Rover 0: Ruitenwissermotor steeds defect MGF vvc 1.8i 1997

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: vvc 1.8i

Al drie keer de wissermotor vervangen. Euvel begint met"gekreun" en stopt ermee na een aantal weken.
Vervanging wissermotor voor een nieuwe kost steeds 320 euro.
Ook de accu loopt regelmatig leeg. Zit er verband tussen een en ander?
Wie weet raad?

hhjkoops

Geplaatst door hhjkoops (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Gaan de wisserarmen niet veel te zwaar. Probeer eens of het mechanisme soepel kan bewegen als het losgekoppeld is van het motortje. Asjes willen nog wel eens vastroesten.

Voor het leeglopen van de accu even meten (amperemeter min 10A bereik) tussen minaansluiting en minpool van de accu met contact uit.

vr.gr. Theo

hhjkoops (0), 14 jaar geleden

Beste Theo,
Allereerst dank voor de snelle reactie. Ik heb de armen losgetrokken en alles loopt m.i. soepel. Ik heb de wissers ingeschakeld en daarna de motor een tik gegeven. Deze begon daarna zijn werk te doen maar onder luid protest. Hij kreunt enorm maar gaat wel rond. Frappant is dat de vorige twee dezelfde kuren hadden en dan voor de hand ligt hetgeen jij beschrijft. Nog steeds wel een reedsel nu. Zou je met het meten (spanningsprobleem) iets specifieker willen zijn? Op voorhand bedankt!
Groet,
Herald

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Inderdaad erg vreemd. Is het mogelijk dat er water in het motortje loopt? Zit de motor in een bak onder de voorruit waarin het water kan blijven staan als de afvoer daarvan verstopt zit? Veel anders kan ik niet bedenken.
Drie slechte motoren is wat teveel van het goede.

Als je accu steeds leeg is kan het zijn dat de accu oud/c.q. slecht is. De accu zou je even onder belasting kunnen laten testen. Is meestal gratis. Met de daarvoor gebruikte apparatuur is meestal ook eenvoudig te testen of de dynamo zijn werk wel goed doet.

Ook kan het zijn dat na het afzetten van het contact er nog een stroomverbruiker aan blijft staan. Veelal kofferbaklampje, verlichting motorruimte of handschoenenkastje. Als dit het allemaal niet het geval is kunnen er nog verborgen verbruikers zijn. Die kan je opsporen door de dikke (meestal gevlochten) draad van de min van de accu af te halen (contact uit) en tussen de minpool van de accu en de losgenomen klem een ampere- c.q. multimeter met minimaal een bereik van 10A te zetten. De meter zal dan niet helemaal op 0 ampere uitkomen aangezien het klokje en de radio eventueel nog iets stroom zullen verbruiken. Is de stroom te hoog dan kan je het circuit opsporen door een voor een de zekeringen los te nemen. Als de meter zakt weet je dat in dat circuit in ieder geval een stroomverbruiker actief is. Via je boekje kan je er achter komen wat er allemaal op de betreffende zekering staat en die gebruikers een voor een even loskoppelen om de dader te vinden. Ook de dynamo even loskoppelen (kan en diode defect zijn).

Een verband tussen jouw 2 problemen zie ik niet direct.
succes

Theo

hhjkoops (0), 13 jaar geleden

Uiteindelijk blijkt de wissermotor niet waterdicht.
Deze is onder garantie vervangen en is de opening boven de wissermotot afgedicht met zwarte tape hetgeen niet storend is maar wel effectief.
Ik heb de nieuwe motor nu een jaar en het euvel is sindsdien niet meer opgetreden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 0 of stel zelf een nieuwe vraag.