LS,
Regelmatig brandt bij mij een zekering door. Het gaat om een 30 ampere zekering in het "kastje" onder de motorklep. Het is de zekering waar o.a. het inspuitsysteem op is aangesloten. Na doorbranden stopt de auto en gaat (ten onrechte) de waarschuwing storing ESP en vervolgens storing oliedruk branden. Na vervangen van de zekering doet de auto het weer. De dealer heeft meer dan een week gezocht en kwam tot de conclusie dat de kortsluiting werd veroorzaakt door het relais van de brandstofpomp. Het relais werd bloedheet. Het relais is vervangen, maar de storing is weer terug. Het relais is niet het probleem dus. Wie weet waar ik het zoeken moet? De dealer heeft ook geen idee en gokt eigenlijk maar wat.
Probleem treedt vooralsnog op bij gas los, koppeling in, terugschakelen naar 2 (in bocht of bijvoorbeeld bij uit laat lopen richting file).
Groet,
Dik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou in dit geval de stroom naar de pomp eens meten. Als de zekering gaat en relais wordt heet zal de stroom te groot zijn. Check dus maar eens hoeveel stroom de pomp trekt. Als dit te hoog is zal het de pomp zelf wel zijn. Meten is weten.
Ik zou dan verwachten dat de zekering altijd door brandt. Dit gebeurt echter 1 x per enkele (2?) honderden kilometers. Na het vervangen van de kapotte zekering rijdt de auto weer een tijdje. Het enige wat ik ervan merk is dat enkele gegevens uit de computer zijn gewist (verbruik / gereden kilometers op tank; dagteller staat nog war hij op stond). Net voordat het probleem op trad is overiges de koplampsproeier vervangen wegens lekkage.
16 jaar
Vandaar mijn advies dus om te meten en hiermee vast te stellen of het de pomp is of iets anders, wellicht ergens slechte bedrading of toch een relatie met het vervangen van de spoeier. Niet echt professioneel van je dealer om lukraak wat te gokken en maar weer af te wachten of het hiermee opgelost is.
Het lukrake zit m er in dat ze geen idee hebben waar het aan ligt; er zit zoveel electronica "achter deze zekering". Ze hebben contact gehad met Renault Nederland een ook hier had men niet veel meer te melden dan "probeer wat bypasses" en "knip de voedingen een voor een door". Ik vraag me af of dat niet wat gestructureerder kan.
Het gaat trouwens om een Laguna uit november 2005, noem het maar het tussenmodel, met 57.000 km op de teller. Naast het vervangen van de koplampsproeier en het hete relais van de benzinepomp is het een keer voorgekomen dat 's ochtends bij het starten de teller die de afstand tot de volgende beurt meet op "0" was gesprongen. Misschien is dat nog een aanwijzing. Ik zal de benzinepomp en de bedrading laten doormeten, maar ik denk niet dat het m daar in zit. Dan zou het probleem m.i. moeten optreden als de pomp aan t werk gaat.
16 jaar
als de pomp op de grens waarde van zn stroomzit kan de zekering dit een poosje aan
maar door de constante hoge stroom is deze toch langzaam aan t opsmelten
tot ie op een minimale dikte is(stroom gebruik) en dan gaat ie
net als thuis
je hebt een paar keer mazzel met sluiting maar de 4e keer gaatde stop wel
merci!
16 jaar
achter bij de ppomp
een volt meter over + en -
en een ampere meter tussen de + draad en eventueel oo tussen de massa kabel
want ook een slechte massa kan een hoge stroom veroorzaken
Zou ik trouwens nu (na een kilometer of honderd gereden te hebben) iets kunnen zien aan de zekering of is dat flauwekul?
16 jaar
je kan de zekering eruit halen en dan een ampere meter met een bereik van ong 25 amp er tussen zetten
maar als ik dit les denk ik dat je beter iemand kan zoeken die de juiste meters heeft voor je meer schade krijgt door kortsluiting met verkeerde meters enaansluiting
en elke (auto)electro monteur kan je hier bij helpen
Bij het meten van stroom door de zekering weet je nog niet zeker waar de stroom nu precies naar toe gaat. Juist vanwege het feit dat het relais heet wordt is dit al een verdacht deel van het circuit en is het het slimste om in dit deel verder te zoeken. Ik zou even samen met een elektro prof hier naar kijken want zo te horen heeft je dealer er niet echt verstand van. Zelf moet je ook wel even weten hoe je spanning en stroom kan meten, anders aan een prof overlaten.
controleer eens je massapunten, speciaal degene waar dit relais op zit. Evt massapunt (verbinding van de massadraden aan de carosserie) losmaken, schoonmaken en weer monteren.
Auto staat weer bij de dealer, maar ze hebben -en dat zeggen ze zonder gene- geen idee waar ze moeten beginnen. Ze willen net zolang gaan rijden tot de storing optreedt en dan gaan meten. Mijns inziens is dit onzin want na het doorbranden van de zekering stop je er een nieuwe in en is er geen vuiltje meer aan de lucht! Dan valt er dus ook niet meer te meten dan voor het doorbranden. Het relais wordt trouwens niet heet (meer).
De dealer vraagt zich af wat ze moeten gaan doormeten bij een auto waar alles goed functioneert! Hoe kan dat nou? Is er geen structurele / standaardaanpak (denkbaar)? Het gaat om de 30A zekering in het kastje onder de motorklep (waarop alles m.b.t. het brandstofsysteem is aangesloten) van een Laguna 2.0 Turbo 170 pk uit november 2005. De lagunaversie zonder de strip op de voorklep. Is het niet mogelijk om een voor een de onderdelen door te meten die op dit circuit zijn aangesloten? De dealer zegt nee, want alles doet het. En: wat zijn de grenswaardes?
Het kan bijvoorbeeld zijn dat, zoals een van jullie eerder antwoordde, er een onderdeel constant voor net iets teveel stroom zorgt en dat de zekering langzamerhand bezwijkt. Hoe kom je daar achter? Het kan ook zijn dat een handeling of een combinatie van handelingen voor kortsluiting zorgt. Wie weet het?
16 jaar
Hallo, ik lees even gezellig mee, ik heb namelijk presies het zelfde probleem met mn iets wat oudere auto, ietsje maar hoor, een Vw Golf GTI (1990), bij mij sprong ook de zekering, heb toen de brandstofpomp vervangen, leek goed te zijn, maar na een snelwegrit, zelfde eufel als Dik..(koppeling in, terug schakelen, rustig rijden..pats!)
Wederom de brandstofpomp vervangen, aangezien het om een goeie gebruikte ging.
Leek goed te gaan, weer na een paar km, PATS!...
Ben toen een tijdje gaan rijden met een koperen draad op de plek van het relais van de brandstofpomp, toen bleef hij goed, ander relais geplaatst, en heb er een maand plezier van gehad, tot ineens weer mn zekering sprong.
Dus om een lang verhaal kort te maken, ik hoop voor je dat ze het vinden, misschien dat ik er ook wat aan heb :)
16 jaar
[quote=dik]Het kan bijvoorbeeld zijn dat, zoals een van jullie eerder antwoordde, er een onderdeel constant voor net iets teveel stroom zorgt en dat de zekering langzamerhand bezwijkt. Hoe kom je daar achter? Het kan ook zijn dat een handeling of een combinatie van handelingen voor kortsluiting zorgt. Wie weet het?[/quote]
Dat doe je door die stroom te meten, een benzinepomp die ervoor zorgt dat de zekering van 30 ampere stuk gaat is eenvoudig te vinden. Gewoon een ampere meter ertussen en rijden, kijken wat er gebreurt.
Ik zou je willen adviseren om je auto bij die dealer weg te halen en hem naar een andere te brengen waar men beter is in het zoeken van dit soort fouten. Het is natuurlijk wel een open deur maar geloof me maar dat er erg veel verschil is. Als ze nu al aangeven niet weten waar te beginnen klinkt dit niet echt goed.
Wellicht is er een relatie naar een legere benzinetank o.i.d. wat het foutzoeken makkelijker maakt. Kans is trouwens ook vrij groot dat er ergens een stuk bedrading in de auto slecht is en af en toe sluiting maakt. In dat geval is de enigste optie, alle bedrading nalopen als er optisch niets te vinden is met een lopende motor het stuk bedrading vanaf relais tot aan benzinepomp bewegen en kijken wanneer die zekering er uit gaat.
Dank!
Nadruk ligt nu wel erg op de benzinepomp. Een van de problemen is volgens de dealer dat alles wat te maken heeft met het brandstofsysteem is aangesloten op deze zekering. Inspuitcomputer, bobines, ...... Dus waar begin je? zeggen ze dan.
16 jaar
als alle monteurs zeggen we weten niet waar te beginnen
dan kan elke auto met een storing naar de sloop
als er een beetje monteurs rond huppelen dan zal ieder zn eigen idee en in ieder geval zn eigen volgordevan storing zoeken hebben
en als je met en specifieke klacht komt ist toch niet zo moeilijk te bedenken om met de grootste stroomgebruiker te beginnen
of ben ik nou weer te simpel
Hebben ze geen DC stroomtang bij die garage? Dan kun je stroom meten zonder iets los te halen.
16 jaar
[quote=sgm]Hebben ze geen DC stroomtang bij die garage? Dan kun je stroom meten zonder iets los te halen.[/quote]
dat zal in dit geval niet zuiver genoeg zijn
Dat ligt er maar net aan wat voor storing je hebt. Als het een benzinepomp is die toch al veel stroom trekt maar nog net geen 30 ampere is dat toch al een behoorlijke verdachte. Een stuk bedrading dat af en toe sluiting maakt is moeilijker maar met de methode zoals ik die hierboven heb beschreven heb ik zelf al vaak sluitingen naar chassis opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar