Even een technische vraag.
Ongeveer 3 jaar geleden hebben we een Rover 620 diesel gekocht. Bouwjaar juni 1995.
Het eerste jaar reed hij goed, maar geleidelijk kreeg hij steeds minder vermogen. Dit was vooral merkbaar tijdens het accelereren.
2 jaar geleden (eind 2001) heb ik ten gevolge van ernstige motorschade (gebroken distributie riem) een ander motorblok ingebouwd, compleet met injectors, turbopomp etc
De eerste maanden leverde de auto opnieuw veel vermogen / goede trekkracht.
Na een aantal maanden leek het of het vermogen verminderde: de auto accelereerde heel traag., maar de topsnelheid was nog wel redelijk.
In het voorjaar (2003) was het zelfs zo erg dat je als een lange rit ging maken het eerste uur een redelijk vermogen had: de auto accelereerde niet echt snel en de top bedroeg ongeveer 140 km/u. Maar na dit uur nam de topsnelheid af tot ongeveer 100 tot 90 km/u.
Hierna heb ik zowel het luchtfilter als het dieselfilter vernieuwd (voorjaar 2003) met als resultaat dat de trekkracht nog niet echt goed is maar de topsnelheid weer rond de 150 km/u lag.
Tot vorige week reed hij redelijk maar nu doet zich het volgende probleem voor:
- er is nog steeds weinig echte trekkracht
- de top is niet hoog meer: 130 km/u met moeite
- om van 100 km/u naar 130 km/u door te accelereren is bijna onbegonnen werk
Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem ?
Zit er misschien nog een extra filter in de tank dat vervuild is?
Of zit er een (opvoer)pomp in de buurt van de tank die niet meer werkt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik het zo lees, lijkt het mij ook een filterprobleem. Maar voor de zekerheid: als je auto een luchtmassameter heeft, waarmee de in te spuiten hoeveelheid brandstof bepaald wordt, en deze is vervuild, dan geeft-ie te weinig aan en wordt er dus weinig diesel ingespoten. Dan zou je ook een keurig verbruik moeten scoren en geen last hebben van enorme zwarte rookpluimen.
Rookt je auto wel veel en heb je een hoog verbruik, dan denk ik aan iets in de luchttoevoer (luchtfilter, turbo, waste gate, tussenkoeler, etc.).
Ik wil dit toch even meegeven voor eventuele lezers met hetzelfde probleem. In het inlaatstuk van de luchttoevoer dat dwars over de motor loopt, kan zich flink wat roet verzamelen, waardoor de kracht van de turbo flink wordt afgeknepen. Gewoon even reinigen en je bent terug vertrokken. Bij mij heb ik de binnenzijde van het aluminiumstuk goed glad geschuurd zodat het roet zich minder goed kan vasthechten aan de wand van het anders ruwe (gegoten) oppervlak.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 620 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar