Rover 400: Koelvloeistof verlies

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Rover rijders

Na 1 a 2 keer rijden is mijn koelvloeistof gedaald tot onder minimum. (Verwarming werkt dan niet.)
Bij stilstand lekt geen vloeistof.
Slangen en leidingen van en naar koelvloeistofresevoir, radiator, kachelkraan zijn niet lek en helemaal droog.
Is er tijdens rijden een overdruk ventiel of iets dergelijks dat opengaat ?
Wat kan dit probleem veroorzaken?

Groetjes Leonard

LeonardFranc

Geplaatst door LeonardFranc (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 400? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

dan zal hij denk ik inwendig lekken als je geen lek ziet een overdruk ventiel zit als het erin zou zitten in de dop zitten maar dan moet je dit zien, even langs een garage voor de snuffeltest.
succes jan

LeonardFranc (0), 12 jaar geleden

Hallo Jan,

Bedankt voor Uw reactie.
Bij inwendig koelvloeistof verlies; waar blijft dit dan ? Via uitlaat of verbranding in cylinders?
Groet Leonard

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

inderdaad zal mischien langs de koppakking in de cilinder lopen en dan verdampen en via de uitlaat de motor verlaten wat soms niet zichtbaar is
gr jan

claes (0), 12 jaar geleden

Heb zo'n gelijk probleem gehad, radiator werd niet warm alleen de slangaan de bovenkant , flinke druk opbouw en koelwater verdween.
euvel was een verstopte overloopleiding naar het expansievat, aan de zijde van het expansievat,

LeonardFranc (0), 12 jaar geleden

Jan,
Bedankt, ik laat binnenkort in garage druk in systeem laten opbouwen. (met lucht)
In motorolie zit geen witte "smurrie" en motor toont geen "power "verlies. Loopt gewoon goed.
Tevens laat ik waterpomp(koelvloestof) controleren op lekkage bij lager. (heeft 50.000km gedraaid)
Groet Leonard

abid (0), 12 jaar geleden

expensievatdop vervangen

LeonardFranc (0), 12 jaar geleden

Jan,

Ik heb Uw raad opgevolgd en 'snuffeltest? laten doen. Drukpompje op koelvloeistof opening en druk opbouwen.
De druk zakte heel langzaam 'n beetje.
Bij warme motor borrelt koelvloeistof langs afsluitdop reservoir
Volgens monteur is in koppakking klein gaatje of lek.
Is het redelijk om voor €600 tot €700 de koppakking, distributieriem en aandrijfriem (dynamo?) te laten vervangen ?

Groetjes Leonard

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

van prijzen weet ik niet veel maar ik vind het niet veel voor de rep incl riemen
succes jan

LeonardFranc (0), 12 jaar geleden

Jan,
Auto heb ik laten repareren:
Koppakking vervangen, distributieriem/spanrol en multieriem vervangen.
Koelvloeistof met schoonmaak bijvoeging (na 1 maand nog vervangen), Olie+filter, bougies vernieuwd.
Auto rijdt als een klokje zo soepel.
Er was in koppakking inderdaad een klein lekje. De prijs totaal is m.i. niet gek t.w. €670
Ik ben er blij mee.
Bedankt voor meedenken, reacties en advies.

Groetjes Leonard

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

graag gedaan we zijn op de wereld om me kaar te helpen nietwaar, doe ik bijna elke dag

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.