hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Scenic
De CV unit in het bijrijders portier weigert. Maar wanneer ik:
- in de auto zit met portieren gesloten en CV unit via dashboard indruk doet ie het wel
- ik stap uit --> CV gaat open
- CV sluiten via AB --> Bijrijders portier weer open, rest is dicht
- CV openen via AB --> Bijrijders portier is dicht, rest open
- CV wederom sluiten via AB --> Bijrijders portier en rest is gesloten
Maarrrrr, wanneer ik wederom via de AB de auto wil openen, dan blijft het bijrijdersportier op slot! Je hoort overigens dan de CV unit niet meer. Bij alle vorige stappen namelijk nog wel. Ik wordt er een beetje gek van. Ik heb het onderstaande al gedaan:
- getest met 2 andere CV units in het bijrijdersportier
- de draden omgewisseld; Dealer vertelde dat er wellicht een wijziging kon zijn, omdat bij het bestellen van een nieuwe unit er altijd een verloop kabel bijgeleverd wordt.
- Accu pool er een tijd vanaf gehaald, om de CV regelunit te resetten
De stekker op de CV unit is niet echt ge-oxideert.
Wie kan mij verder helpen en/of heeft dit probleem als eens gehad. Heb het forum al doorgespit maar een soortgelijk iets nog niet eerder tegen gekomen. Wat ik wel vond, maar niet scenic specifiek is zijn de volgende oorzaken:
- microswitch in binnenslot
- vocht en of oxidatie in optische sensor
- UCH unit defect of het uitvoerende deel ervan
Graag je reactie!
groeten
martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
toch geen onderbreking aan het scharnierpunt van de deur?(of doorvoerrubber)
dat moet ik nog even doormeten, maar leek mij aanvankelijk niet het geval. Dit omdat de unit gewoon op slot gaat....
EDIT... wacht, ik heb het niet getest met het openen. Ga ik nog even doen. Het openen deed ik telkens dmv de deuropener, binnenzijde
Er zitten trouwens maar 2 kabeltjes aan; een witte en een groene. Is het dan niet wisselstroom? Groen ene keer + andere keer - ?
14 jaar
en de mircoswitch aan het deurslot ??? is ook belangrijk of is aan die kant geen sleutelslot voorzien.
Die twee draden staan in rust op de massa als je opend komt er op ene + en als je sluit komt op de andere + zo werkt een deurpomp dus dat is geen wisselstroom.
14 jaar
[quote=eddyarc]en de mircoswitch aan het deurslot ??? is ook belangrijk of is aan die kant geen sleutelslot voorzien.
Die twee draden staan in rust op de massa als je opend komt er op ene + en als je sluit komt op de andere + zo werkt een deurpomp dus dat is geen wisselstroom.[/quote]
microswitch zit in het deurslot dus? Dat kan het een en ander verklaren. Het slot in dat portier zit namelijk "vast". Ik weet helaas niet of dat slot bij de auto hoort of niet. Heb de auto namelijk net een week. Ik krijg iig geen beweging in het mechanisme. Heb het al los gehaald om dit slot nader te bekijken. Kon er niets aan zien, behalve een nummer op de behuizing. Ik weet ook niet of dat een part- of sleutel nummer is. De cilinder krijg ik er ook niet uit. (omdat mijn sleutel er niet in functioneert) Wie weet waar het sleutel-slot nummer op het slot vermeld staat?
Verder heb ik nog even getest met de lock-unlock schakelaar op het dashboard. Inderdaad; kan het portier er alleen mee op slot doen. Dit ook hetzelfde met de afstandsbediening in de sleutel.
Om de gehele kabel vanaf carrosserie tot in de portier te vervangen is geen probleem (moet nog los ivm geknapte raamkabel) Doormeten van de 2 kabeltjes mogelijk? Dit omdat er maar een kleine pulse naar de motor gestuurd wordt? Het is moeilijk te zien of de aansluiting in de carrosserie in orde is.
Ben iig blij dat het probleem zich beperkt heeft en duidelijk wordt. Lijkt mij nu meer een kabel breuk of oorzaak te zoeken is in het portier slot
Heb wel een multimeter, maar kan daar (nog) niet zo goed mee overweg.. bloos bloos bloos.
Iemand suggesties?
Groeten
martijn
14 jaar
vandaag:
Complete rechter portierkabel vervangen. Alles aangesloten, maar zonder enig resultaat !!! dammmmmmmm!
Waar zit die microswitch eigenlijk?
- Ik zie in de portierstijl, onder de lichtschakelaar nog een zwarte dop zitten; daar misschien?
- Het lijkt me niet echt logisch dat die switch in het portierslot zelf zit; achteraf gezien, want dit slot staat op enige afstand van de cv unit.
- Er zitten ook geen draden aan het slot.
- Is die switch vergelijkbaar met dat "kleine chipje" wat in je ab zit voor de startonderbreking?
Een hoop vragen, maar heb nu nog geen oplossing.. baal baal baal
Graag je reactie
groeten
martijn
14 jaar
nee als je geen draden aan het slot vind zal die deur enkel door de deurmotor bediend worden dus door die twee draden en zal je enkel met de sleutel de chauffeurs deur kunnen gebruiken om alle deuren te kunnen bedienen .
14 jaar
halllo allemaal,
Ik zoek nu echt iemand die mij raad kan geven, want ik weet het nu even niet meer waar ik het probleem zoeken moet. De CV motor wordt aangestuurd door 2 draden; groen-> sluiten en wit-> openen. Wit zou, gezien het probleem, ergens een signaal storing moeten hebben.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- CV unit portier vervangen
- Kabelboom CV unit in het portier vervangen
- Stekker voorzien van kunststof borgklem, omdat die er ook niet opzat; wellicht daardoor geen goed contact gemaakt binnenin -> geen effect
- Stekkeraansluiting in portierstijl nagekeken.
* De 2 draden vanaf kabelboom in de auto naar deze stekker geven netjes signaal af bij openen en sluiten -> geen kabelbreuk in de auto.
* De 2 vlakstekkers (C2 Groen en C4 Wit) in deze stekker aansluiting geven netjes signaal af. -> geen oxidatie, geen slecht contact met kabelboom.
Daarna heb ik de stekker van het portier in de stekkerhouder van de carrosserie gedrukt en nogmaals doorgemeten. Het rubberen beschermhoesje aan de kant geschoven en spanningzoeker op de draad gehouden. Openen en sluiten geven beiden een signaal af wanneer ik dit meet voor en na de stekker aansluiting.
Ik weet nu echt niet meer wat ik verder nog kan doen. Volgens Reanaultdealer Munsterhuis zit nergens een microswitch die dit zou kunnen veroorzaken.
Graag je/jullie reactie.
Groeten,
Martijn
14 jaar
he he, eindelijk opgelost.
De vervangen motor bleek ook defect te zijn! Want toen ik de CV motor nogmaals verving door een ander exemplaar deed die het wel! hahahaha alleen wanneer alles op slot ging, werd deze geopend en andersom. Dat was ook geen probleem, want de renault dealer vertelde me dat simpelweg de 2 draden om te draaien voldoende zou zijn.
iedereen bedankt voor het meedenken!
groeten
martijn
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar