Renault MEGANE: Waarschuwingslampje mistlamp dashboard blijft branden

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M T7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 83

Sinds een maand of twee heb ik een probleem met mijn Renault Megane uit 2004. In oktober dit jaar deed zich de situatie voor dat tijdens het rijden de electronica van de auto uitviel. Dit is toen door de garage (Renault dealer) opgelost. Volgens de nota had de '+pool/klem van de accu slecht contact; geschuurd en vastgezet. dynamo levert ong 14,3V'.

Daarna begon het probleem dat mijn auto met enige regelmaat niet wilde starten. Dit gebeurde meestal na een dag of 3/4 stil staan. De accu is gecheckt maar die is in orde. Uiteindelijk enkele weken de auto vaker gebruikt waardoor het probleem zich niet voordeed. Toen ik recentelijk in de avond naar mijn auto liep en naar binnen keek kwam ik tot de ontdekking dat het lampje van de mistlampen (voor) op het dashboard brand (zie bijlage). Het komt er op neer dat dit lampje gaat branden enkele minuten nadat de auto volledig is afgesloten. Het gaat daarna niet meer uit. Zodra je de auto weer open klikt en het portier van de bestuurder opent gaat het lampje uit.

In de garage hebben ze inmiddels alles gecheckt maar niet kunnen ontdekken wat er voor zorgt dat dit lampje blijft branden. De vraag is ook uitgezet bij de technische dienst van Renault maar ook die hebben geen oplossing. Als noodoplossing is geprobeerd om het lampje los te koppelen maar dit kan ook niet. Advies is nu om een heel nieuw dashboard er in te zetten omdat het probleem daar ergens moet zitten. In de tussentijd moet ik dagelijks / om de dag mijn auto starten en de motor even laten draaien.

Nu de vraag: heeft iemand hier dit probleem wel eens aan de hand gehad (met hetzelfde lampje of een ander) en zo ja, hoe is dit opgelost?

Als er aanvullende vragen zijn dan hoor ik het uiteraard graag.

Bedankt alvast!

mrpaans

Geplaatst door mrpaans , lid sinds 4 jaar geleden

6 Reacties

Hans4040 PRO, 4 jaar geleden

De mistlampen worden aangestuurd door / spanning komt van multifunctie controlmodule #1 en die is geintegreerd in de relais/zekeringbox #1 onder de motorkap...
Misschien is het daar vochtig of nat zodat er sluiting is ontstaan. (stekkers nat)
Heeft de dealer daar ook naar gekeken?

Heino4267, 4 jaar geleden

Vaak ontstaan deze verschijnselen omdat er gewoon een hele laag water in die UCH staat.
Die UCH is trouwens vrij duur (inclusief eenmalig configureren op jouw auto), maar ACTronics kan hem wel repareren.

mrpaans, 4 jaar geleden

Dank voor de antwoorden. Ik ga met de dealer checken of deze dingen zijn gecheckt!

Ramjod PRO, 4 jaar geleden

Heb je geen slechte massa op de achterlichten

check

Beste antwoord, geplaatst door mrpaans, 4 jaar geleden

Nou het heeft even geduurd maar het probleem is opgelost. Er bleek een chip doorgebrand in bij de tellerklok. Tellerklok vervangen en het probleem is opgelost.

Hans4040 PRO, 4 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.