Zo'n 2 weken geleden begon mijn scenic 1,9 Dci na ca. 200 meter gereden te hebben een zoemend geluid vanuit het motorcompartiment te produceren. Een geluid dat bij ontkoppelde motor bij gasgeven luider wordt en dan langzaam wegebt. Verder wel trekkracht en geen stotend gedrag. Na ca. 1 kilometer is het plotseling weer verdwenen. Ik had de indruk dat het temperatuurs gevoelig is. Hoe lager de temperatuur(het was ca. 0 graden) hoe eerder het zich openbaart. Maar nu hoor ik het ook al bij 5 graden. Kan het zijn dat het iets met de EGR klep is? (B.v. i.c.m. het dichtgeslibt zijn van de inlaat). Of kan het ook een lager van b.v. e e n van de hulporganen zijn. Wie kan me hier advies over geven.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan veel zijn...
- Dynamo snaar kan het ook nog wel zijn, dat de accu/auto veel stroom vraagt...
- andere draaiende onderdelen...
Dit geluid wordt veroorzaakt door de oliepomp. Bij mijn eigen auto heb ik dit opgelost door een volsynthetische motorolie te gebruiken. Een 5W/40 ACEA b3/b4. Helpt dit niet dan zul je een andere carterpan moeten monteren. Dit geluid kan overigens geen kwaad.
Henkie alvast bedankt voor de tip. Hoe verklaar je dat dit probleem ineens ontstaat? Met olie zou ik verwachten dat het geleidelijk gaat. Wat me wel opvalt is dat het elektrische brandstofpompje ook wat meer lawaai maakt (b.v. op kontakt zetten dan hoor je hem binnen redelijk goed) Ik zelf dacht in eerste instantie aan een gedeeltelijk dichtgeslipt inlaatspruitstuk omdat ik afgelopen zomer de EGR klep intern gereinigd had. In het inlaatspruitstuk zag ik nog behoorlijk wat dikke smeurie. Kan het spruitstuk er gemakkelijk af of moet ik dan ook nieuwe pakking (papier?) monteren. Kortom wordt dit in de garage wel eens gereinigd Ik suggereer dit omdat de auto de laatste tijd een wat laag stationair toerental draaid.
20 jaar
Waarom het in één keer is begonnen? Wat denk je de lagere buitentemperaturen van de laatste weken? De olie is dan veel stropiger.
Waarom zou je het inlaatspruitstuk schoonmaken? Deze is altijd smerig en het schoonmaken is een hele klus. Deze aanslag heeft geen invloed op het stationair toerental!
Een aantal weken geleden nog onder in Duitsland geweest, waar het rond de o graden was en toen niets bemerkt.
Van dat inlaatspuitstuk was een eerste gedachte. Maar toch bedankt voor je reactie.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar