Rover 400: Koelwaterprobleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

ik heb een rover 416 gekocht waarvan de waterpomp lekte, volgens de garage. De lekkage was ook wel zichtbaar na een stukje rijden, dan lag er een aardig plasje. Vervolgens is de auto 1x te heet gelopen. Hierna stilgezet. Tijdens het lekkage probleem, zakte het niveau in het reservoir direct als de motor liep, en begon het te druppelen vanachter de distributiekap. Nu heeft de auto 2,5 week stilgestaan. Toen ik de bovenste kap eraf haalde en vervolgens de motor liet lopen om te kijken waar hij nou vandaan lekte, was er echter geen enkele vorm van lekkage meer waar te nemen. Geen druppels, geen lekkende pomp en geen dalend niveau in het reservoir. Kan iemand me vertellen of bedenken wat er hier nu aan de hand is..?

paaq

Geplaatst door paaq (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 400? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

De afdichting van de waterpomp kan natuurlijk het probleem zijn, dan moet de pomp vervangen worden. Maar het kan ook zijn dat de pomp gaat lekken omdat er onvoldoende druk op het koelwater staat. (dit kun je aan de waterslangen zien! die trekken samen. Ook te hoge druk kan lekkage veroorzaken. De koelvloeistof perst zich tussen de afdichting door. Beide problemen worden veroorzaakt door het onder/overdrukventiel. Dat zit waarschijnlijk in de vuldop. Ik zal eerst maar eens vaststellen waar het lek zit. Waar het koelwater uiteindelijk terecht komt is niet interessant.

paaq (0) PRO, 12 jaar geleden

goeie tip, het enige probleem is dat hij niet meer lekt nu, de auto heeft gisteren al een half uur staan draaien, kwam op temperatuur, bleef op niveau staan en verloor niks. dus alle ideen en tips zijn meer dan welkom.

pantah (0), 12 jaar geleden

In elk geval check je het probleem toch maar eens goed na. De koppakking op de benzinemotoren is een zwak punt dus best geen risico nemen met koelwatertoestanden.

Rapier (0), 12 jaar geleden

Euh sorry, maar wat dacht je van een nieuwe waterpomp. Als het achter de distributiekap vandaan komt, dan moet het de waterpomp wel zijn. Het is altijd het asje van de waterpomp, ik heb nog nooit de rubber ring zien falen.

Het rubbertje dat om het asje zit(kun je niet zien) wordt oud en in-elastische, met het wisselen van de riem moet hij een paar keer bewegen en een week later gaat hij lekken.
Daarom waterpomp vervangen met het wisselen van de riem (tenzij de pomp jong is uiteraard)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.