Rover 600: MultiriemMEGAprobleem ! Wie weet raad ?

Bouwjaar: 1996

Geachte lezer(es),
Tot volle tevredenheid heb ik nu inmiddels 410000 km geklokt
op mijn 620Di uit 1996. Uiteraard wat bekende problemen (elektrische ramen, olielekkage en remblokken) gehad, maar nu de laatste maand gepaard echter met hevige startproblemen, dus ook nieuwe accu erin tijdens de afgelopen koude. Daarna begon de multiriem te piepen, deze is nu 2x bij de dealer geweest waar de spanrollen, multiveer- en de multiriem zijn vervangen. Echter, de 'nieuwe'riem bleef ook piepen, en is vandaag zelfs kapotgegaan (dat was dus zeer link met remmen, want dat ging niet meer bekrachtigd). Ook vielen alle meters bij het instrumentenpaneel uit en hield de motor in als ik de waarschuwingslichten wilde aanzetten op doorreis naar de
dichtstbijzijnde garage, maar vrees ik toch voor ernstige motorschade (er was niets te zien overigens aan de motor).
Wie weet raad, hebben de dynamo en accu het begeven nadat de multiriem is geknapt of is er toch wat ernstigers aan de hand ?

Bedankt voor jullie eventuele reactie.



Vinodh Nannanpanday

Geplaatst door Vinodh Nannanpanday (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 600? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Victor11769 (0), 19 jaar geleden

dr zitten 2 riemen. De distributieriem en de multiriem die o.a. waterpomp en dynamo aandrijft. ik heb evt wel boek voor je.
t zou kunnen dat ze verkeerde riem hebben gemonteerd. Kan ook dat de spanrollen niet goed is. Kan ook dat bv dynamo zo stroef liep dat t de riem tegenhield en daardoor de accu niet vollaadde + riem sloopte.

Moeilijk zo te zeggen, maar waarom denk je motorschade te hebben????

Peter Schouten (0), 19 jaar geleden

Het verhaal lijkt erop dat eerst die multiriem sprong en dat daarna de motor / electronica hikte. Als je dynamo niet meer draait wordt de accu niet opgeladen en komt de auto in totaal op een steeds lager wordende boordspanning te draaien. Dat kan een reden zijn dat relais en/of boordcomputers niet meer goed werken. Dus mijn vermoeden is dat je verder geen motorschade zult hebben door die gesprongen riem.
suc6
Peter

Vinodh Nannanpanday (0), 19 jaar geleden

Beste Victor Viveen en met name Peter Schouten (gezamenlijk),
Inderdaad was ik wat overbezorgd. Bij de lokale garage bleek dat de spanrollen die de dealer had gemonteerd ('simply put') asynchroon draaiden waardoor ook de nieuwe riem (mijns insziens toch van inferieure makelij) is gesprongen. Mij werd inderdaad verteld dat de accu inderdaad zijn laatste stroom linea recta naar de motor leverde ipv naar de electronica in/aan het instrumentenpaneel. Na montage van een andere riem en aanpassing van de spanrollen loopt de motor nu piepvrij (jawel !) weer als vanouds (en de wijzers doen het uiteraard weer). Ik kan dus weer een poging verder wagen naar het halve miljoen. Overigens is het een eer om uitgerekend door de 2 nestors van deze site te zijn beantwoord, gezien jullie vele eerdere berichten aan hulpvragers !

Met dank,
Vinodh

Victor11769 (0), 19 jaar geleden

Ik voel me zeker niet de nestor hier maar dank en natuurlijk mooi dat je rover weer goed rijdt. Ik heb zelf een 620 met 260.000 op de teller en altijd goed te horen dat er mensen zijn die m op veel hogere km standen hebben staan. Ik weet er zelfs van 1 met een miljoen km. (www.mg-r.nl)

Victor11769 (0), 19 jaar geleden

Bij welke dealer was je overigen?

Vinodh Nannanpanday (0), 18 jaar geleden

Beste Victor, semi-nestor,

Ik ben net terug van mijn werk (avonddienst in het ziekenhuis) dus vrij laat dit antwoord, maar het betrof de dealer Rovee/Garage Veenis te Assendelft (bij Zaandam).

Met groeten

Vinodh

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 600 of stel zelf een nieuwe vraag.