Ik heb een koppeling mysterie.
Vorige week merkte ik dat wanneer ik behoorlijk gaf gas in de derde, vierde of vijfde versnelling de koppeling ging slippen boven de 2000 toeren.
Wanneer ik voorzichtig gas bijgaf slipte hij niet.
Nu het buiten warmer is (boven nul) dan vorige week (hier aan de kust in elk geval) slipt hij niet of nauwelijks meer. Ook niet als ik flink bijgas.
Nu is het een hydraulisch systeem gevuld met hygroscopische vloeistof.
Zou het kunnen zijn dan door de loop van de tijd water in de vloeistof is gekomen die door bevriezing is gaan uitzetten waardoor de piston van de slave cylinder zorgt voor een lichte ontkoppeling?
De auto heeft inmiddels 209000 km op de teller en de vloeistof is nooit vervangen naar mijn weten. Ik merk ook niet de kenmerkende brandgeur bij verbrande koppelingsplaten.
De koppeling grijpt trouwens sowieso erg hoog aan. Het pedaal moet vrijwel helemaal omhoog staan wil hij aangrijpen.
Dank je wel!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk, dat dit gewoon de 1e tekenen zijn van een versleten koppeling, mede gezien het pedaal erg hoog staat.
je kunt altijd ff de vloeistof vv baat het niet, schaat het niet..
je theorie is wel wat van te zeggen, deze vloeistof heeft namelijk als eigenschap dat deze water aantrekt, echter heb ik het in de praktijk nog nooit meegemaakt..
ga er maar vanuit, dat je van het voorjaar de boel vervangen moet.
gr. kronenburg
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar