auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Grand Scenic: auto ratelt wanneer ik op de startknop druk en start helemaal ni

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Vanmorgen wilde ik mijn auto starten en gebeurde het volgende:

nadat ik de startknop indrukte viel alle stroom weg en werd mijn boordcomputer volledig uitgeschakeld (geen stroom meer denk ik)
met startkabels kreeg ik weer stroom, alleen als ik op de startknop drukte volgde een ratelend geluid, maar de motor kreeg ik niet gestart.

ANWB gebeld, accu gemeten en gaf voldoende kracht volgens de hulpdienst.
De man had ook een zekering gemeten die op de rode pool zat en volgens hem was deze doorgebrand.

Uiteindelijk kwam de ANWB meneer tot de conclusie dat wellicht de startmotor kapot was.
Ik ben uiteindelijk door hem aangesleept en doorverwezen naar een bedrijf die gespecialeerd was in startmotoren.

Daar is de startmotor doorgemeten en de conclusie was dat de startmotor nog prima in orde is.

Het is vaag...aan de ene kant zou ik denken dat de accu toch niet goed is, maar wellicht is iemand anders hier tegen hetzelfde probleem aangelopen en mij kan adviseren hierover.

alvast bedankt voor jullie hulp!

groetjes!

Geplaatst door

rianne (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is de zekering verv?

De nieuwe zekering zit er wel op gemonteerd, maar de man van de anwb had de rode pool losgehaald en (hij noemde dat )doorverbonden, zodat ik toch stroom had. hij was bang dat de zekering weer zou klappen als hij de pool er weer op zou zetten.

rianne 0

14 jaar

Ben je met de auto of alleen met de startmotor naar die specialist geweest?
Dit lijkt me geen moeilijk probleem. Als de starter en accu met zekerheid goed zijn, dan zit er ergens een slecht kontakt in de hoofdbedrading en dat is doorgaans tamelijk makkelijk te vinden.
Oxidatie bij een massaverbinding,een verkleurde of verbrande aansluiting of verbrand rubber zijn sporen van overgangsweerstand.

E.T.Wiersum 0

14 jaar

de auto is door de anwb man aangesleept, toen is hij achter me aangereden naar die specialist.
als dit dit de mogelijke oplossing zou zijn, dan verklaar ik bij deze die anwb monteur als onbekwaam.

rianne 0

14 jaar

[quote=rianne]nadat ik de startknop indrukte viel alle stroom weg en werd mijn boordcomputer volledig uitgeschakeld (geen stroom meer denk ik)
met startkabels kreeg ik weer stroom, alleen als ik op de startknop drukte volgde een ratelend geluid, maar de motor kreeg ik niet gestart.[/quote]
Dit geratel e.d. wijst er op dat de boordspanning in je auto op dat moment veel te laag was om alles goed te laten functioneren, niets meer , niets minder.
In de praktijk worden startkabels nooit rechtstreeks "op je accu" aangesloten, maar bovenop de (rode) kabel die naar het auto-boordspanningsnet gaat. Als je accu (goed!) is doorgemeten en nog in orde bevonden, is dus op het door jou bovengenoemde moment de accuspanning "ergens blijven steken".
Dat kan zijn in de gebruikte plaats van de massa-aansluiting (bv. als de zwarte startkabel niet op je carrosserie heeft gestaan, maar rechtstreeks op je motorblok (wat heel slim is van de monteur en gebruikelijk in dat geval). Je zou dus óók nu nog steeds, een slechte massaverbinding tussen accu en carrosserie kunnen hebben als oorzaak, die af en toe problemen veroorzaakt.
Op de pluspool kan het zijn dat de accupool slecht contact maakt met de rode accukabel (je ziet dan meestal witte uitslag), of dat inderdaad het zekering-blok in de rode startkabel slecht is.

Ik zou niet zo snel met kwalificaties gooien: als er op dat moment toevallig wél goed contact is, is het behoorlijk lastig meten/vinden en kan een monteur niet meer doen dan een aantal standaard zaken controleren (zoals hierboven genoemd).

Op het moment dat de auto wéér niet start, is de storing gemakkelijk te vinden met een simpele Voltmeter of Multimeter.

By the way: De primaire taak van een storingsoplosser onderweg (Routemobiel, ANWB) is om jou weer mobiel te krijgen. Hij heeft dat goed gedaan. Als hij tevens de oorzaak vind en wegneemt, is dat meegenomen. Je kunt daar geen aanspraak op maken, bij een garage wel als je met dat verschijnsel de auto bij de garage brengt.

Heino4267 725

14 jaar

Beste Heino,

Dank voor je uitgebreide bericht. Je hebt gelijk het was niet een al te aardige kwalificatie, maar er ging hier wel wat aan vooraf met deze ANWB meneer. Ik zal je de details besparen.

Ondertussen heeft de startmotorspecialist wel de rode pool inclusief nieuwe zekering op de accu geplaatst. Dit heeft als resultaat gegegeven dat er inderdaad nu wel normaal stroom is. Echter wanneer ik nu op de startknop druk, dan blijft het gewoon muisstil. er gebeurt dus niets. Nu las ik in het boekje dat er een startvergrendeling op mijn auto zit, maar je zou dan zeggen dat de auto dan ook niet start als je hem aansleept.Of klopt mijn logica niet? Ik heb de auto (gemakkelijk) aan de praat gekregen na 20 meter gesleept te zijn.

Mijn buurman wil me graag helpen alvorens ik de auto naar de garage ga brengen morgenmiddag. De voltmeter heeft hij in bezit, alleen bij mijn auto weet hij niet zo goed waar hij dan exact moet meten.

Dank alvast voor je reaktie!

rianne 0

14 jaar

Als jouw motor gewoon normaal werkt na aantrekken/duwen, is er helemaal niets mis met je startblokkering: die werkt perfect, wat je ook kunt zien aan het knipperlampje in je dashboard: dat knippert niet meer = startblokkering is uitgeschakeld, dus je motor zou moeten kunnen starten met het indrukken van de startknop.

Als jij op de startknop drukt en er gebeurt niets, gaat ALLEEN de startmotor niet draaien, de rest van de auto is waarschijnlijk in orde.
Dat kan komen door een defecte startmotor/startrelais:
- Zet de auto als hij niet start in zijn vrij en op de handrem en doe de kaart erin. Op de startmotor zit een dunne draad en een hele dikke. trek voorzichtig het stekkertje dat aan het dunne draadje zit los van de startmotor. Ga in de auto zitten en druk op de startknop, terwijl je buurman nameet of er op het stekkertje 12 Volt komt te staan (dat kan je ook met een autolampje testen naar blanke massa: het lampje moet met ingeschakelde startknop gaan branden). Geen 12 Volt / geen brandend lampje: je contactslot is defect óf de draad van contactslot naar het losgenomen stekkertje is onderbroken. Héél soms is de startknop defect.

Wel 12 Volt / brandend lampje:
- Nog steeds met de auto in zijn vrij en op de handrem: pak een stukje draad en maak beide uiteinden 0,5 cm bloot. hou één eind voorzichtig tegen de aansluiting van de dikke draad op je startmotor (= 12 Volt) en het andere einde tegen het pinnetje op je startmotor waar eerst het stekkertje op zat.
Als de startmotor nu gaat draaien (niet schrikken) is je startmotor + startrelais (= het dikke tonnetje op je startmotor) in orde.
Als je nu een harde tik hoort of helemaal niets, is het startrelais kapot.
Als je nu hoort dat de startmotor na de tik gaat draaien, maar de automotor niet aandrijft, ligt het aan de startmotor (aan de bendix).
Als er iets is met de startmotor en/of het startrelais, kan je een gereviseerde (laten) monteren (effe rondbellen voor prijzen) of een nieuwe (idem).

Heino4267 725

14 jaar

Is niet gewoon je accu overleden.
Kijk een voltmeter erop houden en kijken of er spanning inzit lijkt me niet de methode.
Hoe reageert de accu onder belasting.

primera p11 0

14 jaar

ik heb net de auto opgehaald. ik weet niet welke zekering vervangen is, maar ergens was er een zekering kapot.
zekering was 10 euro..totaal bedrag inclusief metingen 200 euro....zucht...maar hij start wel weer :-)

rianne 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.