👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste forum leden,
Ik ben in het bezit van een Rolls Royce Silver Spirit van 1982 waarvan de motor niet mooi regelmatig meer loopt. (wat hij voorheen wel deed en er is verder niets veranderd aan de auto). Start goed maar loopt wat onregelmatig en dat wordt erger als de motor op temperatuur komt (temp is dan rond de 80gradenC).
De auto heeft ook een gas installatie en het probleem is op gas en benzine het zelfde dus zocht ik het in de ontsteking. Eerst nieuwe bougies gemonteerd, nieuwe bobine gemonteerd, bobine van het motorblok vandaan geplaatst ivm warmte, nieuwe bobine kabel, bougie kabels schoon gemaakt en ingespoten. Allemaal geen invloed, verdeler kap en rotor zien er nieuw en goed uit. Gecheckt op vonk overslag van bougie kabels, gecheckt op vacuum lekken. Spanning aan de boubine gemeten en die bleek sterk te wisselen. Ontsteking gedemonteerd en de voedingsdraad tussen ballast weerstand en ontsteking en bobine bleek verpulverd en brak op meerdere plaatsen. Dacht daarmee de oorzaak gevonden te hebben. Nieuwe bedrading er in gesoldeerd. Motor loopt beter maar nog steeds niet zoals het hoort. Vervolgens een meet aansluiting op de voeding naar de ontsteking gemaakt direct achter de ballast weerstand maar op die plek schommelt de spanning ook aanzienlijk tussen de 7 en 17Volt (wat me bevreemd want aan de dynamo meet ik ca. 14,2V) en als de motor warmer wordt schommelt de spanning verder tussen ca. 6 en 18V. Nu vermoed ik dat het de ballast weerstand kan zijn maar die ziet er vrij nieuw uit (maar dat zegt natuurlijk niets) of zou het een onderdeel in de elektronische ontsteking kunnen zijn?
Domweg alleen maar nieuwe onderdelen monteren om te proberen heeft niet mijn voorkeur. Ik ben dus op zoek naar iemand die dit probleem kent en mee kan denken naar de oorzaak van het probleem. En mocht het de ballast weerstand zijn dan vraag ik me af hoe je die kunt vervangen want die zit op een onmogelijke plek en is zelfs met een spiegeltje amper te zien laat staan makkelijk te vervangen. Ik vind het leuk om zelf aan de Rolls te sleutelen en zou het graag zelf repareren. Wie heeft hier ervaring mee en kan me advies geven?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rolls-Royce Silver Spirit of stel zelf een nieuwe vraag.