Goedendag,
Het sturen bij m’n Renault traffic gaat met onderbrekingen zwaar. Soms lijkt het vast te zitten en soms draait het redelijk.
Op advies van m’n garage is de pomp vervangen. Bij het wegrijden leek het probleem verholpen maar na 10 minuten voel ik weer weerstand in het stuur. Dat werd de dagen erna steeds slechter en nu is het probleem weer helemaal terug.
Vervolgens is gister het stuurhuis vervangen.
Probleem nog steeds hetzelfde.
Nu wordt er als laatste optie gegeven om de leidingen te vervangen…
Ik heb mezelf ingelezen over alle mogelijke problemen rond stuurbekrachtiging. Ik heb begrepen dat het systeem doorspoelen belangrijk is als je pomp of stuurhuis vervangt. Dit hebben ze niet gedaan na vervanging van de pomp. De olie zag er nooit donker uit.
Er zijn geen zichtbare lekkages in het systeem en de pomp maakt ook geen vreemde geluiden en de aandrijving van de riem lijkt niet te slippen.
Wat mij verbaast is dat het een dag goed leek te gaan na vervanging van de pomp.
Kan die nieuwe pomp na een uur rijden weer stuk zijn gegaan?
Ik heb een toevoeging voor stuurbekrachtiging toegevoegd. Wat me toen opviel was dat ik met de dop van het reservoir af het stuur draaide van uiterst links naar rechts, dat de olie uit het reservoir spoot. Ik vraag me af waar die druk vandaan kwam want het reservoir zou toch nooit zelf onder druk komen te staan? Kan dat een luchtbel zijn geweest die eruit kwam en de olie eruit gooide?
Ik sta op het punt om eindelijk weer eens met de kinderen op vakantie te gaan. Maar met dit probleem voelt dat niet veilig. En aan de andere kant is m’n vakantie geld straks op door al deze reparaties die niet helpen…
Heeft iemand hier misschien tips of ideeën?
Mvg
Aad
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zitten de bovenlagers van de veerpoten niet vast ?
De druk die je ziet is normaal dat is de retourdruk.
Zijn de kruistukjes in de stuurkolom al gecontroleerd of deze zonder haken kunnen bewegen ?
Toevoegingen is leuk maar werken zelden.
Ik sta weer bij de garage, ze gaan deze punten nogmaals nalopen maar volgens hem is dat allemaal bekeken en goed. Hij gaat ook nog kijken of de riem ergens soms slipt.
Ik ga er bij blijven want wil alles zelf zien.
Ik blijf het gek vinden dat volgens de garage na het vervangen van de pomp alles goed was en dat ik zelf na 10 minuten merkte dat het probleem weer terug kwam. Eerst een beetje maar al snel weer net zo als het was…
Bedankt voor jullie reactie,
Als ie straks op de brug staat wat kan ik dan allemaal nog bekijken?
Ik wil bijvoorbeeld wel voelen of ie wel soepel draait als de wielen van de grond zijn. En dus kijken of de pomp stabiel blijft draaien als ik het stuur beweeg, of dat er variaties in toerental zijn.
Het idee dat de leidingen ergens verstopt zijn hou ik ook nog open. Ik geloof alleen niet dat ze hier de druk kunnen meten. En waarom zou het dan tijdelijk wel goed zijn gegaan?
3 jaar
imitatiepomp zeker?
Oké. Probleem opgelost.
Bij de garage hadden ze geen tijd en kon ik pas morgen weer terugkomen.
Gisteravond zelf gekeken of ik de kruiskoppeling kon zien zitten. Die zag er niet slecht uit. Toch ingespoten met wd40. Even voelen en jawel! Stuurt weer helemaal soepel! Vervolgens olie voor fietsketting erop gedaan. Vanochtend een ritje gemaakt en alles voelt weer zoals het hoort.
Belachelijk eigenlijk. 2 minuten werk.
Ben ook zeer ontevreden met het maar lukraak vervangen van pomp en stuurhuis zonder deze dingen te hebben bekeken.
Voortaan altijd m’n eigen onderzoek doen en hier op dit forum kijken.
Super bedankt voor de reacties!
3 jaar
Zou ik toch overwegen om de kruiskoppeling te vervangen , probleem is dat hij inwendig beschadigd is .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar