auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: wilt niet in versnellingen, hele vage problemen door water.....?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16V

Al sinds de aanschaf van mijn Renault Clio heb ik problemen met schakelen. Dan ging het weer beter dan weer waardeloos.
Meestal wilt deze niet in de tweede en derde versnelling, maar soms ook in geen enkele, als de auto niet in de versnelling wilde hoorde ik geen tandenpoetsen behalve als ik op het moment van schakelen de koppeling op liet komen. Als ik niet kon schakelen en de auto tijdens rijden in de vrij stond en ik de koppeling op liet komen hoorde ik vaak een harde bonk, alsof het druklager, drukgroep of platen dan losschoten. 2 maanden geleden versnellingsbakolie vervangen en toevoeging erbij gedaan van Wyns, andere schakelstang erop gezet (oude was iets krom) en nieuwe koppelingskabel erop gezet. Het schakelen ging steeds iets beter en op een gegeven moment weer normaal, paar weken normaal gereden totdat ik in een wolkbreuk terecht kwam en noodgedwongen een paar honderd meter door 40 a 50cm water moest rijden, gelijk daarna kon ik weer bijna niet meer schakelen, afwisselend van 1 tot alle versnellingen. Bijna een maand zo gereden, nog wat versteld aan schakelstang en zelf stellend mechanisme maar niets mocht baten. Ik zat tevens aan de synchroniseerringen te denken want ik zag wel een messing metallic gloed door de versnellingsbakolie Toen koppelingsplaten vervangen, 1 veer van het druklager bleek afgebroken en de plaat naderde langzaam het einde, pri as en vliegwiel zagen er netjes uit, nieuwe set erin, nieuwe olie erop en auto schakelde perfect, koppeling was tevens veel lichter als voorheen. Na anderhalve week probleemloos rijden besloten om mijn auto door de wasstraat te doen, met een bodemreiniging, toen ik de wasstraat uitreed en wegreed begon de ellende weer, wederom moeilijk in de tweede en derde versnelling en vaak geen enkele etc etc... De eerste keer dat de problemen ontstonden met door het water rijden dacht ik dat het mogelijk toeval kon zijn maar nu hetzelfde probleem zich heeft herhaald na de wasstraat weet ik dat dit geen toeval meer kan zijn, maar heb echt geen idee meer waar ik het in moet zoeken.....??

Geplaatst door

brocar (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand enig idee?

brocar 0

10 jaar

De gemeenschappelijke factor in jouw verhaal is de koppeling.
Die zou ik als eerste controleren (komt hij wel goed vrij)?

Toen je de versnellingsbakolie verving:
- was die olie verontreinigd (bv. door water)?
- was het de juiste hoeveelheid die er uit kwam?
- heb je de juiste hoeveelheid bijgevuld?

Normaal gesproken kan je auto niet slechter gaan schakelen door een grote hoeveelheid water, omdat water normaal gesproken niet bij het schakelmechanisme kan komen en omdat water niet in de versnellingsbak kan komen en ook niet in het koppelingsmechanisme.

Wat resteert is om op het moment dat de auto slecht schakelt, eens goed op te letten of de koppeling wel helemaal vrijkomt, of het schakelmechanisme zelf niet moeilijk beweegt en tenslotte of er nog de juiste hoeveelheid en niet-verontreinigde versnellingsbakolie in zit.

Heino4267 725

10 jaar

Dank je voor het meedenken Hein,

De olie was niet verontreinigd door water, en de juiste hoeveelheid is eruit gekomen en gevuld tot deze bij de vul plug overliep.

Normaal gesproken kan er inderdaad geen water in de versnellingsbak komen, weleens van gehoord via de ontluchting maar daarvan was geen sprake.
Aan de onderzijde van de bak kan je door een opening de koppeling en het vliegwiel zien zitten, daar kan wel water inkomen, zeker onder druk van bodemwassen en vermoedelijk toen ik door 40 cm water reed, door de waterverplaatsing. Je hebt gelijk dat de auto daardoor normaal gesproken niet slechter mag schakelen.

Het schakelmechanisme lijkt goed te lopen, het kunststof busje bij de koppelingshendel, waar de kogel invalt had ik ook al vernieuwd om uit te sluiten dat het met spelling te maken
kon hebben.

De olie zal ik aankomende week weer een keer controleren, puur om uit te sluiten.

Ik heb ook grote bedenkingen of de koppeling wel goed vrijkomt op de momenten dat de auto slecht schakelt, heb je misschien tips hoe ik dat het beste kan controleren?
En welke oorzaken kunnen er zijn wanneer deze niet helemaal vrij komt?

brocar 0

10 jaar

Heb jij een hydraulisch bediende koppeling of nog met een kabel?
Als je een kabel hebt, kan je eens controleren of het zelfstelmechanisme defect is of is "uitgesteld", waardoor hij na "een verstelpoging" niet meer voldoende vrijkomt.
Dan is of je verstelmechaniek defect, of je koppeling versleten. Een garage stelt die diagnose normaliter vrij gemakkelijk.

Heino4267 725

10 jaar

Ik heb een met kabel bediende koppeling, het zelfstelmechanisme had ik met de hand al iets strakker gezet, kan dat een nadelige invloed hebben?

De koppeling zelf is niet versleten deze zit er pas een paar weken nieuw in.

brocar 0

10 jaar

Zet hem weer eens iets losser en laat hem zichzelf stellen ...

Heino4267 725

10 jaar

Ik denk dat mijn probleem is opgelost. Gisteren heb ik eerst het " zelf stellende " mechanisme bij het koppelingspedaal gecontroleerd. Ik had de kabel losgemaakt bij de versnellingsbak om deze terug te stellen, daarna weer vast gemaakt, hopende dat deze automatisch met rijden op de juiste spanning zou komen te staan. Helaas veranderde dat niets aan de problemen en ben de kabel toen bij het mechanisme strakker gaan zetten. Ik deed dat door de koppeling in te drukken en dan het zwarte kunststof halve tandwiel bij het stelmechanisme naar achteren te duwen terwijl je het pedaal weer op laat komen, dat hoor je de kabel door middel van klikjes spannen. Ik had dit al eerder geprobeerd maar heb deze toen maar 2 klikjes strakker gezet en dat bleek niet genoeg in mijn geval Wel voldoende kracht zetten met terugduwen. Tussendoor steeds een eindje gaan rijden om de kabel niet onnodig strak te zetten en te voelen hoe hoog de koppeling oppakt. Op een gegeven moment kon ik weer probleemloos schakelen :) en vermoed dat het probleem is opgelost. Natuurlijk wel even afwachten of de auto goed blijft schakelen. In dat geval is het zelf stellende mechanisme defect en kan deze eventueel vervangen worden. Dank je wel Heino voor het meedenken, daardoor ben ik toch weer op nieuw bij het zelf stellende mechanisme beland. Super :) !

brocar 0

10 jaar

Mijn Clio rijdt nog steeds perfect, probleem opgelost. Oorzaak defect zelfstelmechanisme, oplossing handmatig opstellen of vervangen.

Bedankt voor het meedenken :)

brocar 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.