Renault Laguna: Xenon verlichting

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

Hallo,

sinds gisteren doet 1 van de xenon lampen het niet meer. Ik heb eerst de lampen gewisseld en hierna de starter maar daar zit het probleem niet in. Er staat wel spanning op de stekker die bij de koplamp aankomt.

Ik heb eigenlijk een paar vragen:
- Kan het de regelunit zijn die onder de lamp zit?
- Zo ja, waar kan ik die goedkoop kopen en wat is het artikelnummer van Valeo?
- Hoe haal ik de voorbumper dan eenvoudig los?
- Kan het probleem nog iets anders zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Wondermike

Geplaatst door Wondermike (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

sgm (0), 17 jaar geleden

Wat bedoel je met de starter?

Regelunit kan kapot zijn. Daar moet idd de voorbumper voor eraf. Regelunit kost ongeveer 125 euro in de handel en meer dan het dubbele bij de dealer. Vervangen van de Valeo unit is niet zo moeilijk en op een avondje te doen.

Er is een handleiding voor geschreven door iemand op het laguna2.de forum. Die heeft ook het typenummer van de Valeo unit toegevoegd dat ik hem gestuurd heb. Helaas heb ik die gegevens niet meer.

Wat betreft de bumper: je moet een paar bouten aan de onderkant voorzijde los maken en aan iedere kant een bout die je alleen vind als je het binnenspatbord los maakt aan de voorzijde. Die zit vanuit de bumper in het voorspatbord, net naast de wielkast.

ejnn (0), 17 jaar geleden

De aanstuurunit is bij de dealer is 340 euro. Je kunt hem ook in de handel kopen van VALEO 088318 of 088317, kost ongeveer 135 euro
Referentie - Reference Omschrijving product line Kortings Code Valeo NL
088317 (links) Ball. Laguna 11/01> B4 22 115,80
088318 (rechts) Ball. Laguna 11/01> B4 22 115,80

ejnn (0), 17 jaar geleden

Kijk bij vervangen of er water in de koplamp staat. Meestal heeft vocht hier een oorzaak. In de meeste gevallen is de koplamp stuk (klein barstje) en komt water binnen. Kan ook wezen dat de rubberen ringen niet goed waren gemonteerd. Kijk goed hoe het vocht binnen is gekomen. Vervang de unit binnen en leg er een doek onder, zodat het glas niet beschadigd of krassen op komen. Zou zonde zijn. Meet trouwens niet de voltage vanuit de unit, je praat wel over enkele duizenden volts die de lamp krijgt bij het opstarten.

Wondermike (0), 17 jaar geleden

Ik ging er van uit dat de unit die achter op de lamp zit een starter is.... Er staat een bliksem symbooltje op.
De link naar de duitse site vond ik wel maar die werkt niet meer helaas.
Waar kan ik dit onderdeel bestellen?

zitten er rubberen ringen in de draaidoppen achterop de koplamp of bedoel je andere rubberen ringen.
Ik vermoed namelijk ook vocht. Had de auto de dag er voor gewassen.

Bedankt voor de reacties

ejnn (0), 17 jaar geleden

Je kunt de onderdelen volgens mij bij Brezan bestellen. Volgens mij bij elke automaterialen zaak kun je terecht met dit nummer, maar niet bij Halfords. Waar de bliksem op staat is om bij de lampen te komen, heeft niets te maken met de unit. Als je de dop los draait, zie onderin een grijze unit zitten, hierom gaat het. Om hier bij te komen moet je de bumper verwijderen.

Hoe heb je gekeken of de lamp niet de oorzaak is. Je schrijft dat je gemeten hebt, echter hoe? Je kunt volgens mij namelijk niet meten (zeer onverstandig trouwens) wat de voltage is voor de lamp (enkele duizenden volts). Je kunt wel kijken of de lamp niet de oorzaak is door de lamp te verwisselen van links naar rechts. Raak de lamp NIET aan met je vingers, jammer geld.

Doe niet zoals SGM zegt op een avond, want je ziet geen steek. Probeer het met licht te doen, je licht onder de voorbumper om een aantal schroeven los te draaien (zit volgens mij ook nog schroeven in het binnenscherm). Het beste is om het bijvoorbeeld 's ochtend te doen, bumper demonteren en kijken hoe vocht binnen is gekomen in de koplamp. Kun je niet vinden waar het vocht binnen is gekomen, zou ik een dealer bellen en een nieuwe koplamp zonder eenheden bestellen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om bij een sloop te gaan halen, echter volgens mij moeilijk te vinden en de vraag is maar of hij nog goed is en of ze hem niet compleet willen verkopen. Koop hem niet op marktplaats, want daar heb je grote kans dat er wel ergens een scheurtje in zit. Ik zou het doen omdat je de complete voorbumper al gedemonteerd hebt en waarschijnlijk toch terug komt en over paar maanden weer moet, darentegen kost de Koplamp bij de dealer 280 euro ex btw. Is een afweging die je moet maken. Zit er een barst in zo wie zo vervangen, want het water komt binnen en gaat er niet uit. Als je de koplamp weer moteerd (een nieuwe als de oude) even naar een garage gaan en zeggen dat de lampen een beetje hoog staan. Kijken ze ernaar en kost het misschien niets, anders een schijntje. Wil je het goed doen, zul je voor het goed zetten naar de Renault dealer moeten, welke de lampen goed zet en opnieuw de computer van de xenonlamp kalibeerd. Deze zit trouwens ingebouwd in de sensor op de linker voorarm.

PS zit niet bij het monteren met de koplampen te spelen want er staat grote spanning (20.000 Volt) op de lamp/unit. Ik zou bij monteren alles eerst in de koplamp monteren, vast maken aan het chassi voordat je de stroom erop zet. Raak de lamp NIET aan met je vingers.

sgm (0), 17 jaar geleden

[quote=Wondermike]Ik ging er van uit dat de unit die achter op de lamp zit een starter is.... Er staat een bliksem symbooltje op.
De link naar de duitse site vond ik wel maar die werkt niet meer helaas.[/quote]
Die dikke grijze blok is wel de ontsteektrafo. Bij mijn auto zat die vast aan de rest van de Valeo unit.
Wat was de link naar die site? Dan zoek ik even of ik nog het e-mail adres van die persoon kan achterhalen.

[quote=ejnn]Doe niet zoals SGM zegt op een avond, want je ziet geen steek.[/quote]
Je hebt toch kunstlicht doen, want zelfs op een zomerdag zie je niet precies wat je doet.

ejnn (0), 17 jaar geleden

Op een avond moet je alles in het donker doen. Misschien wel buiten. Mijn voorkeur gaat met dit soort klusjes altijd met daglicht en vroeg. Als er iets meer kapot is, kun je naar de dealer bellen en meteen bestellen. Volgende dag kun je verder. Doe je het 's avonds en je ziet iets wat kapot is, ben je meteen twee dagen verder. Zo nu de links. Heb even gemaild met de betreffende duitser, Met de Heer Frantz Putz (bedankt voor het opsturen van de links)

http://dafranze.homeunix.com/webspace/dF...
http://dafranze.homeunix.com/webspace/dF...

Wondermike (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de links. Dit is perfect!

Is het mogelijk om de linker unit te gebruiken om de rechterlamp te testen?

hmmm. alle automateriaal zaken bij mij in de buurt hebben moeite om aan dit onderdeel te komen.
Het is of de hoofdprijs of een levertijd van 1 maand of meer.

Iemand een goed idee? kan ik hem ergens online bestellen?

ejnn (0), 17 jaar geleden

Levertijd voor de unit is circa dezelfde dag of volgende dag. Meestal niet langer. De lamp kun je wisselen, deze zijn hetzelfde. Dit kun je zonder de bumper te demonteren. Hou wel rekening met dat je de auot voor circa 15 minuten tot 30 minuten niet gebruikt. Er kan altijd bij hoogspanning nog spanning aanwezig zijn. Raak de lamp niet aan met je handen, maar met een schoon keukendoekje of toilet papier

Wondermike (0), 17 jaar geleden

Heb je een naam waar ik hem makkelijk kan bestellen?

De lampen had ik al gewisseld, ik bedoel kan ik de aanstuurunits wisselen om te testen voor ik hem bestel.

De lamp is trouwens nergens gebarsten, ligt ook geen water in de unit maar wel wat condens achter het glas.

ejnn (0), 17 jaar geleden

Je kunt ze bij Brezan bestellen. Volgens mij kun je ze wisselen, maar renault geeft verschillende nummers. Als je een bult in de unit hebt zitten (aan de linker of rechter zijde, niet een kleine in het midden) is er 1 artikel. Heb je dus de andere heb je twee nummers. Volgens mij zijn het dezelfde, maar als ik het zo lees dat er vocht in de lamp zit, is het hoog waarschijnlijk de unit. Als er dus vocht in zit, moet dit ergens in de koplamp terecht zijn gekomen. Duz er zit ergens een kiertje of barstje in het glas of plastic. Als dit het geval is, zou ik ervoor gaan op de koplamp mede te vervangen of proberen als het mogelijk is om het te dichten met kit.

Wondermike (0), 17 jaar geleden

Ik heb beide lampen uitgebouwd en de linkermodule getest op de rechterkoplamp. Dit werkt, beide modules zien er ook hetzelfde uit.
De rechtermodule was zeiknat maar de rest van de koplamp niet. Vreemd want het lijkt alsof het water dus via het achterdekseltje naar binnen is gekomen. Misschien heeft die nooit goed gezeten want ik kan geen andere plekken vinden waar hij gelekt zou kunnen hebben.

Het is me uiteindelijk gelukt de module via een garage te bestellen. 150 euro incl. Begin volgende week binnen.
Levertijd bij Brezan: anderhalve maand!!

De linker module heb ik zoals Frantz Putz aangeeft goed afgekit gemonteerd. (voor toekomstige lekkage) Dit ga ik met de nieuwe module rechts ook doen en deze zal ik ook regelmatig controleren op vocht. Anders moet er toch nog een nieuwe koplamp in :-(

Allemaal bedankt voor het meedenken (en bellen)

Wondermike (0), 17 jaar geleden

Nou vandaag de nieuwe module ontvangen. Maar omdat moeders de vrouw toch moest rijden had ik het hele spul al eerder weer in elkaar gezet en voordat ik weer met demonteren begon dacht ik voor de grap de lampen nog eens aan te doen. En jawel, beide lampen deden het gewoon. Wat een verdriet.
De unit had wel het hele weekend in huis gelegen en was weer kurk droog voordat ik alles weer had opgebouwd.

Ik heb toch de nieuwe gemonteerd. Was al betaald:-(

Het is jammer dat de unit niet makkelijk open te maken is anders zou goed reinigen en inspuiten met WD40 misschien al de oplossing zijn geweest.
Ik ga hem geforceerd openen en reinigen en hou hem dan maar als reserve.

Je weet maar nooit, het blijft een Renault!

ejnn (0), 17 jaar geleden

Hallo Michel,

Das balen. Maak de unit niet open. De unit kon nog wel zo in elkaar zijn gezet, dat hij niet meer in elkaar valt te zetten. Tevens niet schoon maken met WD40 maar met elektronica vloeistof. Goed door blazen met bv een compresor en dan laten drogen.

Groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.