Rover 75: koelventilator

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5

hallo
ik heb een probleem met de ventilator van het koelsysteem, als mijn auto stilstaat en de motor gewoon loopt wordt hij veel te warm.
de meter gaat tot bovenin en het koelvloeistof komt langs de dop naar buiten.
toch gaat de ventilator niet draaien, als ik gewoon rijd is er niks aan de hand.
ook als ik de airco aanzet gaat de ventilator niet draaien, ik weet niet zeker of de ventilator wel altijd draaid als de airco aanstaat ivm buitentemparatuur.

gr bert

bert1122

Geplaatst door bert1122 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 75? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

je zal hier wat aan moeten laten doen als je hier mee doorrijdt krijg je meer kosten doordat de koppakking defect raakt door te hoge temperatuur als hij al niet defect is maat je hebt duidelijk een koelingsprobleem

robbie f (0) PRO, 16 jaar geleden

hey hallo

koelfanmotor is defect, dit komt geregeld voor. de rover dealer heeft de motoren wel op voorraad. deze gingen in het begin als warme broodjes over de toonbank. schrik enkel niet van de prijs, de motor kost rond de 650 euro en dan moet hij er nog in. ,maar zoals andreas zegt riij er niet te lang mee door. anders kost het je de koppakking en kans dat de cilinderkop inzakt( lees kapot gaat)

mvg robbie f

bert1122 (0), 16 jaar geleden

bedankt voor de reacties
de koelfan van de airco en het koelsysteem is hetzelfde, dan moet ik dus ook een probleem hebben met mijn airco.


ook heb ik een koelvloeistof verbruik als ik langere afstanden rij op hogere snelheid, bij normaal woon werk verkeer heb ik geen verbruik.
dit kan natuurlijk komen omdat de fan niet aanslaat en de koelvloeistof uit de overloop stroomt.
terwijl de meter wel gewoon in het midden staat.

650euro is wel heel veel geld voor een motor,kan het misschien ook nog iets anders zijn een relais of regelkastje.

gr bert

Gert-Jan Roverman (0), 16 jaar geleden

Hoi Bert,

Het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn met de ventilator van de Rover 75.
Het blijkt in veel gevallen dat alleen de koolborstels in de ventilatormotor versleten zijn.
Deze kun je zelf vervangen of je kunt dit ook laten doen.
Het is even werk, en je moet niet bang zijn voor wat georganiseerd sloopwerk :-) maar dan ben je voor een paar tientjes klaar.
Een uitgebreide handleiding hiervoor is te vinden op "The ultimate rover 75 website" onder het kopje downloads. (even googelen)

Je moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat de ventilator zelf kapot is.
Ter info: Je kunt overmatige slijtage voorkomen door de ecc in de econ-stand te laten staan, hierdoor zal de ventilator alleen draaien wanneer het echt nodig is. In de auto-stand draait de ventilator altijd.

kijk maar eens of je er wat mee kunt.

m.vr.gr.

Gert-Jan

robertvg (0), 16 jaar geleden

meet eens de sensor/schakelaar voor de ventilator door. Deze vindt je aan de rechter zijde bij de bovenste koelwaterslang.

bert1122 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties, het bleek toch inderdaad de motor te zijn , ik heb toch maar gekozen voor een nieuwe.
volgens de rover dealer kun je de motor niet uit elkaar halen, zit in een gesmolten huis.
wat het koelvloeistof verbruik betreft, volgens de dealer gebruikt elke 75 iets , het komt langs de onderkant langs de cilinderbussen.
inwendig verbruik dus.
gr bert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.