudt.
En Renault gebruikt specifieke meldingsinfo, dus je kan het best bij de Renault dealer laten uitlezen: vraag daarvoor in ruil een printje (of foto) van de foutcodes en meldingen.

Heino4267 645

6 jaar

beste mogenlijk starthulp gehad ? accu voor lange tijd los geweest voor het monteren van de nw dynamo ? het kan zijn dat de configuratie van jou dashboard is versprongen dit kan de dealer weer terug zetten

ford3600 0

6 jaar

Dank voor alle reacties. De auto staat vanaf vrijdag 19 oktober bij de garage. Ik haal m weer op a.s. vrijdag. Alle suggesties die jullie gedaan hebben is (al) gecontroleerd. Mochten ze wat vinden dan laat ik het jullie weten.
Nogmaals hartelijk dan k voor het meedenken .

Bernedine 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.